رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 599734

نشست خبری امیرعبداللهیان با رسانه‌های داخلی و خارجی

ساعت24-وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر امروز در نشستی خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی می‌پردازد.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر امروز (چهارشنبه) دوم آذر ماه ساعت ۱۴ در نشستی خبری در محل وزارت امور خارجه با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی می‌پردازد.

وی در ادامه به سؤالات خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی مستقر در تهران پاسخ خواهد داد.

این دومین نشست خبری امیرعبداللهیان با رسانه‌های داخلی و خارجی است. او آبان ۱۴۰۰ نیز در پی برگزاری دومین نشست همسایگان افغانستان در نشستی خبری با حضور خبرنگاران شرکت کرد و به سؤالات آنها پاسخ داد.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۲۴ مرداد ماه سالجاری نیز در مراسمی به مناسبت روز خبرنگار در جمع آنها به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در این نشست به سیاست خارجی دولت سیزدهم و همچنین سیاست همسایگی دولت سیزدهم پرداخت و افزود: ما اولویت اول خود را نگاه به آسیا گذاشتیم و در نگاه به آسیا استدلالمان این بود که قرن ۲۱ متعلق به آسیاست. نگاه به همسایگان برای ما خیلی مهم است. در حوزه همسایگان ظرفیت‌هایی داشتیم که توانستیم بخش‌هایی که فعال بود فعال‌تر کنیم و بخش‌هایی که خاموش بود به مرحله فعالیت در بیاوریم. در برخی حوزه ها مثل ترکمنستان به خاطر تهاتر مالی بین ما و ترکمنستان در موضوع مسئله گاز تمام روابط ما در بخش‌های سیاسی و امنیتی تحت تاثیر قرار گرفته بود یا در نگاه به همسایگان شمالی حساسیت‌هایی به صورت سنتی در داخل ایران وجود دارد الان اگر ملاقات و تماس تلفنی با وزرای خارجه روسیه یا چین داشته باشیم یک باره هجمه شدیدی علیه ما می‌شود. از تابلو «نه شرقی نه غربی» در سر در وزارت خارجه حمله می‌کنند و اینکه چرا مدت مکالمه و گفت‌وگو با وزرای خارجه روسیه و چین به طول انجامید. این نگاه ممکن است به دلایل مختلف در داخل وجود داشته باشد.

وزیر خارجه ادامه داد: ما در نگاه به آسیا با پایبندی به استقلال سیاسی و متعهد بودن به سیاست نه شرقی نه غربی در حوزه استقلال سیاسی و در حوزه همکاری اقتصادی و تعامل هم شرقی و هم غربی حتما این سیاست را دنبال می‌کنیم و هیچ وقت هیچ کس بنا ندارد از خط قرمز و استقلال سیاسی کشور عبور کند. به هیچ وجه سیاست خارجی خود را به هیچ بلوکی گره نخواهیم زد. نه سیاست خارجی را به غرب و نه شرق نه به روسیه، چین، فرانسه و انگلیس ونه آمریکا گره می‌زنیم، بلکه سیاست خارجی را به منافع ملی گره می‌زنیم. منفعت ملی در هر جای جهان باشد حتما دنبال می‌کنیم صرفنظر از اینکه در حوزه شرق است یا غرب. ولی به نگاه‌های متعارضی که در داخل کشور در خصوص نوع تعامل و رویکرد کشور در حوزه دیپلماسی وجود دارد احترام می‌گذاریم و به صراحت تعامل را در چارچوب سیاست خارجی متوازن همه بخش‌ها را می‌بینیم ولی در حوزه اروپا در یک سال گذشته در برخی از کشورهای اروپایی علیرغم تحریم‌ها حجم تبادل تجاری از ۳۵ درصد به ۱۸۰ درصد افزایش یافته است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها