رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 599608

لهستان: آلمان با پیشنهاد استقرار پاتریوت در نزدیکی اوکراین موافقت کرد

ساعت24-وزیر دفاع لهستان گفت با همتای آلمانی‌اش بر سر پیشنهاد استقرار سامانه‌های دفاع موشکی «پاتریوت» در خاک لهستان با هدف محافظت از آسمان اوکراین به توافق رسیده است.

به گزارش فارس، «ماریوش بلاشاک»، وزیر دفاع لهستان اعلام کرد،‌ در پی برخورد مرگبار یک موشک در هفته گذشته به خاک کشورش، «کریستین لامبرشت»، وزیر دفاع آلمان به او پیشنهاد استقرار چند آتشبار سامانه پاتریوت در خاک لهستان برای محافظت از آسمان اوکراین را داده است.

به نوشته پایگاه «دیفنس نیوز»، بلاشاک روز دوشنبه توییتی را قبل از گفتگوی تلفنی برنامه ریزی شده خود با لامبرشت منتشر کرده و در آن نوشت: «من (به وزیر دفاع آلمان)‌پیشنهاد استقرار این سلاح در نزدیکی مرز با اوکراین راخواهم داد.»

وزیر دفاع لهستان بعد از گفتگویش با لامبرشت مجددا توییت دیگری را منتشر کرده و در آن نوشت: «وزیر دفاع آلمان تمایلش برای مستقر کردن پرتابگرهای سامانه پاتریوت در نزدیکی مرز با اوکراین را تایید کرده است» و این دو قرار است در ادامه بر سر تعداد این پرتابگرها،‌نوع آنها و زمان تحویل آنها به همراه مسائل دیگر به بحث بپردازند.

به نوشته پایگاه دیفنس نیوز، لامبرشت همچنین پیشنهاد داده جنگنده‌های مدل «یوروفایتر تایفون» نیروهای هوایی آلمان برای تامین امنیت حریم هوایی لهستان اعزام شوند.

اجرای این پیشنهاد باعث افزایش هر چه بیشتر نقش آلمان در حفاظت از آسمان‌های متحدان جناح شرقی ائتلاف ناتو بعد از آنکه برلین پرتابگرهای سامانه دفاع هوایی پاتریوت را در «اسلواکی» مستقر ساخت، می‌شود.

ماه مارس گذشته، آلمان و هلند سه پرتابگر سامانه پاتریوت را برای محافظت از خاک اسلواکی به این کشور فرستادند و یک ماه بعد از آن هم آمریکا موافقت کرد یک آتشبار دیگر این سامانه دفاع هوایی را در آنجا مستقر کند. «براتیسلاوا» در راستای همراهی با حمایت‌های تسلیحاتی و نظامی متحدان غربی از اوکراین، اخیرا سامانه دفاع هوایی اس-300 خود را برای اوکراین فرستاد و سامانه‌های پاتریوت خلا منتج از ارسال آن را پر کردند.

در تاریخ ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) موشکی در روستایی در لهستان نزدیک مرز اوکراین سقوط کرد که دو قربانی برجای گذاشت. «آندژی دودا» رئیس‌جمهور لهستان چهارشنبه گفت که این موشک بخشی از سامانه دفاع هوایی اوکراین بوده است. وزرات خارجه آمریکا هم گفت که درباره صحت نتیجه‌گیری لهستان اطمینان کامل دارد. پیش از آن اوکراین تلاش داشت روسیه را مقصر جلوه دهد.

با این وجود روز یکشنبه «ماتیوس موراوسکی» نخست وزیر لهستان گفت که هنوز نمی‌توان مشخص کرد که چه کسی موشک به خاک لهستان شلیک کرده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها