رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 600630

زود و تند بفروش و گرنه برکنار میشوی

ساعت 24 - منابع ناپایدار برای تعادل دخل و خرج بودجه دامان دولت سیزدهم را نیز گرفته و وزارت اقتصاد به مثابه نان‌آور اصلی دولت در شرایط کاهش قدرت وزارت نفت برای فروش و صادرات نفت‌، حالا دنبال این است که منابع مازاد بانک‌ها را هرطور شده بفروشد. فشار به وزیر اقتصاد به اندازه‌ای است که پا از گلیم خود درازتر کرده و  روسای بانک‌ها را تهدید کرده است.

خاندوزی
dir="RTL" style="text-align:right">وزیر اقتصاد بدون رودربایستی به مدیران بانک‌ها گفته که برای دولت پول تهیه کنید و دارایی‌های خود را به هر شکل و به هر نهاد و سازمان و آدم و بنگاه بفروشید وگرنه بروید. این تهدید عجیب وزیر در وضعیتی است که وی در همین باره به چند نکته مهم اشاره می‌کند و می‌گوید: «مشتری در بازار نیست» و یا می‌گوید: «افرادی که منابع بزرگ داشته باشند برای خرید دارایی‌های بانک‌ها در بازار حاضر نیستند» و اضافه می‌کند: «دارایی بانک‌ها مشکل حقوقی دارند». به عبارت دیگر وی خوب می‌داند چرا مدیران بانک‌ها در دولت دوازدهم و همچنین مدیران فعلی نمی‌توانند دارایی‌های خود را بفروشند. واقعیت این است که با توجه به شرایطی که اقتصاد کلان به دلیل سیاست خارجی و نیز به دلیل موقعیت سیاست در داخل با بی‌ثباتی تازه‌ای روبه‌رو است و وزیر باید بداند در چنین وضعیتی مشتری واقعی پا جلو نخواهد گذاشت علاوه بر این مدیران بانک‌ها می‌دانند هر فروش آنها زیر ذره‌بین دستگاه‌های نظارتی پرشمار است و هر آن ممکن است به آنها اتهام زده شودچرا ارزان فروختید؟ چرا اهلیت خریدار را خوب بررسی نکردید؟

واقعیت این است که این تهدید شگفت‌انگیز به مدیران بانک‌ها با وظایف ذاتی مدیریت بانکی ناسازگار است. بانکداری یک فعالیت تخصصی است و کارش تبدیل پس‌اندازها به سرمایه برای راه انداختن چرخ بخش واقعی مثل تولید و تجارت است و نه خرید و فروش دارایی‌های تحمیل‌شده به بانک‌ها. دولت‌ها از یک سو بانک‌ها را زیر فشار قرار می‌دهند که باید اعتبار بدهند و از سوی دیگر می‌گویند حق ندارید به بهانه اینکه وام‌گیرندگان نمی‌توانند بدهی خود را پس دهند آنها را تحت فشار قرار دهید و از سوی دیگر می‌گویید زود و تند بفروش وگرنه برکنار می‌شوی. به نظر می‌رسد دولت می‌تواند دارایی بانک‌ها را یکجا از آنها خریده و یک نهاد تخصصی برای فروش پیدا کند. البته منطقی‌ترین راه این است که راه ورود سرمایه از خارج باز شود که آن هم در وضعیت فعلی ممکن نیست.

محمدصادق جنان صفت – روزنامه جهان صنعت

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها