رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 603250

چند پرسش مالیاتی از آقای خاندوزی

ساعت24-سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت سیزدهم پس از ۱۸ ماه وزارت بر بزرگ‌ترین و مهم‌ترین وزارتخانه ایران آیا درک کرده است هر سخنی که او می‌گوید بر کارنامه دولت و تصمیم‌های این نهاد و از مسیر این تصمیم‌ها بر زندگی و کسب‌وکار شهروندان اثر می‌گذارد و باید دقت کند و آمار و اطلاعات درست بدهد؟ نیک می‌دانیم سازمان برنامه و بودجه پس از اعلام وزارت اقتصاد برای کسب درآمد در سال ۱۴۰۲ هزینه‌ها را مشخص می‌کند و تخصیص منابع را انجام می‌دهد.

خاندوزی
dir="RTL" style="text-align:right">یکی از اقلامی که در لایحه بودجه بسیار اهمیت دارد میزان درآمد مالیات است که باید بخش مهمی از درآمد بودجه را تامین کند و مسوولیت این کار بر دوش وزیر اقتصاد است. براساس لایحه ارائه‌شده برای بودجه کشور در سال آینده ارقام مربوط به انواع مالیات و رقم کل مالیاتی در میان کارشناسان با تردید روبه‌رو شده است. اما وزیر اقتصاد می‌گوید می‌تواند این میزان مالیات را وصول کند. او برای توجیه رقم افزوده‌شده بر مالیات ۱۴۰۲ نسبت به بودجه ۱۴۰۱ می‌گوید: «اکثریت کارکنان دولت و کارگران و بازنشستگان که انضباط تاریخی در پرداخت مالیات دارند، با شناسایی افراد جدید در نظر داریم سال آینده بیش از ۲ میلیون مودی جدید مالیاتی شناسایی کرده و درآمدهای پایدار مالیاتی برای دولت فراهم کنیم. در این خلال برخی شرکت‌های جدید هم شناسایی می‌شوند و پیش‌بینی شده است، کل درآمد مالیاتی در سال آینده نسبت به عملکرد سال ۱۴۰۱ قریب به ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت، بدون اینکه فشار مالیاتی به گروه‌های اقتصادی شفاف و شرکت‌های رسمی و مودیان سنتی مالیاتی وارد شود.»

درباره این خبر وزیر اقتصاد و با توجه به اینکه اگر درست نباشد و پیش‌بینی وزارت اقتصاد بر پایه حدس و گمان باشد بر زندگی شهروندان اثر منفی دارد، چند پرسش را مطرح می‌کنیم:

یکم - روش و راهبرد شناسایی دو میلیون مالیات‌دهنده تازه چه بوده است؟ با کدام روش علمی- کارشناسانه به این نتیجه رسیدید که دو میلیون نفر مالیات‌دهنده جدید را می‌توانید در تور مالیات بیندازید؟ نسبت این دو میلیون نفر مالیات‌دهنده تازه شناسایی‌شده نسبت به کل مالیات‌دهندگان ۱۴۰۱ چقدر است؟ شهروندان و کارشناسان می‌خواهند بدانند این دو میلیون نفر در کدام بخش از بخش‌های اقتصادی فعالیت دارند؟ کارخانه دارند؟ بانک دارند؟ صاحب معدن هستند؟ شخص حقیقی یا حقوقی هستند؟ سهم مالیاتی این دو میلیون مالیات‌دهنده تازه شناسایی‌شده نسبت به کل مالیات قابل دریافت سال بعد چقدر است؟

دوم- آیا وزارت اقتصاد با این دو میلیون نفر جدیدی که مشمول پرداخت مالیات شده‌اند رودررو گفت‌وگو کرده و به آنها یادآوری شده است باید سال آینده مالیات پرداخت کنند یا براساس گمانه‌زنی‌ها این رقم اعلام شده است؟ به نظر می‌رسد این پرسش‌ها باید جواب داده شود تا از یک طرف دولت بداند روی آب خانه نمی‌سازد و از سوی دیگر شهروندان بدانند که این دو میلیون نفر در کدام فعالیت بوده‌اند و چگونه تا امروز از پرداخت مالیات فرار کرده‌اند.

از امروز تا یک هفته بعد منتظر پاسخ وزارت اقتصاد می‌مانیم و بعد داستان را دنبال می‌کنیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها