رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 595705

آمریکا، استرالیا و ژاپن رزمایش نظامی چین را محکوم کردند

ساعت24-وزرای دفاع آمریکا، استرالیا و ژاپن رزمایش نظامی اخیر چین در نزدیکی جزیره تایوان را محکوم کردند.

html>

در ادامه تنش‌های آمریکا و متحدانش با چین بر سر تایوان، مقام‌های ارشد واشنگتن، توکیو و کانبرا در ایالت هاوایی دیدار و علیه چین رایزنی کردند.

منابع رسانه‌ای از توکیو پایتخت ژاپن خبر دادند، وزارت دفاع این کشور روز یکشنبه (امروز) بیانیه‌ای درباره دیدار و رایزنی اخیر «هامادا یاسوکازو» وزیر دفاع این کشور با همتایان آمریکایی و استرالیایی منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری تاس، این وزارتخانه اعلام کرد که این سه مقام ارشد توکیو، واشنگتن و کانبرا رزمایش نظامی ماه آگوست (ماه گذشته میلادی) را در نزدیکی تایوان محکوم کردند؛ رزمایشی که طی آن چند فروند موشک‌ بالستیک چین در نزدیکی «منطقه انحصاری اقتصادی» آب‌های ژاپن فرود آمد.

دیدار هامادا یاسوکازو، «ریچارد مورالس» معاون نخست‌وزیر و وزیر دفاع استرالیا با «لودی آستین» وزیر دفاع آمریکا در ایالت هاوایی برگزار شد.

در بیانیه وزارت دفاع ژاپن آمده است: «وزیران (دفاع ژاپن، آمریکا و استرالیا) بر اهمیت صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان تاکید کردند، وزیران نگرانی‌های خود را در مورد وضعیت در دریای چین شرقی و جنوبی ابراز و تاکید کردند که با هرگونه تلاش یکجانبه برای تغییر وضعیت موجود با توسل به زور یا هرگونه اقدام یک جانبه که به دنبال افزایش تنش در منطقه باشد مخالف هستند».

به روایت توکیو، وزرای دفاع این سه کشور همچنین بر قصد ژاپن، ایالات متحده و استرالیا برای «توسعه و تقویت آموزش‌ها و فعالیت‌های سه جانبه به ویژه و همچنین ارتقای همکاری تجهیزات دفاعی و فناوری و تبادل موثر اطلاعات با هدف افزایش قابلیت همکاری سه جانبه» تاکید کردند.

هامادا، آستین و مورالس بر سر این موضوع توافق کردند که «راهبردهای سه کشور را برای ادامه همکاری نزدیک و متعهد ماندن به منطقه به منظور تحقق یک ایندوپاسفیک (مناطق حائل دو اقیانوس هند و آرام) آزاد و باز و حفظ و تقویت نظم بین‌المللی مبتنی بر قانون و مقررات هماهنگ کنند».

اوایل ماه آگوست (ماه گذشته میلادی) ارتش چین رزمایش‌های نظامی گسترده‌ای را در آب‌های نزدیک به جزیره تایوان برگزار کردند که شلیک انواع موشک‌های بالستیک از جمله تمرین‌های این رزمایش‌ها بوده است.

آغاز این رزمایش بزرگ ارتش چین یک روز بعد از پایان سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان انجام شد؛ سفری که خشم و اعتراض مقام‌های پکن را در پی داشت.

ارتش چین به دلیل شلیک‌های موشکی در ۶ منطقه از آب‌های منطقه رزمایش در نزدیکی تایوان، ورود هواپیماها و کشتی‌های غیرنظامی را ممنوع کرده بود.

وزارت دفاع ژاپن پیشتر اعلام کرده بود که پنج فروند موشک بالستیک «دانگ فنگ» چین در تاریخ چهارم آگوست در داخل منطقه انحصاری اقتصادی آب‌های سرزمینی ژاپن فرود آمدند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها