رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 600323

جو بایدن در ضیافتی پرزرق و برق از امانوئل مکرون پذیرایی کرد

پایان تلخکامی یک‌ساله

ساعت24-دو سال بعد از انتخاب جو بایدن به عنوان رییس‌جمهور امریکا، امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه به عنوان نخستین مهمان رسمی کاخ سفید در دوران بایدن به واشنگتن سفر کرد. ضیافت شام پرزرق و برق بایدن برای مهمان فرانسوی‌اش، یک سال بعد از آنکه توافق استرالیا با امریکا و بریتانیا برای خرید زیردریایی‌های اتمی باعث خشم فرانسه شده ‌بود، به محلی برای ابراز صمیمیت و همبستگی میان پاریس و واشنگتن تبدیل شد. این دومین سفر رسمی مکرون به امریکا از زمان آغاز ریاست‌جمهوری‌اش در فرانسه در سال ۲۰۱۷ و نخستین‌بار در دوران ریاست‌جمهوری بایدن است.

خبر
بایدن و مکرون در این سفر، موضع واحدی در قبال اوکراین اتخاذ کردند، رییس‌جمهور امریکا برای نخستین‌بار آمادگی مشروط خود را برای گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه اعلام کرد و کاخ سفید موضعی نسبتا آشتی‌جویانه با اروپا درخصوص لایحه «یارانه سبز» برای حمایت از صنایع امریکایی اتخاذ کرد. سال گذشته امضای توافقنامه‌ای میان امریکا، بریتانیا و استرالیا با عنوان پیمان امنیتی آکوس (AUKUS) که در قالب آن استرالیا قرارداد خرید زیردریایی‌های نظامی از فرانسه را ملغی اعلام کرد و با واشنگتن و لندن برای خریداری زیردریایی‌ها اتمی توافق کرد، باعث شده ‌بود که فرانسه به‌ شدت از لندن و واشنگتن خشمگین شود. به نظر می‌رسد که سفر هفته گذشته رییس‌جمهور فرانسه به واشنگتن و میزبانی صمیمانه و پرخرج بایدن از او، نقطه پایانی بر این دلخوری میان دو کشور بود.

بایدن ۷۹ ساله و مکرون ۴۴ ساله در طول دو سال گذشته چندین‌بار در حاشیه نشست‌های بین‌المللی دیدار و گفت‌وگو کرده ‌بودند، اما سفر سه روزه مکرون به واشنگتن از روز سه‌شنبه، طولانی‌ترین دیدار این دو رهبر غربی محسوب می‌شد. امانوئل مکرون روز جمعه به شهر نیواورلئان در ایالت لوئیزیانا سفر کرد، محلی که در دوران استعمار در تصرف فرانسه قرار داشت و همچنان پیوندهای فرهنگی‌اش با فرانسه حفظ شده است. در این سفر مکرون یادداشت تفاهمی درخصوص مبارزه با تغییرات آب و هوایی با فرماندار لوئیزیانا امضا کرد.
با گذشت ۹ ماه، موضوع اوکراین همچنان اصلی‌ترین مساله سیاسی در غرب محسوب می‌شود. حمله به اوکراین بزرگ‌ترین حمله به یک کشور اروپایی از زمان پایان جنگ جهانی دوم تاکنون است. با این حال دو رهبر غربی اعلام کردند که به حمایت خود از کی‌یف، به ویژه در آستانه فصل سخت سرما ادامه خواهند داد. درحالی که فرانسه همچنان مسیر گفت‌وگو با روسیه را باز نگه داشته است، جو بایدن، از اسفند ماه گذشته که تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، یا به گفته مسکو «عملیات ویژه» آغاز شد، از گفت‌وگو با رییس‌جمهور روسیه اجتناب کرده است. در نشست خبری مشترک روسای جمهوری امریکا و فرانسه، جو بایدن در مورد گفت‌وگو با پوتین تاکید کرد: «بگذارید که واژگان را با دقت انتخاب کنم. من آماده گفت‌وگو با آقای پوتین هستم، به شرطی که او تمایلی به تصمیم‌گیری در مورد پیدا کردن راهی برای پایان جنگ نشان دهد. هنوز او چنین کاری نکرده است.» مکرون در برابر گفت که به گفت‌وگو با پوتین ادامه می‌دهد تا تلاش کند «از تشدید تنش جلوگیری شود و بتواند نتایجی کاملا ملموس به دست بیاورد.» از جمله نتایجی که مکرون اعلام کرد به دنبال آن است، تضمین امنیت نیروگاه‌های هسته‌ای است.
یارانه‌های سبز
موضوع تصویب یارانه‌ها برای مهار تورم از سوی کنگره امریکا که از ابتدای سال میلادی آینده (دی ماه) اجرایی خواهد شد، یکی از دستور کارهای گفت‌وگوی بایدن و مکرون بود. اتحادیه اروپا معتقد است که یارانه ۳۶۹ میلیارد دلاری دولت امریکا برای جذب سرمایه‌گذاری در صنایع سبز که در این لایحه پیش‌بینی شده است، از یک‌سو اثر منفی برای رقابت‌پذیری صنایع اروپا دارد و از سوی دیگر ناقض اصول تجارت آزاد حاکم بر سازمان تجارت جهانی است. جو بایدن پس از دیدار با مکرون تاکید کرد که دولت امریکا از ابتدا قصد نداشت این یارانه‌ها تاثیر منفی بر اقتصاد اروپا بگذارد و این مقررات را
به گونه‌ای اصلاح خواهد کرد که منافع اروپایی‌ها هم در آن لحاظ شود. به گفته بایدن این لایحه که هدف آن رونق صنایع نیمه‌هادی‌ها و انرژی‌های تجدیدپذیر امریکاست، برخی اشکال‌ها در خود دارد که باید برطرف شود. قانون کاهش تورم (IRA) مجموعا ۴۳۰ میلیارد دلار بودجه برای حمایت از محصولات امریکایی درنظر گرفته که بخشی از آن مربوط به مبارزه با بحران آب و هوایی و ترویج استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در امریکاست.
یکی از حاضران در جلسه روز چهارشنبه مکرون با نمایندگان کنگره امریکا به شرط پنهان ماندن نامش به رویترز گفته که در این جلسه مکرون خطاب به نمایندگان گفته است که مصوبه کاهش تورم، به‌شدت در قبال کمپانی‌های اروپایی رویکرد تهاجمی دارد. مکرون روز پنجشنبه در نشست خبری مشترک با بایدن گفت: «فرانسه نیامده است که درخواست کند اقتصادش به نوعی از این مصوبه مستثنی شود. ما اینجا آمده‌ایم که تشریح کنیم اثرات این مصوبه چگونه بر ما تاثیر خواهد گذاشت.» درحالی که یک ماه به اجرای این قانون باقی مانده است، رهبران اروپایی از زمان تصویب آن در تابستان اعتراض خود را نسبت به این مصوبه تکرار کرده‌اند و معتقدند که این قانون رویکرد غیرمنصفانه‌ای در قبال کمپانی‌های غیرامریکایی دارد و می‌تواند وضعیت اقتصادهای اروپایی را که به‌ شدت از جنگ با اوکراین آسیب دیده‌اند، بدتر کند. جو بایدن با اشاره به اینکه او و مکرون گفت‌وگوی مفصلی درخصوص این مصوبه داشتند، تاکید کرد: «با دستکاری‌های کوچکی می‌توان کاری کرد که کشورهای اروپایی ساده‌تر بتوانند مشارکت کنند یا به تنهایی فعالیت کنند.» مکرون تاکید کرد که لازم است که امریکا و متحدان اروپایی رویکرد خود را «باز هماهنگ‌سازی» کنند.
همبستگی برای اوکراین
جو بایدن و امانوئل مکرون روز پنجشنبه با محکوم کردن تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین، اعلام کردند که ایالات‌متحده و فرانسه «تا هر زمانی که لازم باشد» به حمایت خود از اوکراین ادامه خواهند داد. به گزارش یورونیوز، امانوئل مکرون، در کنفرانس خبری مشترک با همتای امریکایی خود اطمینان داد که «هرگز اوکراینی‌ها را به پذیرش مصالحه‌ای که برای آنها غیرقابل قبول است» وادار نمی‌کند، چراکه چنین مصالحه‌ای با روسیه منجر به «صلح پایدار» نخواهد شد. رییس‌جمهوری فرانسه سپس از کمک‌های ایالات‌متحده به کی‌یف تشکر کرد و هشدار داد که قطع حمایت از اوکراین، ثبات جهانی را به خطر می‌اندازد. روسای جمهوری امریکا و فرانسه پیش از آغاز این کنفرانس خبری، بیانیه‌ای مشترک را منتشر کردند که در بخشی از آن «بر حمایت مستمر کشورهای‌شان از اوکراین» تاکید کردند و به ویژه متعهد شدند که «کمک‌های سیاسی، امنیتی، بشردوستانه و اقتصادی را تا زمانی که لازم باشد» به این کشور ارایه کنند. در این بیانیه دو طرف تعهد داده‌اند که روسیه را به دلیل «جنایات جنگی که توسط نیروهای رسمی نظامی و نیروهای نیابتی» در اوکراین انجام داده است، مسوول بدانند.
همچنین دو کشور بر همکاری علیه چین هم تاکید کرده‌اند و نگرانی مشترک درخصوص «چالش چین برای نظام قانون‌مدار بین‌المللی به شمول احترام به حقوق بشر» را مورد تاکید قرار داده‌اند و بر «همکاری مشترک با چین برای مسائل مهم جهانی ازجمله تغییرات آب و هوایی» تاکید کرده‌اند.
مداخله‌جویی در مسائل ایران
بخشی از بیانیه مشترک روسای جمهوری امریکا و فرانسه به ایران اختصاص داشت. رهبران فرانسه و امریکا در این بیانیه بار دیگر به حمایت از اغتشاشات در ایران پرداخته‌اند. براساس متن منتشر شده از این بیانیه در وب‌سایت کاخ سفید، بایدن و مکرون در اظهاراتی مداخله‌جویانه، ضمن ادعای احترام برای مردم ایران ازجمله زنان و جوانان مدعی شده‌اند که دولت ایران حقوق بشر و آزادی‌های اساسی مردن را نقض می‌کند.
درباره برنامه هسته‌ای ایران، بایدن و مکرون مدعی شده‌اند مصمم هستند از دستیابی ایران به آنچه «سلاح هسته‌ای» خوانده شده جلوگیری کنند. براساس ترجمه‌ای از این بیانیه که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده است: «فرانسه و امریکا به همکاری خود با شرکای بین‌المللی برای رسیدگی به تشدید هسته‌ای ایران، همکاری ناکافی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی -که شامل مشکلات جدی و حل‌نشده در رابطه با تعهدات ایران ذیل توافق عدم اشاعه هسته‌ای می‌شود- و رفتارهای بی‌ثبات‌کننده این کشور در خاورمیانه اعم از ارسال موشک و پهپاد به بازیکنان غیردولتی ادامه می‌دهند.» این بیانیه ادامه می‌دهد: «ارسال تسلیحات می‌تواند شرکای مهم در حوزه خلیج [فارس] و امنیت و ثبات در منطقه را تهدید، قوانین بین‌المللی را نقض و به جنگ روسیه علیه اوکراین کمک کند.» در ادامه بیانیه آمده است: «فرانسه و امریکا اقداماتی مشترک برای تقویت هر چه بیشتر چارچوب بین‌المللی که تکثیر فناوری موشکی و پهپادی ایران در منطقه و ورای آن را محدود می‌کند، اتخاذ خواهند کرد و تلاش‌ها برای مقابله با این تکثیر را افزایش خواهند داد.»

اعتماد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها