رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 600683

مقامات سعودی: برای عادیسازی روابط با تل‌آویو فقط موضوع زمان مطرح است

ساعت24-یک رسانه اسرائیلی به نقل از مقامات عربستان سعودی فاش کرد که در پرونده عادی‌سازی روابط میان ریاض و رژیم صهیونیستی تنها مسئله زمان مطرح است.

به گزارش ایسنا، سایت شبکه اسرائیلی "i۲۴NEWS" به نقل از مقامات عربستان سعودی نوشت: در موضوع عادی‌سازی روابط میان ریاض و اسرائیل فقط مسئله زمان مطرح است.

این رسانه رژیم صهیونیستی با استناد به "اسناد رسمی" اعلام کرد که عادل الجبیر، وزیر مشاور عربستان در امور خارجه چند هفته قبل دیداری را با آمریکایی‌ها در این باره انجام داده است.

طبق این گزارش، الجبیر در این دیدار گفته است: "روابط عربستان و اسرائیل به سمت عادی‌سازی پیش می‌رود، اما به زمان بیشتری نیاز دارد و نباید عجله کرد."

شبکه i۲۴NEWS همچنین گزارش داد: "عربستان سعودی در ازای پیشرفت در پرونده عادی‌سازی روابط با اسرائیل، فهرستی از خواسته‌ها را به واشنگتن ارائه کرده است که مسئله فلسطین در این فهرست دیده نمی‌شود."

طبق اسناد این رسانه، الجبیر همچنین به آمریکایی‌ها گفته است که رژیم صهیونیستی و کشورهای حوزه خلیج فارس از سال‌ها پیش شروع به عادی‌سازی "تدریجی" روابط کردند و "روند عادی‌سازی باید کاملا پخته شود."

الجبیر افزود: هنوز مخالفت‌های زیادی با عادی‌سازی روابط با تل‌آویو در داخل عربستان سعودی وجود دارد که غلبه بر آن زمان می‌برد.

سایت شبکه i۲۴NEWS همچنین اعلام کرد: نشست مذکور با هیئت آمریکایی در ریاض و توسط موسسه واشنگتن سازماندهی شده بود و در آن زمان از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان پرسیده شد که چه چیزی باعث می‌شود ریاض به "توافق ابراهیم" بپیوندد و روابط با تل‌آویو را عادی کند؟ بن سلمان در پاسخ سه خواسته را مطرح کرد.

طبق این گزارش، بن سلمان خواستار تأیید "ائتلاف آمریکا و عربستان" از سوی واشنگتن شده و شرط دوم او نیز تعهد آمریکا به تداوم تجهیز ریاض به تسلیحات و در نظر گرفتن عربستان در این موضوع به منزله یکی از اعضای ناتوست.

طبق اسناد رسانه مذکور، حاکم دوفاکتوی عربستان همچنین خواستار امضای توافقی شده است که به سعودی‌ها اجازه بدهد از ذخایر عظیم اورانیوم خود برای برنامه هسته‌ای غیرنظامی محدود بهره‌برداری کنند.

این در حالی است که اخیرا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر مکلف به تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی را یکی از اولویت‌های برنامه دولتش اعلام کرد.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها