رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 600584

صعود قیمت نفت با آغاز تحریم‌های روسیه

ساعت24-قیمت نفت روز سه‌شنبه در پی فعال شدن مکانیزم سقف قیمت گروه هفت و تحریم اتحادیه اروپا علیه واردات نفت روسیه از طریق دریا، افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۶۶ سنت افزایش، به ۸۳ دلار و ۳۴ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۷۰ سنت افزایش، به ۷۷ دلار و ۶۳ سنت در هر بشکه رسید.

بهای معاملات نفت، شب گذشته پس از این که آمار بخش خدمات آمریکا که نگرانی‌ها نسبت به ادامه تحکیم سیاست پولی از سوی فدرال رزرو را برانگیخت، بیش از سه درصد سقوط کرده بود.

سقف قیمت گروه هفت برای نفت روسیه، در راستای تلاش غرب برای محدود کردن توانایی مسکو برای تامین مالی جنگ در اوکراین فعال شده اما روسیه اعلام کرده است که از این مکانیزم، تبعیت نخواهد کرد حتی اگر مجبور شود تولیدش را کاهش دهد.

سقف قیمت که از سوی کشورهای گروه هفت، استرالیا و اتحادیه اروپا اجرا می‌شود، علاوه بر تحریم اتحادیه اروپا علیه واردات نفت روسیه از طریق دریا است. آمریکا، کانادا، ژاپن و انگلیس هم تدابیر مشابهی را اعلام کرده‌اند. کشورهای گروه هفت و استرالیا هفته گذشته با تعیین سقف قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه برای نفت روسیه که از طریق دریا صادر می‌شود، موافقت کردند.

ژاپن از روز دوشنبه سقف قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه برای نفت روسیه را به اجرا گذاشت اما نفت خامی که از پروژه ساخالین ۲ وارد می‌شود را از این مکانیزم مستثنی کرد. دولت ژاپن در بیانیه‌ای اعلام کرد تصمیم برای معاف شدن نفت خام پروژه ساخالین ۲ روسیه که شرکت‌های انرژی ژاپنی پس از خروج شرکت شل، همچنان سهم‌شان را در آن حفظ کردند، بر اساس امنیت انرژی ژاپن گرفته شد. اقدامات بیشتر علیه صادرات فرآورده‌های نفتی روسیه که قرار است از پنجم فوریه سال ۲۰۲۳ آغاز شود، در زمان دیگری اعلام خواهد شد.

قیمت گرید نفتی اسپو روسیه که از بندرخاور دور کازمینو صادر می‌شود، روز دوشنبه در بازارهای آسیایی حدود ۷۹ دلار در هر بشکه فروخته شد که تقریبا یک سوم بالاتر از سقف قیمت تعیین شده برای نفت روسیه از سوی گروه هفت و اتحادیه اروپا بود.

روسیه سالانه ۶۵ میلیون تن گرید نفتی اسپو را از طریق خط لوله سیبری شرقی-اقیانوس آرام صادر می کند که شامل ۳۵ میلیون تن صادرات نفت از طریق بندر کازمینو است.

در این بین، اوپک و متحدانش که به اوپک پلاس معروف هستند، در جلسه روز یکشنبه وزیران این گروه، سیاست تولید را تغییر ندادند و برنامه اکتبر را دنبال می کنند که بر اساس آن، هدف تولید گروهی به میزان دو میلیون بشکه در روز از نوامبر تا پایان سال ۲۰۲۳ پایین برده شده است.

بر اساس گزارش رویترز، در چین، شهرهای بیشتری محدودیت‌های کرونایی را طی آخر هفته گذشته تسهیل کردند و این خوش بینی ایجاد شد که تقاضا برای سوخت در بزرگترین واردکننده نفت جهان بهبود پیدا خواهد کرد. فعالیت تولیدی و تجاری در چی که دومین اقتصاد بزرگ جهان است، امسال از تدابیر سخت گیرانه برای جلوگیری از شیوع بیماری کووید ۱۹، آسیب دیده است.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها