رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 603307

کاهش بودجه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در۱۴۰۲ / عدالت در پرداختیها؛ مطالبه جدی پرستاران

ساعت24-قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری سرانجام پس از حدودا ۱۵ سال درحالی از تیرماه امسال برای اجرا ابلاغ شد که تکلیف شده بود معیار محاسبه مبالغ از اول دی ماه ۱۴۰۰ باشد؛ موضوعی که سرانجام در روزهای منتهی به روز پرستار و البته بدون ضابطه مشخص، به شکل علی‌الحساب پرداختی‌هایی نامنظم در اختیار پرستاران قرار گرفت و گلایه‌هایی را رقم زد؛ این درحالیست که به اذعان مسوولان نظام پرستاری اعداد و ارقام بودجه‌ای اجرای این قانون برای ۱۴۰۲ نیز واقعی نبوده و ناقص است...

پرستار
به گزارش ایسنا، پس از آنکه مقرر شد تا معیار محاسبه کارانه پرستاران بر اساس قانون تعرفه‌گذاری خدمات از ابتدای دی ماه سال ۱۴۰۰ باشد، سرانجام با رایزنی‌های انجام شده توسط معاونت پرستاری وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری، بودجه درنظر گرفته شده برای این کار ۵۲۰۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شد. این بودجه برای یک سال کامل ۱۴۰۱ و سه ماه پایانی ۱۴۰۰ مقرر شده بود؛ هرچند که تاکنون و با گذشت یک‌سال از زمانی که به عنوان معیار برای پرداخت‌ها درنظر گرفته شد، همچنان تنها معوقات چندماه پرداخت شده است.

اما این شیوه پرداختی زمانی مشکل ساز می‌شود که قرار باشد این پرداخت‌های نامنظم در شرایطی که حتی برخی بیمارستان‌ها هنوز سیستم ثبت خدمات پرستاری کاملی ندارند، معیاری برای محاسبه بودجه تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سال ۱۴۰۲ باشد.

به دنبال همین موضوع،‌ علی‌رغم اینکه بودجه تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سرانه سلامت دیده شده است اما بر اساس ردیف ۸۴ جدول شماره ۹ برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه در ذیل ماده واحده و جداول کلان منابع و مصارف بودجه سال ۱۴۰۲، بودجه پیشنهادی برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری برای سال آتی ۴۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است؛ رقمی که از بودجه سال جاری با وجود اجرای ناقص قانون نیز کمتر است.

ورود بودجه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به سرانه سلامت

در همین باره حمیدرضا عزیزی _ معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری،‌ در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: بر اساس بند "ی" تبصره ۱۷ لایحه بودجه ۱۴۰۲، تعرفه خدمات پرستاری در سرانه بیمه خدمات درمانی و سلامت قرار گرفته است که در واقع با این اقدام یکی از اهداف راهبردی ما در سازمان نظام پرستاری محقق شده است.

لزوم رعایت عدالت در پرداختی به پرستاران

وی افزود: با توجه به اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۲، وزارت بهداشت با ۲۷۳ هزار میلیارد تومان دارای بالاترین بودجه بین دستگاه‌های دولتی است، توقع می‌رود برای این مطالبه جدی پرستاران که در اصل موضوع کلیدی برای بخش قابل توجهی از بدنه نظام سلامت است، متناسب با نقش آفرینی و زحمات آنها ارزش‌گذاری و عدالت رعایت شود.

او تاکید کرد: از جهتی قرار گرفتن تعرفه خدمات پرستاری در سرانه بیمه خدمات درمانی و سلامت، به معنای تامین منابع پایدار و پشتوانه قوی اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است؛ به نحوی که می‌توان از این اقدام به عنوان کاری تاریخی یاد کرد و این امر برای ما بسیار ارزشمند است. امیدواریم مجلس شورای اسلامی این موضوع را نه تنها تایید کند، بلکه بودجه مناسبی هم برای این کار در نظر بگیرد.

عزیزی با تاکید بر اینکه مبالغ اعلام شده در لایحه بودجه ۱۴۰۲ برای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری باید مورد رایزنی قرار گیرد، تصریح کرد: لازم است عدد اعلام شده هم برای سال آتی و هم به طور کلی افزایش متناسب و سالانه داشته باشد و به واقعیت‌های جامعه نزدیک شود.

چالش عدم آمادگی HISهای بیمارستانی برای ثبت خدمات پرستاری

وی به چالشی که در زمینه اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سال جاری وجود داشت اشاره کرد و گفت: HISهای بیمارستانی امسال آمادگی لازم برای اجرای طرح را نداشتند و به همین دلیل در بخش قابل توجهی از بیمارستان‌های کشور، خدمات پرستاری به ثبت نرسید و این خود سبب شد که در مرحله رسیدگی به اسناد و ورود به بیمه‌های پایه مقداری اطلاعات و برآورد آنها با مشکل مواجه شود.

وی افزود: اگر بستر کار فراهم بود که خدمات پرستاری از اول سال ۱۴۰۱ در HISها به ثبت برسد، قطعا برآورد مالی بیشتری برای بودجه ۱۴۰۲ صورت می‌گرفت. الان کار ناقص اجرا شده است و این مبالغ سال ۱۴۰۱ نباید ملاک عمل سال آتی قرار گیرد.

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری،‌ تاکید کرد: توقع ما این است که مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تلفیق، بودجه مناسبی برای تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سال ۱۴۰۲ قائل شوند تا همکاران ما شاهد ارتقای نسبی دریافتی‌های خود باشند.

تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نیازمند بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومانی

او درباره عدد پیشنهادی سازمان نظام پرستاری برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در ۱۴۰۲، اظهار کرد: بر اساس کارشناسی‌هایی که در سازمان نظام پرستاری انجام شده است؛ مبلغ مورد نیاز برآورد شده حداقل دو برابر بودجه سال جاری تخمین زده شده است. در سال آتی طبق مدلی که پیش‌بینی شده است مبالغ کارانه و تعرفه گذاری خدمات پرستاری، ادغام می‌شوند و با توجه به اعداد و ارقام فعلی توقع داریم بودجه فعلی در سال بعد حداقل دو برابر شود.

بودجه پیشنهادی ۱۴۰۲ از واقعیت‌های جامعه دور است

وی افزود: رقمی که در حال حاضر در لایحه بودجه ۱۴۰۲ آمده است بر اساس اطلاعات ثبت شده در مجموعه شورای عالی بیمه، توسط سازمان برنامه و بودجه در نظر گرفته شده است که قطعا این کار ناقص است چون همین الان در بخش خصوصی، تامین اجتماعی و بسیاری از بیمارستان‌های نیروهای مسلح، قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و ثبت خدمات صورت نگرفته است که این امر قطعا برآوردهای مالی بودجه سال آتی را با کاستی و چالش مواجه کرده و سبب شده مبلغ در نظر گرفته شده از واقعیت‌ها دور باشد.

چرا تامین اجتماعی زیربار اجرای قانون نمی‌رود؟

او با گلایه از سازمان تامین اجتماعی برای عدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در سال جاری، اظهارکرد: سازمان تامین اجتماعی چیزی که قانون رسمی کشور است و آیین نامه‌های آن در هیئت دولت به تصویب و ابلاغ رسیده است را اجرا نکرده است و این مسئله باید هر چه زودتر حل شود. ما اکنون در نشست‌ها و کارشناسی‌های متعددی که با بیمارستان‌های دولتی و غیر دولتی داشتیم متوجه شدیم بسیاری از بیماران و مراجعه کنندگان آنها تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و پرداختی هایی از سوی بیمه تامین اجتماعی صورت نگرفته و پرستاران از این موضوع گلایه‌مند هستند.

وی در خاتمه بیان کرد: امیدواریم برای سال آتی قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری هم در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها و هم خارج از بیمارستان‌ها اجرایی شود، زیرا یکی از اولویت‌های ما تحت پوشش بیمه رفتن خدمات پرستاری در بُعد کلان است و پرستاری در منزل هم علی القاعده جزئی از آن است که امیدواریم با قرارگیری تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در سرانه سلامت، این بخش مغفول مانده هم احیا شود تا مردم هم در بیماستان و هم در خانه، خدمات پرستاری را با پوشش بیمه‌ای دریافت کنند.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها