رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 599772

سقوط فروش تولید صنعتی ؛ مردم نمی خرند

ساعت 24 - شرایط عجیب ایران  در ده هفته تازه سپری شده و ادامه بی ثباتی سیاسی ونیز سیاست خارجی تنش زای نظام جمهوری اسلامی زندگی عادی شهروندان را به مرزهای خطرناکی رسانده است و خانواده های ایرانی هراس دارند و نمی دانند چشم اندز اینده چیست. علاوه بر این بنگاههای صنعتی نیز به دلیل کاهش قثدرت خرید مردم به فلاکت افتاده اند. بازوی پژوهشی مجلس  گزارش داده است صنعت خودرو نیز با وجود آنکه در نیمه نخست سال میزان فروش محصولاتش افزایش یافته بود با افت 16.5درصدی فروش مواجه شده است.

تولید
dir="RTL" style="text-align:right">کمترین میزان افت فروش در نخستین ماه پاییز مربوط به گروه فلزات پایه یعنی تولیدکننده‌های فولاد، مس، آلومینیوم، روی و... است که با نزول 9.2درصدی فروش مواجه شده‌اند.مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد میزان فروش تولیدات صنعتی در مهرماه امسال با افت سنگین 15.8درصدی مواجه شده است. علت این موضوع افت تقاضا ناشی از کاهش قدرت خرید مشتریان و اتفاقات اخیر در کشور است. به اعتقاد کارشناسان مرکز پژوهش‌ها شرکت‌های صنعتی همچنین به ‌دلیل بی ‌ثباتی نرخ ارز در تامین مواد اولیه خود با مشکل مواجه شده‌اند. آمارها نشان می ‌دهد تولید کننده‌های محصولات معدنی در این ماه با افت سنگین 40درصدی فروش مواجهند.در شهریورماه امسال بعد از ماه‌ها میزان تولید و فروش شرکت‌های صنعتی با افزایش مواجه شد اما این روند ادامه نیافت و آن طورکه مرکز پژوهش‌های مجلس در تازه‌ترین گزارش خود، که با عنوان گزارش پایش بخش حقیقی اقتصاد منتشر می‌شود، اعلام کرد: هم میزان تولید و هم میزان فروش شرکت‌های صنعتی کاهش یافته و شدت افت فروش در برخی از صنایع بسیار زیاد بوده است. طبق این گزارش میزان تولید و فروش مهم‌ترین صنایع ایران ازجمله شرکت‌های پتروشیمی، تولیدکننده‌های فلزات پایه، محصولات معدنی و خودروسازی‌ در مهرماه امسال با افت مواجه شده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده است میزان فروش کارخانه‌های صنعتی در مهرماه امسال افت قابل توجهی معادل 15.8درصد داشته و علت آن از دیدگاه کلان عوامل سیاسی و اقتصادی بوده است. در واقع از یک طرف عوامل اقتصادی به کاهش قدرت خرید مشتریان منجر شده و از طرف دیگر اتفاق‌های اخیر در کشور حجم تقاضا برای خرید محصولات صنعتی را کاهش داده است. به موازات این اتفاق‌ها شرکت‌های صنعتی با مشکل دیگری نیز مواجه شده‌اند و آن نوسان‌های قیمت ارز است که مرکز پژوهش‌های مجلس از آن با عنوان بی‌ثباتی‌های ارزی نام برده است. این موضوع بسیاری از شرکت‌ها را در تامین مواداولیه خود با مشکل مواجه کرده است.

آمارها نشان می‌دهد بیشترین میزان افت فروش در میان همه صنایع به شرکت‌هایی مربوط است که در زمینه استخراج محصولات معدنی فعالیت می‌کنند. طبق این گزارش سطح فروش این شرکت‌ها در مهرماه امسال با افت سنگین 40.1 درصدی مواجه شده و علت نزول سنگین فروش در این بخش کاهش تولید و فروش گندله و کنسانتره در مهرماه بوده زیرا این دو محصول به‌ترتیب 42 و 34درصد از مجموع کل تولیدات صنایع را به‌خود اختصاص داده و افت تولید و فروش این محصولات اثر قابل توجهی در میزان فروش شرکت‌های معدنی داشته است. این کالاها ازجمله کالاهای پایه‌ای هستند که برای تولید کالاهای واسطه‌ای مصرف می‌شوند. به‌نظر می‌رسد کاهش تقاضا برای کالاهای نهایی ازجمله دلایل کاهش تولید و فروش این محصولات بوده است.در مهرماه امسال همچنین میزان فروش محصولات شیمیایی که عمدتا شامل تولیدکننده‌های پتروشیمی هستند با افت 26.7درصدی مواجه شده است. علت کاهش فروش تولید کننده‌های پتروشیمی که ازجمله مهم‌ترین صنایع ایران هستند کاهش قابل‌توجه فروش خوراک پالایشگاه‌ها، کودها و ترکیبات نیتروژن و همچنین متانول بوده است.از دیگر صنایعی که در مهرماه امسال با کاهش فروش مواجه شده می‌توان به صنایع غذایی و آشامیدنی اشاره کرد. آمارها نشان می‌دهد میزان فروش این شرکت‌ها در مهر امسال 10.6درصد افت داشته است و همه محصولاتی که در این دسته طبقه‌بندی می‌شوند به جز لبنیات با افت فروش مواجه شده‌اند. نکته قابل توجه این است که با گذشت 6ماه از حذف ارز ترجیحی نهاده‌های اساسی، همچنان شاهد کاهش فروش محصولات روغنی هستیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها