رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 602908

پولی که ندانسته از جیب مسافران میرود

ساعت24-با رشد شمار گردشگران بین‌المللی، برخی از مقاصد برای مقابله با رشد بی‌رویه توریست‌ها به دریافت مالیات گردشگری و یا پولی با عنوان «ورودیه» اقدام کرده‌اند و برخی دیگر نیز به‌زودی این مالیات‌ را اعمال خواهند کرد.

خبر
به گزارش ایسنا به نقل از یورونیوز، تعداد مسافران به تدریج در حال رسیدن به سطوح قبل از همه‌گیری است و برخی نقاط مهم توریستی که در زمان اجرای محدودیت‌ها و بسته شدن مرزها در دو سال اخیر با چالش‌های فراوانی روبه رو بودند، حالا نگران پدیده (اُورتوریسم) و حضور بیش از حد گردشگران هستند و در نتیجه، برخی به اجرای مالیات گردشگری در سال ۲۰۲۲ متوسل شدند و برخی دیگر برنامه‌هایی برای سال جاری میلادی دارند.

البته بسیاری از مقاصد در حال حاضر مالیات توریستی اعمال می‌کنند و اگر به خارج از کشور سفر کرده‌اید، احتمالاً قبلاً آن را پرداخت کرده‌اید و ممکن است هرگز متوجه آن نشده باشید؛ زیرا گاهی اوقات این مالیات را همراه با بهای بلیت هواپیما یا هزینه هتل می‌پردازید.

در ادامه فهرستی از مقاصد گردشگری را مشاهده می‌کنید که باید برای ورود به آنجا باید پول بپردازید:

بارسلون (اسپانیا) در سال ۲۰۲۳ مالیات گردشگری خود را افزایش می‌دهد

مقامات شهر بارسلون اسپانیا اعلام کردند که مالیات توریستی بارسلون در دو سال آینده افزایش خواهد یافت.

از سال ۲۰۱۲، بازدیدکنندگان پایتخت کاتالونیا، هم مالیات گردشگری منطقه‌ای و هم هزینه اضافی حضور در سطح شهر را می‌پردازند. اکنون، مسؤولان شهری از افزایش عوارض شهرداری خبر داده‌اند و از اول آوریل ۲۰۲۳، بازدیدکنندگان باید ۲.۷۵ یورو بپردازند.

اما دومین افزایش سال آینده و در اول آوریل ۲۰۲۴ اعمال می‌شود و این هزینه به ۳.۲۵ یورو افزایش می‌یابد. این مالیات برای بازدیدکنندگانی که در اقامتگاه‌های رسمی توریستی اقامت دارند، اعمال می‌شود.

درآمد حاصله از این مالیات از گردشگران برای تامین مالی زیرساخت‌های شهر، از جمله بهبود جاده‌ها، خدمات اتوبوسرانی و پله برقی استفاده خواهد شد.

والنسیا در سال ۲۰۲۳ مالیات توریستی وضع خواهد کرد

شهر والنسیا در اسپانیا نیز اعلام کرده برای مسافرانی که در تمام انواع اقامتگاه‌ها در این منطقه از هتل‌ها، خوابگاه‌ها، آپارتمان‌ها تا کمپینگ‌ها اقامت دارند، مالیات توریستی در نظر خواهد گرفت و این قانون در پایان سال ۲۰۲۳ یا اوایل سال ۲۰۲۴ اجرایی خواهد شد.

بنابراین بازدیدکنندگان باید بین ۵۰ سنت تا ۲ یورو برای هر شب بر اساس محل اقامت انتخابی خود و تا حداکثر تا ۷ شب، مالیات بپردازند. مقامات این شهر می‌گویند که این درآمد صرف توسعه پایدار بخش گردشگری منطقه و همچنین تهیه مسکن ارزان‌تر برای ساکنان بومی در مناطق گردشگری استفاده خواهد شد.

در اسپانیا اگر به ایبیزا یا مایورکا می‌روید، باید مالیات توریستی بپردازید. مالیات گردشگری پایدار که برای اقامت در تعطیلات در جزایر بالئاریک اسپانیا (مالورکا، منورکا، ایبیزا، فورمنترا) برای افراد ۱۶ سال به بالا اعمال می‌شود و در فصل شلوغی تا ۴ یورو برای هر شب می‌رسد.

تایلند از اوخر سال ۲۰۲۲ هزینه توریستی دریافت می‌کند

تایلند نیز در پایان سال ۲۰۲۲ میلادی، هزینه توریستی ۳۰۰ بات (۸ یورو) را در نظر گرفت. مقام مسؤول اداره گردشگری تایلند به رویترز گفته که بخشی از این هزینه برای مراقبت از گردشگران استفاده می‌شود؛ زیرا مواردی وجود داشته که بیمه درمانی آن‌ها را پوشش نمی‌دهد. همچنین از محل دریافت این مالیات برای توسعه بیشتر جاذبه‌های گردشگری، مانند کاخ بزرگ در بانکوک استفاده خواهد شد.

ونیز گران‌تر می‌شود

ونیز ایتالیا از گردشگرانی که از تابستان ۲۰۲۳ به این شهر سفر کنند، هزینه دریافت خواهد کرد. روزنامه ایتالیایی لا استامپا در ماه آگوست گزارش داد که اقدامات متعددی برای کنترل تعداد گردشگران پیشنهاد شده است، مانند سیستم رزرو آنلاین، اما باید تلاش‌های بیشتری برای محدود کردن شمار گردشگران، از جمله پرداخت هزینه برای ورود به شهر انجام شود.

این هزینه پیشنهادی بین ۳ تا ۱۰ یورو با توجه به فصل متغیر است.

مالیات توریستی در ایتالیا بستگی به مکانی دارد که در آن هستید و همانطور که گفته شد ونیز از تابستان امسال این مالیات را وضع می‌کند. در همین حال، این هزینه در شهر رم بسته به نوع اتاق از ۳ تا ۷ یورو برای هر شب متغیر است، اما برخی از شهرهای کوچکتر هزینه بیشتری دریافت می‌کنند.

اتحادیه اروپا نیز از امسال از گردشگران ورودی می‌گیرد

تا نوامبر ۲۰۲۳، شهروندان غیر اتحادیه اروپا، از جمله آمریکایی‌ها، استرالیایی‌ها، بریتانیایی‌ها و سایر مسافران خارج از منطقه شینگن، برای ورود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید هزینه ۷ یورویی پرداخت کنند. افراد زیر ۱۸ سال یا بالای ۷۰ سال مجبور به پرداخت این هزینه نخواهند بود.

هرچند پیش از اجرای این قانون، بسیاری از کشورها در اتحادیه اروپا به دلایل مختلف از گردشگران ورودی هزینه توریستی یا به نوعی مالیات ورود دریافت می‌کرده‌اند. این کشورها این هزینه‌ها را مالیات پایداری برای هر بازدیدکننده در نظر می‌گیرند و پول این مالیات‌ها صرف حفظ و توسعه امکانات گردشگری و حفاظت از منابع طبیعی می‌شود.

اتریش مالیات اقامت می‌گیرد

در اتریش نیز از گردشگران، مالیات اقامت شبانه دریافت می‌شود که مبلغ آن بسته به استانی که گردشگران در آنجا حضور دارند، متفاوت است. در شهرهای وین یا سالزبورگ به ازای هر نفر، ۳.۰۲ درصد اضافی‌تر از هزینه اقامت در هتل، دریافت می‌شود.

هر شب اقامت در بلژیک مالیات دارد

این هزینه گاهی اوقات در نرخ اتاق هتل لحاظ می‌شود، اما برخی این هزینه را به صورت جداگانه دریافت می‌کنند، بنابراین باید صورت حساب خود را به دقت بررسی کنید. هزینه این مالیات در شهرهای آنتورپ و بروژ برای هر اتاق یکسان است، اما این نرخ در بروکسل بسته به اندازه و رتبه هتل متفاوت است. به طور کلی این هزینه حدود ۷.۵۰ یورو است.

بوتان گران‌ترین مالیات سفر را دارد

در حالی که مالیات‌های توریستی بیشتر کشورها کمتر از ۲۰ یورو است، مالیات کشور بوتان در مقایسه با دیگران بسیار بالاست. حداقل هزینه روزانه برای بیشتر خارجی‌ها در این کشور ۲۵۰ دلار (۲۲۸ یورو) برای هر نفر است، اما موارد زیادی از جمله اقامت، حمل و نقل در کشور، راهنما، غذا و هزینه ورودی را پوشش می‌دهد.

مالیات سفر در دیگر کشورها چگونه است؟

بلغارستان هم برای اقامت شبانه مالیات اعمال می‌کند، گرچه این رقم بسیار کم است و بسته به منطقه و طبقه‌بندی هتل متفاوت است و تا حدود ۱.۵۰ یورو می‌رسد.

در بیشتر جزایر کارائیب، مالیات توریستی به هزینه هتل یا هزینه خروجی مسافران اضافه می‌شود. آنتیگوا و باربودا، آروبا، باهاما، باربادوس، برمودا، بونیر، جزایر ویرجین بریتانیا، جزایر کیمن، دومینیکا، جمهوری دومینیکن، گرانادا، هائیتی، جامائیکا، مونتسرات، سنت کیتس و نویس، سنت لوسیا، سنت مارتن، سنت وینسنت و گرنادین‌ها، ترینیداد و توباگو و جزایر ویرجین ایالات متحده همگی یک نوع هزینه برای بازدیدکنندگان اعمال می‌کنند که از ۱۳ یورو در باهاما تا ۴۵ یورو در آنتیگوا و باربودا متغیر است.

کرواسی، مالیات توریستی خود را در سال ۲۰۱۹ افزایش داده و البته این نرخ افزایشی فقط در فصل اوج گردشگری در تابستان اعمال می‌شود و بازدیدکنندگان برای هر نفر در هر شب حدود ۱۰ کونا (۱.۳۳ یورو) پرداخت می‌کنند.

در کشور چک تنها برای بازدید از پایتخت این کشور، پراگ، باید مالیات توریستی پرداخت کنید. این هزینه بسیار ناچیز (زیر ۱ یورو) و برای هر نفر در هر شب است و تا ۶۰ شب اعمال می‌شود. این مالیات برای کودکان زیر ۱۸ سال در نظر گرفته نمی‌شود.

فرانسه هم مالیات اقامت از گردشگران می‌گیرد که به صورت‌حساب هتل شما اضافه می‌شود و بسته به این‌که در کدام شهر هستید، متفاوت است. نرخ‌ها از ۰.۲۰ یورو تا حدود ۴ یورو برای هر نفر در هر شب متغیر است. نقاط مهم گردشگری مانند پاریس و لیون از این پول برای حفظ زیرساخت‌های گردشگری استفاده می‌کنند.

آلمان در شهرهایی، مانند فرانکفورت، هامبورگ و برلین چیزی با عنوان "مالیات فرهنگی" دریافت می‌کند که این هزینه حدود ۵ درصد از قبض هتل شما را شامل خواهد شد.

مالیات توریستی در یونان بر اساس تعداد ستاره‌های هتل یا تعداد اتاق‌هایی است که اجاره می‌کنید که تا سقف ۴ یورو می‌رسد. این مالیات از سوی وزارت گردشگری یونان برای کمک به کاهش بدهی این کشور معرفی شده است.

در ژاپن این مالیات به صورت مالیات خروج از مسافران دریافت می‌شود و گردشگران ۱۰۰۰ ین (حدود ۸ یورو) هنگام خروج از کشور پرداخت می‌کنند. وب سایت رسمی گردشگری ژاپن ادعا می‌کند که این مالیات کوچک، تاثیر قابل توجهی، در اقتصاد ایجاد می‌کند.

بسیاری از گردشگران، افرادی که در تعطیلات کاری هستند و برخی از دانشجویان و کارگرانی که به نیوزلند می‌آیند باید هنگام ورود، مالیات بین‌المللی حفاظت از بازدیدکنندگان و گردشگری بپردازند، اما مسافران استرالیا از پرداخت این هزینه معاف هستند. این هزینه ۳۵ دلار نیوزلند معادل حدود ۲۱ یورو است.

در هلند مالیات گردشگری زمینی و مالیات گردشگری آبی دریافت می‌شود. در آمستردام، این مبلغ ۷ درصد از هزینه یک اتاق هتل است.

پرتغال مالیاتی حدودا ۲ یورویی به ازای هر شب از هر نفر توریست دریافت می‌کند که این مالیات فقط برای مسافران ۱۳ سال و بالاتر اعمال می‌شود و تنها در هفت روز نخست اقامت نیاز به پرداخت آن دارید.

مالیات توریستی در اسلوونی بر اساس موقعیت مکانی و رتبه هتل متفاوت است و در شهرهای بزرگتر و شهرهای تفریحی، از جمله لیوبلیانا کمی بالاتر است و به حدود ۳ یورو می‌رسد.

مالیات توریستی در سوئیس نیز همچون بسیاری از کشورهای دیگر با توجه به موقعیت مکانی متفاوت است و برای هر شب و هر نفر حدود ۲.۲ یورو است. قیمت‌های اقامت معمولاً شامل مالیات توریستی نمی‌شود و بنابراین پیگیری آن آسان‌تر است و و فقط برای اقامت های زیر ۴۰ روز اعمال می‌شود.

در آمریکا مالیات هتل یا اقامت برای مسافرانی که محل اقامت اجاره می‌کنند در بیشتر ایالت‌ها دریافت می‌شود که به آن "مالیات بر سکونت" می‌گویند. این هزینه‌ها در هتل‌ها، متل‌ها و مسافرخانه‌ها اعمال می‌شود. طبق گزارش‌ها، بالاترین نرخ مالیات سفر در هوستون پرداخت می‌شود که حدود ۱۷ درصد از هزینه هتل است.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها