رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 599232

افسانه های عجیب و مرموز دریایی تاریخ + تصاویر

ساعت24-در این خبر به ۸ مورد از عجیب‌ترین افسانه‌های دریایی تاریخ پرداخته‌ایم.

خبر
div class="row baznashr-body">

دریا همیشه پر از رمز و راز بوده و داستان‌های تخیلی و واقعی زیادی در مورد آن شایع است. اما آنچه دریای پر رمز و راز را عجیب و جالب می‌کند، گمشده‌هایی هستند که زمانی در دریا مفقود شده‌اند و دیگر اثری از آن‌ها نیست. انسان‌ها و کشتی‌های ناپدید شده در دل دریا، وحشت را به جان بسیاری از افراد انداخته‌اند و کار به جایی رسیده که حتی عده‌ای برخی از مناطق دریایی را ممنوعه می‌دانند! از بین مشهورترین افسانه‌های دریایی تاریخ که انسان‌های بسیاری آن‌ها را باور کرده‌اند و از سال‌ها قبل تاکنون آن‌ها را زبان به زبان برای یکدیگر تعریف کرده‌اند، ۸ مورد را انتخاب کرده‌ایم که در ادامه معرفی می‌کنیم.

دریا همیشه پر از رمز و راز بوده و داستان‌های تخیلی و واقعی زیادی در مورد آن شایع است. اما آنچه دریای پر رمز و راز را عجیب و جالب می‌کند، گمشده‌هایی هستند که زمانی در دریا مفقود شده‌اند و دیگر اثری از آن‌ها نیست. انسان‌ها و کشتی‌های ناپدید شده در دل دریا، وحشت را به جان بسیاری از افراد انداخته‌اند و کار به جایی رسیده که حتی عده‌ای برخی از مناطق دریایی را ممنوعه می‌دانند!

از بین مشهورترین افسانه‌های دریایی تاریخ که انسان‌های بسیاری آن‌ها را باور کرده‌اند و از سال‌ها قبل تاکنون آن‌ها را زبان به زبان برای یکدیگر تعریف کرده‌اند، ۸ مورد را انتخاب کرده‌ایم که در ادامه معرفی می‌کنیم.

۱. کشتی غرق شده قرن ۱۹

۸ افسانه عجیب و مرموز دریایی تاریخ + تصاویر

۸ مورد از عجیب‌ترین و مرموزترین افسانه‌های دریایی تاریخدر سال ۲۰۱۹ محققان اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده امریکا (NOAA)، یک کشتی شکسته و غرق شده را در خلیج مکزیک کشف کردند. با بررسی‌های دقیق‌تر مشخص شد که این کشتی حدود ۲۰۰ سال پیش با طولی حدود ۱۲۴ فوت در این مکان غرق شده است. جنس این کشتی از چوب بوده که روکشی از مس آن را می‌پوشاند. محققان هنوز نمی‌دانند که این کشتی از کجا آمده و به چه دلیل در این مکان غرق شده و یا چه اتفاقی برای خدمه و مسافران آن افتاده است. تنها سرنخی که تاکنون کشف شده، عدد ۲۱۰۹ می‌باشد که بر روی سکان نوشته شده و همچنین تکه‌هایی از آهن و مس در اطراف کشتی پیدا شده است.

تکه‌های سوخته شده چوب در اطراف کشتی نشان می‌دهد که قبل از غرق شدن، آتش‌سوزی مهیبی در آن اتفاق افتاده است. پس از انتشار این کشف، فرانک کانتلاس عضو سازمان NOAA برای بررسی‌های مجدد و پرده برداشتن از رازهای این کشتی ابراز امیدواری کرده است.

۲. اسرار دریای سیاه

۸ افسانه عجیب و مرموز دریایی تاریخ + تصاویر

دریای سیاه همواره گنجینه‌ای از رمز و رازهای غیرقابل باور و موجودات عجیب و غریب بوده است. در سال ۲۰۰۰ رابرت بالارد از کشف شواهدی خبر داد که نشان می‌داد، بسیاری از مردم بر اثر سیل عظیمی در دریای سیاه جان خود را از دست داده‌اند. این کشف مشابه داستانی در کتاب مقدس است که در مورد پیدایش طبیعت آمده و به همین دلیل بحث و جدال‌های زیادی را در آن برهه زمانی برانگیخت.

از دیگر عجایب دریای سیاه می‌توان به گرداب‌های آن اشاره کرد. در قرون وسطی، ترک‌ها و روس‌ها از وجود گرداب‌هایی در دریای سیاه خبر دادند که جزایر و کشتی‌ها را می‌بلعید و آن‌ها به طور ناگهانی ناپدید می‌شدند. گفته می‌شد که این گرداب‌ها بدون هیچ‌گونه علامتی ظاهر می‌شوند و همین مسئله باعث شده بود که صیادان از رفتن به این منطقه اجتناب کنند.

همچنین در دسامبر سال ۱۹۴۵، پنج بمب افکن اتحاد جماهیر شوروی که در حال پرواز بر فراز دریای سیاه بودند، ناپدید و دیگر هرگز دیده نشدند. در سال ۱۹۹۰ نیز یک هواپیمای یونانی در این دریا ناپدید گردید. این اتفاقات باعث ایجاد نظریه وجود ناهنجاری مغناطیسی در این منطقه شده است. گفته می‌شود که در سال ۱۹۹۱، یک سکوی نفتی روسیه از محل استقرارش جدا و به سمت دریای سیاه حرکت کرده و تقریبا ۸۰ نفر از خدمه و کارمندان آن مفقود شدند.

۳. کشتی نفتکش نیمز بنگزد (Namse Bangdzod)

۸ افسانه عجیب و مرموز دریایی تاریخ + تصاویر

در تاریخ ۲۷ دسامبر ۲۰۱۸، یک نفتکش همراه با ۱۱ خدمه و کاپیتان از مرکز کالیمانتان به سمت بندری در جاکارتا روانه شدند. در حالی که تمام گزارشات عادی بود، اما در ۲۸ دسامبر تمام تماس‌ها با این نفتکش به طور ناگهانی قطع گردید. بعد از بررسی‌های زیاد آخرین تماس از این نفتکش در ۳ ژانویه سال ۲۰۱۹ ردیابی شد.

آژانس ملی جستجو و نجات دریایی معتقد است که این تانکر توسط دزدان دریایی ربوده شده است. اما نیروی دریایی با این ادعا مخالفت نموده و اظهار کرده که محل عبور کشتی کاملا ایمن و تقاضای باج‌گیری از طرف دزدان دریایی نیز وجود نداشته است.

اولان ساوت گورینگ (کارشناس دریانوردی) می‌گوید: تصادف این نفتکش با صخره امری بعید بوده، زیرا هیچ سیگنالی در این زمینه ارسال نشده است. با وجود اینکه نیروی دریایی و پلیس در این منطقه جستجوهای زیادی انجام دادند، ولی تا به امروز اثری از این نفتکش پیدا نشده است.

۴. جزیره مرگ

۸ افسانه عجیب و مرموز دریایی تاریخ + تصاویر

کوه تائو جزیره‌ای است که در غرب خلیج تایلند واقع شده و به جزیره لاک‌پشت‌ها معروف است، زیرا صخره‌های مرجانی آن، زیستگاه طبیعی موجودات دریایی زیبایی از جمله لاک‌پشت‌ها می‌باشد. این مکان مقصد توریست‌ها و بازدیدکنندگان زیادی است و گزینه‌های گردشگری جذاب و متنوعی برای آن‌ها پیش‌بینی شده است.

البته این جزیره در کنار طبیعت شگفت انگیزش، شاهد حوادث ناگوار زیادی هم بوده است. پس از پیداشدن اجساد معلق در آب و اتفاق افتادن مرگ‌های زنجیره‌ای در این مکان، به جزیره مرگ معروف گردید. در سال ۲۰۱۲ جسد بن هارینگتون در جزیره پیدا شد که پلیس محلی مرگ وی را اتفاقی و در اثر برخورد دوچرخه با تیر برق گزارش کرد. با این وجود مادر وی معتقد است که پسرش توسط جنایت‌کاران به قتل رسیده، زیرا کیف پول و ساعتش را نیز ربوده بودند.

در سپتامبر سال ۲۰۱۴، دو کوله پشتی همراه با اجساد هانا وریجید و دیوید میلر در همان محل قتل بن هارینگتون پیدا شدند. پس از بازرسی‌های پلیس مشخص گردید که هانا قبل از قتل مورد تجاوز قرار گرفته است. پلیس محلی بعد از مدتی دو مهاجر را به عنوان مجرم شناسایی و حکم اعدامشان را نیز صادر کرد. دو هفته بعد جسد لوک میلر، جوان ۲۴ ساله، در کنار استخر کشف گردید. همچنین والنتینا نووژینوا از اقامتگاه کوه تائو ناپدید و دیگر هرگز دیده نشد. شش هفته بعد هم یک توریست بلژیکی به نام الیز دالماگن و در سال ۲۰۱۵ نیز افراد دیگری نیز به قتل رسیدند. تمام این مرگ‌ومیرها و قتل‌های سریالی باعث به وجود آمدن شایعاتی در مورد وجود قاتلان سریالی و مافیا در این جزیره شده است.

۵. کشتی نفرین شده

۸ افسانه عجیب و مرموز دریایی تاریخ + تصاویر

واسپ در سال ۱۸۸۰ به همراه خواهرش سفرهای دریایی زیادی داشتند و به تجارت می‌پرداختند. در ۲۱ سپتامبر سال ۱۸۸۴، واسپ برای استخدام کارمندان و کارهای اداری با کشتی به شهر مویلا رفت. مسیر کشتی، یک مسیر پر رفت و آمد و امن برای سفر بود. با این حال کشتی واسپ در ساعت ۳ صبح به صخره‌ای اصابت کرد و ظرف ۳۰ دقیقه کشتی کاملا غرق شد. ۵۰ مسافر کشتی و خدمه جان خود را در این سانحه از دست دادند و تنها ۶ نفر جان سالم به در بردند.

یکی از بازماندگان اظهار می‌کند که واسپ در نزدیکی جزیره توری، مسیر دیگری را برای رسیدن به جزیره انتخاب می‌کند. این در حالی است که همه افسران ارشد در حال استراحت بودند و خدمه کم تجربه را جایگزین خود کرده بودند. با این حال از نظر همگان این سانحه بسیار عجیب بوده، زیرا کشتی دقیقا به صخره‌های زیر فانوس دریایی برخورد کرده است.

برخی ادعا می‌کنند که نور فانوس دریایی به طور عمدی در آن زمان خاموش و درحالی که دریا آرام و هوا خوب بوده، این اتفاق پیش آمده است. هر چند که در تحقیقات هیچ سرنخی در مورد شایعات پیدا نشد و علت این رخداد تاکنون معلوم نگشته است.

۶. غواص مرموز

۸ افسانه عجیب و مرموز دریایی تاریخ + تصاویر

غواصان در هنگام کاوش در اقیانوس‌ها، پدیده‌های ماوراء طبیعی زیادی را دیده‌اند. آن‌ها زمانی که در اعماق اقیانوس در حال کاوش و بررسی بودند، صدایی بلند از یک کشتی یا قایق شناور در روی آب را می‌شنوند. بعد از بازگشت به سطح آب، هیچ قایقی در نزدیکی آن‌ها مشاهده نشد. هم‌چنین صدای بلندی از موتور کشتی ژاپنی هوکی مارو می‌شنوند در حالی که این کشتی در سال ۱۹۴۴ غرق شده و در اعماق اقیانوس فرو رفته بود.

در سال ۲۰۰۷، گروهی از غواصان درحال کاوش در اقیانوس گرنادا بودند. پس از بازگشت اعضای گروه به کشتی، یکی از اعضای گروه در مورد غواص سفیدپوشی که همراه گروه در زیر آب در حال کاوش بوده سوال می‌کند. هیچ یک از اعضای گروه این فرد را ندیده بودند. با این وجود سرپرست غواصان برای اطمینان سرشماری مجددی را انجام می‌دهد و اعضای گروه را برای بررسی به زیر آب می‌فرستد. ولی هیچ اثری از غواص سفید پوش پیدا نکرده و حتی هیچ کشتی یا قایقی را نیز در اطرافشان مشاهده نمی‌کنند.

در سال ۲۰۱۲ نیز گروهی از غواصان در سانتا روزا (کالیفرنیا) در حالی که غواصی می‌کردند، یک غواص ناشناخته با مخزن صورتی را دیدند. آن‌ها برای بررسی دقیقتر به او نزدیک شدند، ولی ناگهان وی ناپدید می‌شود. غواصان بلافاصله به پلیس اطلاع می‌دهند، ولی پلیس به آن‌ها می‌گوید که این مورد قبلا هم توسط سایر غواصان مشاهده شده است.

۷. افسانه آتسورا – بون

۸ افسانه عجیب و مرموز دریایی تاریخ + تصاویر

در ۲۲ فوریه سال ۱۸۰۳ در ساحل ژاپن، قایقی عجیب مشاهده شد. این قایق گنبدی شکل همراه با نوارهای فلزی در آن زمان غیرعادی به نظر می‌رسید. مسافر این قایق، زنی تنها با موهای قرمز بود که جعبه‌ای را با دستانش نگه داشته بود. زن با ماهی‌گیران ارتباط برقرار نکرده و زبان آن‌ها را متوجه نمی‌شد. در آن زمان شایعه گردید که این زن شاهزاده خانمی است که سر معشوقه خود را در جعبه گذاشته و راهی یک سفر طولانی شده است!

برخی معتقدند که این زن یک جاسوس روسی است که برای ارسال اطلاعات به ژاپن آمده بود.

با این حال کسی تاکنون توضیح یا نظریه‌ای در مورد آمدن این زن و جعبه درون دستش پیدا نکرده و همچنان این موضوع مانند افسانه بین مردم بازگو می‌شود.

۸. هیولای دریایی

۸ افسانه عجیب و مرموز دریایی تاریخ + تصاویر

هیولا و موجوات دریایی بیشتر در افسانه‌ها و داستان‌های قدیمی وجود دارند و انسان‌ها چندان به وجود آن‌ها باور ندارند. یکی از معروف‌ترین داستان‌های هیولای دریایی، داستان جی اچ هایت و همراهش است که در سال ۱۸۸۹ به ماداگاسکار سفر کرد. پس از مدتی تعدادی از روستاییان به هایت گفتند که یک هیولای سبز و بزرگ به ۴ نفر از صیادان حمله کرده و یک نفر از آن‌ها را بلعیده است! این هیولا تا ساحل صیادان نجات یافته را تعقیب کرده و ناپدید شده است.

هایت به اتفاق همراهانش بلافاصله شروع به جستجو برای یافتن هیولای سبز کرد و پس از دیدن آن در دریا اقدام به تیراندازی نمود. ولی حمله آن‌ها هیچ اثری نداشت و هیولا از دستشان فرار کرد.

در گزارشی دیگر در سال ۱۹۶۵ داستانی در مورد یک موجود عجیب دریایی چاپ شد. در این گزارش نوشته شده، یک پسر ۱۶ ساله به نام مک کلاری همراه با ۴ نفر از دوستانش در سال ۱۹۶۲ به ساحل خلیج مکزیک رفته بودند. مک درحالی که هراسان و تنها به خانه بازگشته بود به پلیس محلی گفت که یک هیولای سبز رنگ با ۱۲ پا به آن‌ها حمله کرده و دوستانش را بلعیده است! ولی داستان مک و دوستانش هیچ‌گاه رسانه‌ای نشد و در روزنامه‌ها ثبت نگردید و آنچه که در آن روز اتفاق افتاد مانند یک راز باقی مانده است.

منبع: دیجی رو

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها