رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 600586

ایران وارد بازی آذربایجان نمیشود

ساعت24-یک کارشناس مسائل قفقاز با تاکید بر این‌که «قطعا جمهوری اسلامی ایران وارد بازی نمی‌شود که آذربایجان به تحریک دیگران بخواهد راه بیندازد» گفت: امیدواریم آذربایجان متوجه باشد وارد فضایی می‌شود که قطعا قبل از این که برای ایران هزینه داشته باشد، هزینه های گزافی برای خودش دارد.

سید محمد رضا دماوندی در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از برگزاری رزمایش مشترک جمهوری آذربایجان و ترکیه اظهار کرد: اگر خواسته باشیم وضعیت کشورمان را در مقابل آذربایجان شبیه‌سازی کنیم، دقیقا چیزی شبیه وضعیت با امارات است، امارات در مقابل ایران مواضعی که اتخاذ می‌کرد بیشتر توهم ناشی از حمایت قدرت‌های خارجی بود که تلاش داشت در برابر ایران از موضع برتر و تند صحبت کند، در مورد آذربایجان نیز همین مساله صادق است.

وی خاطرنشان کرد: آذربایجان می‌داند وزنه قابل توجهی در مقابل ایران نیست، اما چون حمایت‌هایی را پشت خود احساس می‌کند، استنباط خود از شرایط را واقعی می‌داند و با اتکا به آن حمایت‌ها سعی می‌کند با لحن تند یا ادبیات غیر متعارف در مقابل ایران ظاهر شود.

این کارشناس مسائل قفقاز همچنین بیان کرد: شخص الهام علی‌اف نیز بارها در ماه های اخیر تاکید کرد که براساس منافع کشورش سفارت آذربایجان را در تل آویو بازگشایی یا اقدام به خرید تسلیحات از اسرائیل یا هر کشور دیگری می‌کنند. در واقع این‌گونه اظهارات ناشی از همان توهمی است که احساس می‌کند در مقابل ارمنستان پیروز شده و می‌خواهد آن را در مقابل در جای دیگری نمایش دهد.

دماوندی افزود: از سوی دیگر برگزاری رزمایش توسط آذربایجان و ترکیه فی نفسه اشکالی ندارد، این‌گونه رزمایش‌ها عموما میان کشورها در یک منطقه برگزار می‌شود اما اگر رزمایش را پیوست سخنرانی‌های اخیر علی‌اف در نظر بگیریم، کاملا مشخص است که مخاطبش ایران می‌باشد و دیگر منظور او ارمنستان نیست.

وی تاکید کرد: اگر الهام علی‌اف با این ادبیات قصد تحریک و یا واکنش شدید ایران را داشته باشد بداند که قطعا جمهوری اسلامی ایران وارد بازی نمی‌شود که آذربایجان به تحریک دیگران بخواهد راه بیندازد.

این کارشناس مسائل قفقاز یادآور شد: مساله این است؛ این روند تا کجا ادامه می یابد؟ ما کماکان باید منتظر باشیم تا هر روز یک سخنرانی جدید از سوی آذربایجانی‌ها را بشنویم یا برگزاری رزمایش را ببینیم؟ در حقیقت این اقدامات برای این است که ایران را وادار کند تا واکنش و اقدام غیر سیاسی انجام دهد. امیدواریم آذربایجان متوجه شود که وارد فضایی‌می شود که قطعا قبل از این که برای ایران هزینه داشته باشد هزینه های گزافی برای خودش دارد.

دماوندی با اشاره به برخی تحلیل‌ها مبنی بر این که اگر اردوغان در انتخابات آینده ریاست جمهوری پیروز نشود، حمایتی هم از ‌آذربایجان در کار نخواهد بود، گفت: این که برخی می گویند اردوغان اگر رای نیاورد بخشی از حمایت علی اف فرو می‌ریزد با توجه به شرایط و وضعیت کشور، تحلیل نادرستی است. اردوغان چه رای بیاورد چه رای نیاورد سیاست های ترکیه تغییر نمی‌کند تنها چنین استدلال‌هایی، زمان را به نفع ترکیه و آذربایجان می‌کند.

وی در پایان تاکید کرد: معتقدم از اکنون باید استراتژی ما مشخص باشد موکول به چند ماه دیگر نکنیم، باید ببینیم plan B ما چیست؟ اگر همین امروز برنامه‌ای نداشته باشیم نسبت به 6 ماه آینده، باز هم عقب هستیم.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها