رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 595996

دستاورد جدید شهرداری تهران در اورهال 550 اتوبوس/ ورود اتوبوس‌های دولتی به کجا رسید؟

ساعت24-توسعه حمل و نقل عمومی در دوره قبلی مدیریت شهری دچار عقب ماندگی جدی شد و اتوبوس‌های فعال به شدت کاهش یافت. مدیریت شهری از یک سال پیش اقدام به توسعه و تجهیز ناوگان کرده و 550 دستگاه اتوبوس اورهال و وارد خطوط شد.

html>

فارس، سیستم‌های حمل و نقل عمومی باعث افزایش کیفیت هوا به دلیل ایجاد آلودگی بسیار کمتر به ازای جابه جایی هر نفر مسافر در مقایسه با سیستم‌های حمل و نقل شخصی می‌شوند.استفاده از سیستم‌های حمل و نقل عمومی به نفع همه افراد جامعه است. هوای پاک به جهت استفاده بیشتر از سیستم‌های حمل و نقل عمومی، نه تنها به افرادی که از آنها استفاده می‌کنند بلکه به تک تک افراد در تمام مناطق نفع می‌رساند.

توسعه حمل ونقل عمومی در دوره پنجم مدیریت شهری تقریبا متوقف شد و عقب ماندگی جدی را در این زمینه شاهد بودیم. در این دوره مدیریت شهری قرار شد اقداماتی صورت گیرد و در مرحله اول تعدادی اتوبوس وارد خطوط شد.

زمانی که مدیریت چهارم شهری، شهر را تحویل شورای پنجم داد در تهران حدود 6 هزار اتوبوس فعال وجود داشت اما وقتی مدیریت پنجم شهر را تحویل مدیران ششم داد تعداد اتوبوس‌ها نه تنها افزایش نیافته بود بلکه کاهش چشمگیری هم یافته بود.

کم بودن سهم تهران از محل اتوبوس‌هایی که قرار است وزارت کشور تامین کند/به تازگی ۵۵ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان شد

قرار بود همزمان با سال تحصیلی جدید تعدادی اتوبوس جدید وارد خطوط شود و دولت در این زمینه وعده‌های داده بود اما مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران از کم بودن سهم تهران از محل اتوبوس‌هایی که قرار است وزارت کشور تامین کند، گلایه دارد و می‌گوید: در خصوص مسئله اتوبوس جلسه‌ای در مجلس برگزار شد، در این جلسه که با حضور نمایندگان مجلس و خودروسازان برگزار شد، بارها سوال کردیم که تا پایان سال خودروسازان چند اتوبوس می‌توانند به ناوگان اضافه کنند که پاسخ درستی ندادند و مدام می‌گفتند که ما ظرفیت آن را داریم که در بلندمدت اتوبوس بدهیم اما زمان بلندمدت را مشخص نکردند. قرار شد در جلسه آینده مابقی نمایندگان دیگر خودروسازان حضور داشته باشند و به این سوال که دقیقا تا پایان سال چند دستگاه اتوبوس می‌توانند تولید کنند پاسخ دهند. به تازگی ۵۵ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان شد که در جریان اغتشاشات ۴۹ اتوبوس دیگر آسیب دید و از رده خارج شد و این اتفاق ورود اتوبوس‌های جدید به ناوگان را خنثی کرد و انگار چیزی به شهر اضافه نشده است.

بر اساس این گزارش،به نظر می‌رسد که سهم شهرداری تهران از اتوبوس‌های دولتی کم شده است و اعضای شورای شهر به این موضوع منتقد بودند. پیش از این ۴۰ الی ۵۰ درصد اتوبوس‌های تولید شده سهم تهران بود اما حالا این سهم به ۱۰ درصد رسیده است. یعنی اینکه اگر بخواهند ۵۵۰ اتوبوس بسازند تنها پنج دستگاه سهم تهران است. در حال حاضر تعداد اتوبوس‌های فعال پایتخت ۱۷۰۰ دستگاه است. قیمت اتوبوس‌ها زیاد است به گونه‌ای که اتوبوس‌های دو کابین بیش از ۱۰ میلیارد تومان قیمت دارند و یک اتوبوس داخلی بیش از چهار میلیارد تومان قیمت دارد.

سهم تهران 1200 اتوبوس از سوی دولت در سال جاری بود

احمد صادقی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص سهم اتوبوس‌های تهران از سوی دولت به خبرنگار فارس می‌گوید: دولت بر اساس تعهدی که به شهرداری‌ها داده است قرار است که در سال ۱۴۰۱، ۲۹۰۰ اتوبوس برای کل شهرداری‌های کشور تامین کند و سهم تهران ۱۲۰۰ اتوبوس بوده است.

یکی از شرکت‌ها گفته بود ۲۵۰ دستگاه اتوبوس آماده دارد و آن را واگذار می‌کند اما این اتفاق نیفتاد

وی ادامه داد: یک قرارداد 900 دستگاهی با یک شرکت و یک قرارداد تامین ۳۰۰ دستگاه اتوبوس با شرکت دیگر از سوی دولت برای اتوبوس‌های تهران بسته شده است اما تا امروز تعداد خودروی داده شده بسیار کم بوده است. به زعم بنده خودروسازان فقط وعده تامین خودرو را دادند و نتوانستند نیاز شهرداری را برآورده کند و توان این کار را نداشتند. یکی از شرکت‌ها گفته بود ۲۵۰ دستگاه اتوبوس آماده دارد و آن را واگذار می‌کند اما این اتفاق نیفتاد. چیزی که مسلم است این است که شهرداری نه اجازه ورود اتوبوس خارجی را دارد و نه خودروساز داخلی می‌تواند به نیازهای شهرداری پاسخ دهد علیرغم اینکه بخشی از پول هم داده شده است. قراردادها قبلا نهایی شده بود و باید طرفین به قرارداد عمل می‌کردند و شهرداری بخشی از پول را پرداخت کرده بود.

خودروسازان باید به تعهدات خود عمل کند/شهرداری تلاش‌های خوبی انجام داده و ۵۵۰ دستگاه اتوبوس را اورهال کرد

وی ادامه داد: باید خودروساز داخلی تکلیف را مشخص کند اگر نمی تواند به وظایف خود عمل کند اعلام کند تا ما تصمیم دیگری بگیریم پای قرارداد با آنها رفته ایم و قرارداد بسته شد اما آنها هنوز اتوبوس‌ها را ندادند باید به تعهدات خود عمل کند. پول را داده شده و حالا میخواهیم ماشین را تحویل بگیریم اما آنها فکر کنم می‌خواهم در یک بازه زمانی طولانی ترین ماشین‌ها را تحویل دهند.

صادقی اضافه کرد: وضعیت اتوبوسرانی خوب نیست زمانی که شورای چهارم شهر را تحویل داد ۶۰۰۰ اتوبوس داشتند اما حالا به ۲۰۰۰ رسیده و وضعیت خوب نیست و ما باید اتوبوس وارد کنیم.

وی به اقدامات شهرداری تهران در زمینه تامین اتوبوس اشاره کرد و گفت: شهرداری تلاش‌های خوبی انجام داده و ۵۵۰ دستگاه اتوبوس را اورهال و به ناوگان بازگردانده است. بر اساس آماری که گرفته شده تعداد اتوبوس در خطوط اصلی بیشتر شده است و من همین جا از شهرداری تشکر می‌کنم.

بر اساس این گزارش، «در یک سال نخست فعالیت دولت سیزدهم، قرارداد ساخت بیش از یک‌هزار دستگاه انواع ماشین‌آلات عمرانی، خدماتی و تجهیزات موردنیاز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شامل ماشین آتش‌نشانی، نردبان آتش‌نشانی، لودر، مینی‌لودر، بکهولودر، ست هیدرولیک امداد و... امضا شده و در این مرحله ۶۴۴‌دستگاه واگذار می‌شود.» همچنین جمالی نژاد رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به اعطای تسهیلات برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهری به عنوان یکی از برنامه‌های سال ۱۴۰۱در خصوص نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهری اشاره کرد و گفت: «از ابتدای سال بیش از ۲۵۰۰دستگاه تاکسی در کشور نوسازی شده است.»

با استفاده از تولید اتوبوس‌های برقی، نسبت به نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری اقدام شود

همچنین بحث ورود اتوبوس‌های برقی هم به شهر مطرح شده و در این زمینه جلساتی هم برگزار شد. مهدی پیرهادی عضو شورای شهر ابراز امیدواری کرد که با استفاده از تولید اتوبوس‌های برقی، نسبت به نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری اقدام شود. استفاده از این اتوبوس‌ها هم در حوزه کاهش مشکلات محیط زیست و هم توسعه حمل و نقل عمومی، راهکار مناسبی است. دنیا به سمت استفاده از اتوبوس‌های برقی می‌رود و اگر به این سمت حرکت نکنیم، عقب ماندگی جدی خواهیم داشت.بی تردید حمل‌ونقل یکی از بزرگترین عوامل تولید گازهای گلخانه‌ای است و در این میان خودروها و اتوبوس‌های گازوییلی و دیزلی که غالبا دچار فرسودگی و نقص فنی هستند در آلودگی هوا موثرند.

بر اساس این گزارش، در سال گذشته ۱۱۰ دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران شد؛ اگرچه تهران نیاز به ۵۰۰۰ اتوبوس دیگر دارد و مدیریت شهری فعلی که پایتخت را با ۲۲۰۰ دستگاه اتوبوس تحویل گرفته، تلاش می‌کند تا در گام نخست، این تعداد به ۵۵۰۰ دستگاه برسد. طبق توافق‌های صورت گرفته قرار است بخشی از کمبود و نیازهای ناوگان اتوبوسرانی پایتخت توسط دولت تامین شود. اما اعضای شورای شهر می‌گویند در این زمینه سهم شهرداری تهران کم شده و آنها نیازمند اتوبوس بیشتری هستند.دولت و شهرداری در تعامل با یکدیگر گام‌هایی را در این زمینه برداشته‌اند و قرار است طی توافق‌های صورت گرفته با دولت، تا آخر سال تعداد زیادی اتوبوس وارد شهر شود. شهرداری در حال حاضر تعدادی اتوبوس را اورهال کرده و باید دید دولت هم چقدر به وعده‌های خود در زمینه توسعه ناوگان عمل می‌کند.

پایان پیام/

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها