رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 600547

سازمان ملل: داعش در عراق از سلاح شیمیایی استفاده کرده بود

ساعت24-گروهی از کارشناسان سازمان ملل متحد می‌گویند به شواهدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد گروه داعش چند سال پیش در عراق و سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از یورونیوز، گزارش این گروه از کارشناسان سازمان ملل قرار است در جلسه شورای امنیت این سازمان مورد بحث و بررسی قرار گیرد. به گفته این کارشناسان شواهد و اسناد از جمله شهادت‌های جمع‌آوری شده و شواهد دیجیتال حاکی است که داعش در دورانی که این گروه در بخش‌هایی از عراق و سوریه اعلام «خلافت» کرده بود از سلاح شیمیایی استفاده کرده بودند.

اعضای این گروه کارشناسی به این نتیجه رسیده‌اند که داعش موفق به تولید «راکت‌ها و خمپاره‌های شیمیایی، مهمات شیمیایی برای آر پی جی، کلاهک‌های شیمیایی موشک و مواد منفجره» شده بود.

در گزارش کارشناسان سازمان ملل از «آلومینیوم فسفید، کلر، باکتری کلوستریدیوم بوتولینوم، سیانور، نیکوتین، رایسین و سولفات تالیم» به عنوان مواد شیمیایی مورد استفاده از طرف داعش یاد شده است.

کارشناسان سازمان ملل به طور خاص به حمله داعش به منطقه «توزخورماتو» در استان کرکوک عراق اشاره کرده‌اند. این حمله در روز هشت مارس سال ۲۰۱۶ انجام شد.

کارشناسان سازمان ملل در گزارش خود به دیگر «جنایت‌های مهم» گروه داعش از جمله «خشونت‌های جنسی در سطح گسترده»، «تعقیب مسیحیان و دیگر گروه‌های عراقی» و «تخریب میراث فرهنگی و مذهبی» اشاره کرده‌اند.

گروه داعش در ماه ژوئن سال ۲۰۱۴ در بخش‌هایی از خاک عراق و سوریه برپایی «خلافت» خود را اعلام کرد. ائتلافی بین‌المللی و نظامی به رهبری آمریکا علیه این گروه شکل گرفت و آخرین پایگاه گروه داعش در ماه مارس سال ۲۰۱۹ از سوی «نیروهای دموکراتیک سوریه» که اکثر اعضای آن را کُردها تشکیل می‌دادند در شرق سوریه تصرف شد.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها