رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 600326

آقای تاج! آقای کیروش! یاد بگیرد/ژاپن از گروه مرگ صعود کرد، به این میگویند دستاورد

ساعت24-موفقیت تیم ملی ژاپن در صعود از گروه مرگ به عنوان صدرنشین را به دو شکل می‌توان مورد توجه قرار داد: یکی به عنوان بزرگ‌ترین شگفتی جام جهانی قطر و دیگری در مقایسه با تیم ملی فوتبال ایران.

این سامورایی‌های شگفت‌انگیز
تیم ملی ژاپن در ادامه روند رو به رشد فوتبال خود این‌ بار در قطر همه دنیا را به ابراز شگفتی و البته احترام واداشت. سامورایی‌ها که جام را با برد دو بر یک مقابل آلمان آغاز کردند در ادامه به کاستاریکا بازی را واگذار کردند، اما در شب پایانی و در حالی که با نتیجه تساوی از جام کنار می‌رفتند اسپانیای لوئیز انریکه را دو بر یک شکست دادند تا علاوه بر صدرنشینی در گروه مرگ، آلمانی‌های مغرور را هم برای دومین بار پیاپی در مرحله گروهی حذف کرده باشند؛ اتفاقی بزرگ در جام جهانی که تا مدت‌ها سوژه رسانه‌ها باقی خواهد ماند. البته این شگفتی می‌توانست بزرگ‌تر هم باشد. در شب پایانی بازی‌های گروه E در حالی که اسپانیا از ژاپن عقب افتاده بود، کاستاریکا هم برای دقایقی از آلمان پیش افتاد و با این نتایج دو تیم ژاپن و کاستاریکا جواز حضور در دور بعدی جام را به دست می‌آوردند. اتفاقی که اگر رخ می‌داد جام جهانی قطر را تبدیل به یکی از نقاط عطف فوتبال در تاریخ می‌کرد. با این حال شاگردان هانسی فلیک با زدن سه گل به حریف و برتری ۴ بر ۲ لااقل اجازه حذف اسپانیا را از مسابقات ندادند!

ژاپن می‌دانست چه می‌خواهد
نگاه کردن به آمار بازی ژاپن و اسپانیا واقعا تعجب‌برانگیز است. ماتادورها در این بازی ۸۳ درصد مالک توپ بودند و بیش از ۱۰۰۰ پاس به هم دادند. در آن سمت شاگردان موریاسو با کمتر از ۲۳۰ پاس با دقت پایین ۶۷ درصد و خلق تنها ۶موقعیت به برتری دست پیدا کردند. ژاپنی‌ها در مقابل آلمان هم تقریبا همین عملکرد را به ثبت رسانده بودند و با تکرار آن مقابل اسپانیا نشان دادند که آن برد اصلا اتفاقی نبوده است. اتفاقا ژاپن تنها مقابل کاستاریکایی مغلوب شد که مثل آلمان و اسپانیا مالکانه بازی نمی‌کرد. این نشان می‌دهد ژاپن در تمام طول آماده‌سازی خودش را برای رقابت با سبک بازی دو رقیب قدرتمند آماده کرده بود و در نهایت هم برابر هر دو تیم به موفقیت دست پیدا کرد. به بیان دیگر ژاپن دقیقا می‌دانست از جام جهانی چه می‌خواهد، برای آن برنامه‌ریزی کرده بود و دقیقا هم به هدف دلخواه رسید. خیلی‌ها این رویه ژاپن در جام جهانی را مترادف با سایر شوونات این کشور دانستند و گفتند مردمان سرزمین آفتاب موفقیت به دست نمی‌آورند، بلکه آن را می‌سازند. حالا ژاپن تنها تیم تاریخ آسیاست که موفق شده در دو دوره پیاپی جام جهانی طعم صعود از گروه را بچشد. رکوردی که با توجه به تغییر شکل مسابقات از دوره آتی تا ابد دست نخورده باقی خواهد ماند.

به این می‌گویند دستاورد
از آنجایی که ژاپن کشوری است آسیایی و همیشه رقیب تیم ملی ایران بوده و برخی مقامات فدراسیون فوتبال هم معتقدند فدراسیون ایران قوی‌تر از فدراسیون ژاپن است ناخودآگاه مقایسه‌ها میان دو تیم ناگزیر می‌شود. برای این منظور دستاوردهای دو تیم مورد مقایسه قرار می‌گیرند. از دو دوره قبل جام جهانی یعنی در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ دستاوردهایی برای فوتبال ایران ذکر شده که به اختصار می‌توان آنها را چنین فهرست کرد: باخت آبرومندانه مقابل آرژانتین، بردن مراکش با گل به خودی دقیقه ۹۵ بازیکن حریف، باخت نزدیک به اسپانیا و تساوی مقابل پرتغال و پیروزی برابر ولز، تیمی که بیش از نیم قرن از حضور در جام جهانی محروم مانده بود. این نتایج نه تنها توسط رسانه‌های نزدیک به فدراسیون و سرمربی تیم ملی که توسط خود کارلوس کی‌روش و مهدی تاج هم به عنوان دستاورد تلقی شده‌اند. برای همین بعد از صعود ژاپن بسیاری از کارشناسان و رسانه‌ها با اشاره به نتایج ژاپن و استفاده از کلیدواژه «به این میگن دستاورد» به فدراسیون و سرمربی تیم طعنه زدند. واقعیت هم این است که در مقابل نتایجی که ژاپن به عنوان یک تیم آسیایی کسب کرده است، فوتبال ایران رسما یک ناکام مطلق به حساب می‌آید.

یاد بگیر آقای کی‌روش!
جدا از بحث نتیجه و موفقیت، سبک بازی ژاپن هم بسیار مورد توجه کارشناسان و هواداران فوتبال در ایران قرار گرفته. شکل بازی ژاپن برابر اسپانیا و آلمان دست‌کمی از اتوبوس پارک کردن نداشت و به همین دلیل نوع آرایش سامورایی‌ها در زمین هم با چیدمان تیم ایران مقایسه شد. به بیان واضح در این جام هم موریاسو و هم کی‌روش هر دو می‌خواستند مقابل تیم‌های قوی‌تر از خودشان دفاع کنند، اما دفاع کردن ژاپن ۶ امتیاز برای آنها در مقابل دو ابرقدرت فوتبال دنیا به همراه داشت و دفاع کردن ایران صفر امتیاز. با ذکر این نکته که یکی از رقبا تیمی متوسط به نام امریکا بود. دفاع کردن ژاپن ۲ گل خورده و ۴ گل زده برای این تیم به ارمغان آورد و دفاع کردن ایران ۷ گل خورده و ۲ گل زده. دفاع کردن ژاپن آنها را به مرحله حذفی جام جهانی رساند و دفاع کردن ایران آنها را به خانه. به خاطر همین کاربران فضای مجازی به کی‌روش یادآوری کردند که اگر می‌خواهد تدافعی هم بازی کند، اشکالی ندارد به شرط آنکه درست این کار را انجام دهد. در واقع کاربران به زبان بی‌زبانی خطاب به سرمربی پرتغالی تیم ملی گفتند: «یاد بگیر آقای کی‌روش.»
استرالیا، مراکش و کره جنوبی هم صعود کردند!
بدشانسی کی‌روش و فدراسیون فوتبال در این جام فقط به حذف تیم ایران و صعود ژاپن محدود نمی‌شود. اینکه مراکش توانست در گروهی که بلژیک به عنوان تیم دوم دنیا در رده‌بندی فیفا و کرواسی به عنوان نایب قهرمان دوره پیش جام جهانی حضور داشت به عنوان تیم نخست با ۷ امتیاز صعود کند، اینکه استرالیا بعد از باخت ۴ بر یک در بازی نخست مقابل فرانسه با دو برد برابر تونس و دانمارک مدعی به عنوان تیم دوم راهی دور بعد شد و اینکه کره جنوبی هم شب گذشته با برد پرتغال به دور بعدی رسید ضعف‌های تیم ایران را آشکارتر کرد و نشان داد هرچقدر رقبای همتراز با فوتبال ایران در حال پیشرفت هستند، ما در حال حرکت رو به عقب هستیم و تنها دل خوش کرده‌ایم به گفتار درمانی‌های رییس فدراسیون و سرمربی تیم ملی که می‌خواهند هر شکستی را به عنوان موفقیت به فوتبال ایران حقنه کنند.

ژاپن جلو افتاده
فرصت طولانی تا جام ملت‌های آسیا باقی نمانده و سوالی که این روزها مطرح می‌شود در مورد فاصله فوتبال ایران و ژاپن است. متاسفانه برخلاف تبلیغاتی که فدراسیون فوتبال می‌کند و گاهی رده‌بندی فیفا هم به آن دامن می‌زند، فوتبال ژاپن هم در بحث لیگ و هم سازماندهی تیم‌های ملی فاصله معناداری با فوتبال ایران ایجاد کرده است. اینکه چطور قرار است این فاصله پر شود فعلا مشخص نیست. دست‌کم می‌توان گفت جلو رفتن با همین دست فرمان به این معناست که فاصله بیشتر و بیشتر خواهد شد. این در حالی است که تا چند وقت پیش تصور می‌شد ایران می‌تواند با همین نسل بالاخره طلسم قهرمانی در جام ملت‌ها را بشکند ولی حالا دیگر این رویا دست نیافتنی به نظر می‌رسد. مگر اینکه هر چه سریع‌تر ریل‌گذاری فوتبال عوض شود و نیروهای جدید با ایده‌های تازه کار را به دست بگیرند.

اعتماد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها