رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 603344

اقتصاد دورانی۴۵۰۰ میلیون دلاری  دلاری چیست؟

ساعت ۲۴ - «اقتصاد دورانی» به یکی از پرکاربردترین عبارت‌ها در دنیای کسب و کار امروز تبدیل شده است و به مجموعه اقدامات مربوط به بازیافت، کاهش دورریز و ایجاد مشاغل جدید پایدار اشاره دارد. مجمع جهانی اقتصاد به با اشاره به آمار شرکت مشاوره اکسنتور می‌گوید اگر تغییر در کسب و کارها به سوی اقتصاد دورانی پیش رود فرصت عظیم اقتصادی ۴.۵ تریلیون دلاری تا سال ۲۰۳۰ فراهم خواهد شد.

نستله
dir="RTL" style="text-align:right">به گزارش سازمان بین‌المللی کار، اقتصاد دایره‌ای می‌تواند ۶ میلیون شغل در سراسر جهان ایجاد کند. چون شرکت‌ها می‌توانند راه‌های سنتی درآمدزایی را با «استخراج، تولید، استفاده و ذخیره‌سازی» جایگزین کنند.ماهیت دورانی همچنین بهره‌وری را هم به همراه می‌آورد. بنابر پیش‌بینی شرکت مشاوره اکسنتور، تولید کنندگان خودرو با استفاده از اقتصاد دورانی می‌توانند به صورت بالقوه سود خود را به ۱۵۰ درصد برسانند. در این قسمت از برنامه تبادل با فعالان اقتصادی گفتگو کرده‌ایم که اقتصاد دورانی را راهی برای ایجاد رشد پایدار و سودآوری می‌دانند.با نستله، بزرگترین تولید کننده محصولات غذایی و نوشیدنی در جهان صحبت کردیم تا متوجه شویم آن‌ها چگونه کسب و کار در مقیاس جهانی خود را به سوی بازیافت، اشتغال‌زایی پایدار و کاهش دور ریز تغییر شکل داده‌اند. در فرانسه، از کارخانه‌ای بازدید کردیم که به ادعای رنو، نخستین کارخانه کاملا منطبق بر اقتصاد دورانی است.ما همچمین با مدیر طراحی در بنیاد الن مک‌آرتور، خیریه‌ای که بر شتاب بخشی در انتقال به اقتصاد دورانی متمرکز است، صحبت کردیم.

نستله: تلاشی برای بسته‌بندی بی‌ضرر

یکی از شرکت‌های نامداری که حداکثر تلاش خود را در راه رسیدن به اقتصاد پایدار به کار می‌برد، نستله است. این تولید کننده نسپرسو، سن پلگرینو و کیت‌کت، بزرگترین شرکت تولید کننده محصولات غذایی و نوشیدنی در جهان است. نسستله ۱۵۰ ساله، بیش از ربع میلیون کارمند، صدها کارخانه و محصول در ۱۸۶ کشور دنیا دارد. بنابراین، چگونه می‌تواند اطمینان حاصل کند که کسب و کاری در این مقیاس به سیاره زمین آسیب نمی‌رساند. جودی راسل، مدیر بین‌المللی بسته‌بندی و پایداری نستله می‌گوید: «از نظر رویکرد، چشم‌انداز ما دقیقا این است که بسته‌بندهایمان به زباله تبدیل نشوند. از نظر کاهش، ما به دنبال کاهش استفاده از پلاستیک تا سال ۲۰۲۵ به یک‌سوم هستیم. امروزه نمونه‌های بسیار خوبی در اتحادیه اروپا در جهت هماهنگ‌سازی وجود دارد که در حال حاضر با طراحی برچسب‌ها و سطل‌ها و همچنین تدوین اهداف مشترک آغاز شده است. و چنین نمونه‌هایی از تدوین قوانین به ما نوید می‌دهد که می‌توانیم مشارکت مشتریان و همچنین انطباق بر کسب و کارها را ساده‌سازی و بر مهم‌ترین اهداف که ما را درست به نتایج دلخواه می‌رساند و اطمینان می‌دهد که هیچ بسته بندی به زباله ختم نمی‌شود، تمرکز کنیم.»

رنو: بازیافت در قلب استراتژی

یکی دیگر از شرکت‌هایی که در خط مقدم دورانی سازی استراتژی اصلی کسب و کار خود است، رنو، غول فرانسوی صنعت خودرو سازی است.سالانه ۱۱ میلیون خودرو در اروپا به عمر خود پایان می‌دهند. با این که ۸۵ درصد مواد استفاده شده در ساخت خودرو بازیافت پذیر است، صنعت خودرو همه ساله علاوه بر دورریزها، مقادیر زیادی مواد شیمیایی سمی و فلزات را در محل‌های دفن زباله تخلیه می کند.رنو در کارخانه ریفکتوری خود در حاشیه پاریس مصمم است که این روند را تغییر دهد. به ادعای رنو، این نخستین کارخانه صنعت خودرو سازی کاملا منطبق بر اقتصاد دورانی است. این غول خودروسازی اروپایی، این کارخانه را دو سال پیش با امید رسیدن به گردش مالی ۲۰۰ میلیون یورویی در سال ۲۰۲۵ راه‌اندازی کرد.بخشی از این پروژه، کارگاهی با توانایی بازسازی ۱۵۰ خودروی کهنه در روز است. از کارهای مکانیکی گرفته تا نقاشی، خودروها در کمتر از یک‌هفته نو می‌شوند. سپس از آن‌ها عکس گرفته و مجددا به فروش گذاشته می‌شوند.در ساختمانی دیگر از این مجموعه، ۲۰۰ کارگر بیش از ۱۶۰۰ قطعه خودرو را بازسازی می‌کنند.فرانسوا اورار، مدیر پروژه ریفکتوری می‌گوید: «ما نه تنها قادر به تولید موتور و جعبه دنده از قطعات بازسازی شده موتورهای قدیمی با کیفیت مورد نیاز و همانند قطعات نو هستیم، بلکه این مساله به ما امکان می‌دهد که در زنجیره ارزش بتوانیم محصولات جایگزین را ۳۰ درصد ارزان تر از محصولات نو به مشتری ارائه کنیم.»

گروه رنو اخیرا با راه اندازی استارت‌آپی مختص اقتصاد دورانی، تلاش کرده تا زیست‌بومی پیرامون برند خود به وجود آورد.

ناتالی ری، رئیس مرکز ریفکتوری گروه رنو می‌گوید: «ایده میان رنو و استارتاپ‌ها شراکت تمام و کمال است. رنو دانش صنعتی و اقتصادی دورانی خود و استارتاپ‌ها چابکی و روش‌های نوآورانه خود را به اشتراک می‌گذارند.»

طراحی یکی از اصلی‌ترین راه‌های به‌کارگیری موثر اقتصاد دورانی است. بنیاد الن مک‌آرتور یک خیریه مستقر در لندن است که به ترویج و توسعه اقتصاد دورانی متعهد است. جو آیلز، مدیر برنامه طراحی در بنیاد الن مک‌آرتور می‌گوید: «هرآن‌چه پیرامون ما است از غذایی که می‌خوریم تا لباسی که می‌پوشیم، ساختمانی که در آن زندگی و کار می‌کنیم و همچنین سیستم‌هایی که برای ما غذا یا انرژی یا امکان جابجایی یا درمان را فراهم‌ می‌کنند، طراحی شده‌اند. وقتی ما طراحی می‌کنیم، چه بدانیم چه نه، در مورد چیزهایی که قرار است کار کنند تصمیم می‌گیریم. این موضوع تنها در رابطه با درمان علائم یک اقتصاد یا سیستم ازکار افتاده نیست، بلکه در رابطه با طراحی محصولات، خدمات و سیستم‌ها به صورت دورانی است تا بتوانند قابل به کارگیری مجدد باشند. سوال این است که اولین خط در دستورکار طراحی چیست؟ من معتقدم باید این باشد: آیا این محصول یا سیستم با اقتصاد دورانی مطابقت دارد؟»بیش از ۲۵۰۰ رهبر و مدیر بین‌المللی گردهم آمدند تا درباره موضوعاتی تحت عنوان همکاری در دنیای بخش‌بندی شده با هم به گفتگو بپردازند. برگزاری این رویداد همچنین نشان دهنده بازگشت به روال سابق برپایی در ژانویه پس از همه‌گیری کروناست.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها