رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 599662

اسلامی تولید اورانیوم ۶۰ درصدی را تایید کرد/ برق و سوخت ارزان در اولویت سازمان انرژی اتمی

ساعت24-رییس سازمان انرژی اتمی تولید اورانیوم ۶۰ درصدی در سایت فردو از روز دوشنبه را تایید کرد.

محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش ایران به قطعنامه شورای حکام گفت: گفته بودیم که فشار و قطعنامه سیاسی چیزی را تغییر نمی‌دهد و صدور قطعنامه واکنش جدی دارد و به همین خاطر تولید اورانیوم ۶۰ درصد در فردو از روز گذشته آغاز شده است.

وی‌ گفت: بیش از هفت میلیون بشکه نفت از زمان بهره برداری از نیروگاه بوشهر صرفه جویی شده است و از لحاظ اقتصادی این نیروگاه در هفت سال سه برابر پول سرمایه‌گذاری خودش را برگردانده است. با توجه به تاکید مکرر مقام معظم رهبری در دو دهه گذشته بر استقاده از انرژی پاک، قانون هدف گذاری توسعه نیروگاه های اتمی را در دستور کار قرار دادیم تا سهم انرژی هسته ای را ۲۰ درصد در کشور افزایش دهیم و این هدف حکایت از سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد دلاری دارد.

اسلامی ادامه داد: در بخش آب، خاک، پسماند خانگی و شیرابه ها سعی کردیم که با فناوری پلاسما در سطح پایلوت اقداماتی انجام دهیم و معتقدم با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست می توانیم این پروژه را در سطحی وسیع فعال کنیم که نتیجه اش خداحافظی با شیرابه خانگی‌ و صنعتی خواهد بود. همچنین تیم تحقیقاتی خودمان را برای کاهش آلاینده حاصل از سوخت مازوت فعال کردیم و امیدواریم با همکاری شرکت های مرتبط کار رسوب زدایی از مازوت را هم انجام دهیم.

اسلامی گفت: ما در کشور با حجم سنگین آلاینده ها مواجه هستیم، دیگر این طور نیست که مقابله با آلاینده ها تکلیف یک یا دو سازمان باشد بلکه تکلیف همه دستگاه‌هاست که از محیط زیست حفاظت کنند و از معیارهایی که باید به کار گرفته شود پاسداری کنند.

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در دنیا شاهد هستیم که بسیاری از کشورها کربن صفر را برای سال ۲۰۵۰ هدف گذاری کرده اند. ما هم نیاز داریم به این سمت برویم.

وی گفت که در سازمان انرژی اتمی در دو بخش تولید برق از فناوری هسته ای و ساخت و تجهیز دستگاه هایی برای کاهش آلاینده ها به ویژه شیرابه‌ها اقدام می‌کنیم.

محمد اسلامی پیش از این در نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست با تاکید بر اینکه حفظ محیط زیست وظیفه فردی و اجتماعی همه سازمان‌ها است و ما باید به‌صورت یکپارچه محیط زیست را حمایت کنیم، گفت: تولیدات محصولات و بهره‌بردای‌ها باید به سمتی رود که بیش از این به محیط زیست فشار وارد نشود. جهان امروزه به این سمت رفته است که تا سال ۲۰۵۰ به کربن صفر برسد و ما نیز باید در کشور کاهش کربن را داشته باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: سازمان انرژی اتمی هم فناوری‌ها و تولیدات خود را به بخش تولید انرژی برق با انرژی پاک هدایت کرده است. موضوع برق و سوخت ارزان از اولویت‌های ما است و این مهم از طریق توسعه نیروگاه‌های اتمی ممکن می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر ما در کشور نیروگاه‌های اتمی ۱۰۰۰مگاواتی داریم و در همین دوره هفت ساله که این نیروگاه راه‌اندازی شده است حدودا ۵۲ میلیارد کیلووات برق به شبکه برق رسانی کشور عرضه کرده و از این طریق در مصرف بیش از ۷ میلیون بشکه نفت صرفه جویی شده است.

اسلامی ادامه داد: این نیروگاه در هفت سال فعالیت خود بیش از سه برابر هزینه‌ای که برای راه اندازی آن سرمایه گذاری شده، به اقتصاد کشور کمک کرده است که این موضوع نشان‌دهنده این است که سرمایه‌گذاری در نیروگاه های اتمی توجیه اقتصادی دارد.

وی افزود: سهم انرژی اتمی از تامین برق کشور باید به ۲۰ درصد برسد و این مهم نیازمند سرمایه گذاری است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه استفاده از فناوری هسته‌ای برای کمک به محیط زیست در حوزه‌های آب، خاک و به‌ویژه پساب‌ها در دستور کار قرار دارد گفت: در بخش شیرابه‌ها به تازگی طرحی به‌صورت پایلوت اجرا شده و امیدواریم که به کمک سازمان محیط زیست بتوانیم این طرح را در خصوص شیرابه‌های سایر مناطق کشور نیز فعال کنیم.

اسلامی در پایان تصریح کرد: نتیجه گسترش این طرح خداحافظی با معضل شیرابه در کشور است‌. در بحث مازوت و سولفورزدایی از آن نیز در تلاش هستیم که این امر را با کمک وزارت نفت عملی کنیم و در آینده صدد حل مشکل مازوت سوزی در نیروگاه‌های کشور باشیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها