رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 603251

رییس اتاق بازرگانی تهران تشبیه کرد

حال ایران: زمین دلمرده ، سقف آسمان کوتاه

ساعت24-تحریم‌ها انواع فشارها را به فعالان اقتصادی بخش خصوصی وارد کرده و این موضوع بر کسب‌وکار آنها تاثیر گذاشته و حال ما مانند این شعر اخوان ثالث شده است « زمین دلمرده، سقف آسمان کوتاه، غبارآلود مهر و ماه زمستان است. بخش خصوصی، در این روزها تحت انواع فشارهای اقتصادی قرار دارد. تحریم‌های بین‌المللی کسب‌وکار فعالان اقتصادی را نشانه رفته و مصائب آن بیش از آنکه دامان سیاست‌مداران را بگیرد، فعالیت‌های بخش‌خصوصی را با چالش همراه ساخته‌است.  امروز برای هیچکس قابل کتمان نیست که شعارهایی مانند بی اثر قلمداد کردن تحریم ها، چه لطمه‌های سختی به اقتصاد کشور وارد ساخته است.

مسعود
dir="RTL" style="text-align:right">نمونه آشکار آنکه درآمد ارزی کشور رو به کاهش، جذب سرمایه خارجی فرساینده و ناکافی، ورود فناوری مدرن به کشور محدود و در نتیجه اقتصاد ایران کوچک شده به طوری که رتبه ایران در میان اقتصادهای بزرگ جهان تنزل یافته است. نتیجه همه این فرآیندها در تورم فزاینده و سفرهای کوچک شده مردم انعکاس یافته و اینکه امروز بخشی از طبقه متوسط ایرانی به طبقه فقیر سقوط کرده است. وی ادامه داد: در چند دهه گذشته نه تنها اثرات تحریم‌های خارجی بر بدنه اقتصاد ایران کم نشده، بلکه همزمان خودتحریمی‌ها و به تعبیری تحریم‌های داخلی هم به اهرمی پرفشار علیه اقتصاد ملی ایران تبدیل شده است. در این موقعیت کارآفرینان هم از جبهه خارجی آسیب می‌بینند و هم سنگر پشت جبهه برای آنان ویران شده است.

قطر میزبان جام‌جهانی، ایران درگیر تامین گاز مردم

چه دردناک است کشور قطر که وسعتی به اندازه استان بوشهر دارد با جذب سرمایه‌گذاری خارجی، ارتباط سازنده و تعاملی با دنیا و بهره گرفتن از درآمد میدان گاز مشترک با ایران به ثروتی دست یافته که امروز با داشتن بالاترین درآمد سرانه در منطقه، می‌تواند میزبان جام جهانی باشد و همه نگاه‌ها را به سوی خود جلب کند. اما در این سوی خلیج فارس ما درگیر تامین گاز زمستان مردم هستیم و به دلیل ناتوانی در جذب سرمایه‌گذار برای توسعه میدان‌های گازی، نه تنها آرزوی استراتژیک صادرات انرژی را محقق نکردیم بلکه نیازهای خودمان را هم نتوانستیم تامین کنیم، اما با وجود همه این مصائب، باید همچنان به آینده ایران عزیر امیدوار باقی ماند. البته با این پیش شرط که بپذیریم کشور امروز نیازمند رفتارهای خردمندانه است. اقداماتی که برآمده از عقل باشد؛ تندروی، رفتار غیرکارشناسی و سیاست‌زدگی و گروه و حزب‌گرایی را برنمی‌تابد. عقل‌گرایی یعنی، پرهیز از هیجانات ناشی از اتفاقات روز و عمل به آنچه صحیح و صلاح است. وی افزود: البته که پیش‌شرط حرکت در این مسیر، دستیابی به همدلی است. از بعد داخلی و خارجی، اکنون به هیچ عنوان فرصت و زمانه، اختلاف افکنی نیست.

وحدت فراگیر بین ملت-دولت-حاکمیت

ملت، دولت و حاکمیت می‌توانند در کنار هم به حل و فصل اموری بپردازند که اکنون به چالشی برای کشور تبدیل شده اند. تاریخ چند دهه گذشته نشان داده که هر زمان وحدت فراگیر در میان همه اقشار کشور ایجاد شده، از پس عبور از گردنه‌های سهمگین برآمده‌ایم. اقتصاد ایران سرشار از ظرفیت است. معادن، نفت‌وگاز، راه‌های سراسری، حضور نیروی کار تحصیلکرده و ارزان، دسترسی به دریایی آزاد و امکان صادرات کالا به بازارهای منطقه‌ای ۴۰۰ میلیونی تنها بخشی از گوهر نهفته در این سرزمین است. امروز اگر از دل این نعمت‌های خدادادی، اقتصاد و جامعه‌ای سرشار از رفاه، سرزنده و کارآمد، مدرن و رو به جلو بیرون نیاید، نشانه اشکار ضعف در مدیریت است امروز باید به خودباوری برسیم و فراتر از آن باید به فرزندان نخبه و دلسوز این کشور اطمینان کنیم. نسل جوان تحصیل کرده آماده حضور در میدان است. نباید آن‌ها را با بهانه‌های مختلف سیاسی و انگ‌های بی‌اساس و نامید از آینده به حاشیه راند.

اگر کره جنوبی یا ژاپن به اقتصادهای برتر جهان بدل شده‌اند ریشه آن در رشد و تبلور شرکت‌های خصوصی همچون سامسونگ، ال‌جی، میتسوبیشی، سونی وغیره بوده است. وی ادامه داد: جامعه کارافرینی ایران هم مانند کشورهای توسعه یافته، آمادگی حضور موثر و مفید در میدان اقتصاد را دارد و باید این ویژگی بزرگ و ارزشمند مورد توجه و احترام قرار گیرد. رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: کارآفرینانی که با مجاهدت اجازه نداده‌اند، اشتغالشان کاهش یابد و سفره کارگر کوچک‌تر شود، باید هم و غم خود را صرف حوزه‌های دیگری مانند فرهنگ، ارتباط بیشتر و صادقانه‌تر با مردم و کمک به حل برخی گرفتاری‌های روزانه کنند.

ضرورت بازگشت دولت به مسیر منطقی

همزمان اگر دولت به مسیر منطقی خود بازگردد، امکان بهبود و ارتقای وضعیت سرمایه اجتماعی و احیای اعتماد مردم هم پیش می‌آید. جامعه اقتصادی و دولت می‌توانند با همکاری صادقانه همچون دو بال یاری کننده کشور برای طی این مسیر باشند. وی ادامه داد: همه سوار یک کشتی هستیم. خودمان را از حاکمیت جدا نمی‌دانیم. منتقد بی منطق دولت‌ها نیستیم. سیاست‌زده نشده‌ایم و امروز با صدای رسا اعلام می‌کنیم جامعه کارآفرینی کشور آماده کمک به کشور است. خوانساری گفت: اساسا برگزاری مراسم امین‌الضرب و تقدیر از کارآفرینان در این عصر و زمانه، ناشی از چنین رویکردی است.

بخشی از سخنان مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران در مزاسم بزرگداشت امین الضرب -26 دی ماه 1401 -تالاررودکی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها