رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 600679

آمریکا ائتلاف ضد چین را تقویت میکند

ساعت24-ارتش آمریکا قرار است حضور خود را در استرالیا گسترش دهد و وزیر دفاع ایالات متحده هم از استقرار نیروها و وسایل نقلیه جدید خبر داد و در عین حال چین را به تضعیف "صلح و ثبات" در این منطقه متهم کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، این اقدام بلافاصله پس از آن صورت گرفت که پکن، واشنگتن را به دلیل ترویج "اشاعه سلاح‌های هسته‌ای" تحت توافقی که سال گذشته با کانبرا به دست آمد، محکوم کرد.

در بیانیه مشترکی که پس از دیدارهای لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا و همتای استرالیایی‌اش در روز سه‌شنبه منتشر شد، دو کشور با استقرار نیروهای آمریکایی بیشتر در این قاره موافقت کردند و گفتند واشنگتن نیروهای زمینی، دریایی و هوایی خود را برای مقابله با پکن تقویت خواهد کرد.

آستین پس از این نشست به خبرنگاران گفت: ایالات متحده و استرالیا دیدگاه مشترکی از منطقه‌ای دارند که در آن کشورها می‌توانند آینده خود را تعیین کنند. متأسفانه، این دیدگاه امروز به چالش کشیده شده است. اقدامات خطرناک و قهری چین در سراسر هند - اقیانوس آرام، از جمله در اطراف تایوان و به سمت کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام و در دریای چین جنوبی و شرقی، صلح و ثبات منطقه را تهدید می‌کند.

رئیس پنتاگون جزئیات اندکی در مورد استقرارهای جدید ارائه کرد، اما گفت که پنتاگون "مکان‌های" حضور نیروهای ارتش آمریکا و تفنگداران دریایی آمریکا در استرالیا را برای "تقویت حضور زمینی ایالات متحده" گسترش خواهد داد. او همچنین خواستار "چرخش‌های واکنش‌پذیرتر و انعطاف‌پذیرتر استقرار هواپیماهای آمریکایی" از جمله بمب‌افکن‌ها و جت‌های جنگنده شد.

در حالی که لوید آستین نوع هواپیماهای ارسالی را مشخص نکرد، اظهارات او چند هفته پس از آن بیان می‌شود که منابع مدعی شدند واشنگتن در حال آماده شدن برای ارسال شش بمب افکن بی-۵۲ با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای به منطقه شمالی استرالیا است که اغلب میزبان هزاران سرباز آمریکایی برای رزمایش‌های مشترک است.

این مقامات همچنین متعهد به همکاری نظامی بیشتر با "ژاپن، هند و شرکای منطقه‌ای" شدند و از توکیو خواستند تا جایگاه نیروهای خود در استرالیا را تقویت کند. آنها گفتند که این خواسته در آخرین نشست سه‌جانبه وزرای دفاع استرالیا، ژاپن و ایالات متحده که در اوایل سال جاری برگزار شد، مورد توافق قرار گرفت.

پکن هنوز در مورد این تحولات اظهارنظری نکرده، اما بارها گسترش نظامی ایالات متحده به سمت هند-آرام، از جمله قدرتنمایی گاه و بیگاه کشتی‌های جنگی آمریکایی در تنگه مورد مناقشه تایوان و دیگر مناطق در دریاهای چین جنوبی و شرقی را محکوم کرده است.

در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در اوایل روز سه‌شنبه، "تان کفای" سخنگوی وزارت دفاع چین با اشاره به برنامه‌های واشنگتن برای تامین زیردریایی‌های هسته‌ای برای کانبرا طبق پیمان آکوس که سال گذشته حاصل شد، گفت: سیاست‌های ایالات متحده تنها خطر درگیری هسته‌ای را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها