رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 599552

کمبود این ویتامین خطر زوال شناختی را ۲ برابر میکند

ساعت24-کسانی که در تحقیق کنونی با سطوح پایین یک ویتامین حیاتی شرکت کردند، ۲ برابر در معرض خطر قابل توجه زوال شناختی بودند.

به نقل از هلث، نتایج تحقیقات نشان می‌دهد سطوح پایین ویتامین D خطر زوال شناختی و اختلالات شناختی را میان سالمندان افزایش می‌دهد.

افراد مسن این تحقیق با سطوح پایین ویتامین D، بین ۲ تا سه برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلالات شناختی در آینده قرار داشتند.

به‌ طور کلی ویتامین D در بدن با تاثیر نور خورشید روی پوست تولید می‌شود. این ویتامین برای حفظ سلامت استخوان‌ها و ماهیچه‌ها و همچنین عملکرد مغز مهم و ممکن است از آسیب و از بین رفتن نورون نیز محافظت کند.

نتایج مطالعات دیگر همچنین سطوح پایین ویتامین D را با افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی و مشکلات عصبی مانند زوال عقل مرتبط دانسته‌اند.

نتایج کنونی حاصل مطالعه روی بیش از ۱۰۰۰ نفر در چین با سن بالای ۶۰ سال است. سطح ویتامین D و توانایی‌های شناختی آنان طی ۲ سال مورد ارزیابی قرار گرفت.

پژوهشگران اظهار کردند: مطالعه طولی ما نشان می‌دهد که سطوح پایین ویتامین D با کاهش شناختی و اختلال شناختی در آینده مرتبط است.

علی‌رغم فقدان نتایج قطعی از مطالعات مداخله‌ای، نتایج این مطالعه و سایر مطالعات اپیدمیولوژیک اهمیت تحقیقات فشرده‌تر در مورد اثرات مکمل‌های ویتامین D بر زوال شناختی را تقویت می‌کند.

این مطالعه ارتباط یکسانی را بین سطوح پایین ویتامین D و اختلالات شناختی بدون در نظر گرفتن سن و جنسیت نشان داد.

پروفسور دیوید ماچار، پژوهشگر ارشد این تحقیق، گفت: اگرچه این مطالعه بر روی افراد چینی انجام شد اما نتایج برای مناطقی در آسیا که بخش بزرگی از سالمندان از لحاظ قومیتی چینی هستند مانند سنگاپور نیز قابل استفاده است.

توصیه می‌شود برای دریافت ویتامین D کافی در ماه‌ها با نور کم خورشید، ۱۰ میکروگرم مکمل ویتامین D مصرف شود.

گزینه دیگر این است که اطمینان حاصل کنید رژیم غذایی شما ویتامین D کافی دارد. غذاهای حاوی مقادیر نسبتا بالای ویتامین D شامل ساردین، ماهی قزل‌آلا، ماهی خال‌مخالی و شاه ماهی است.

سایر غذاهای سرشار از ویتامین D زرده تخم مرغ، جگر، قارچ و گوشت قرمز است. برخی غلات نیز معمولا با ویتامین D غنی می‌شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها