رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 595886

لهستان غرامت ۱.۲ تریلیون دلاری از آلمان میخواهد

ساعت24-وزیر خارجه لهستان در نامه‌ای دیپلماتیک به آلمان درخواست‌های نهایی شده برای دریافت غرامت از برلین را بابت خسارات ناشی از حمله نازی‌ها و اشغالگری‌های آنها در خلال جنگ دوم جهانی را اعلام کرده است.

html>

به نقل از خبرگزاری رویترز، ورشو به دنبال دریافت غرامت ۱.۲ تریلیون دلاری از آلمان است اما این ادعا از برلین مدت‌هاست که رد شده است.

وزیر امور خارجه لهستان نوشت، دو کشور باید اقداماتی فوری در قبال یک سازش جامع و دائم درمورد پیامدهای ناشی از هجوم و اشغالگری نازی‌ها در سال های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ انجام دهند. این اقدامات به بسته شدن فصل‌های دردآور تاریخ و کمک به بهبود روابط دو جانبه می‌انجامد.

در این میان، یکی از اعضای پارلمان لهستان نیز که ریاست تیمی را برعهده دارد که گزارشی را درباره خسارات ناشی از حملات نازی‌ها در خلال جنگ دوم جهانی به لهستان ارائه داده، گفت: این یک روز تاریخی برای تمانی لهستان و آرزوی نسل‌های شهروندان لهستانی است که با حس نابرابری و بی عدالتی درگذشتند.

مجلس عوام لهستان نیز در سپتامبر ۲۰۲۲ به درخواست غرامت ۱.۲ تریلیون دلاری بابت خسارات نازی‌ها به لهستان از دولت برلین رای داده بود.

سخنگوی وزارت خارجه لهستان نیز به خبرنگاران گفت، وزیر خارجه این مساله را با همتای آلمانی خود که امروز (سه شنبه) به ورشو می‌آید، در میان می‌گذارد.

دولت برلین در آن زمان درخواست غرامت را رد کرده و گفته که ورشو از حق غرامت تحت قرارداد ۱۹۵۳ با آلمان شرقی چشم پوشی کرد و این موضوع به طور قطعی بر اساس معاهده اتحاد مجدد آلمان در سال ۱۹۹۰، که توسط آلمان غربی و شرقی و همچنین ایالات متحده، اتحاد جماهیر شوروی، انگلیس و فرانسه امضا شد، حل شده است.

لهستان همچنین تاکید دارد که این توافق در ۱۹۵۳ تحت فشار امضا شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها