رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 603345

تجارت نباشد دوستی هم نیست

ساعت ۲۴-یک فیلسوف روشن بین دهه ها پیش تصریح کرده بود اگر کشوری نتواند با کشورهای دیگر تجارت کند و کشتی- کشتی کالا  داد وستد کند عاقبت کارش به شلیک توپ وموشک می رسد. کره شمالی در جنوب شرق آسیا نمونه اعلای این دسته ازکشورهای دنیای امروز است. یک خانواده چندین دهه است یک ملت را برده وار مدیریت می کنند و با استفاده از زور وقدرت و کمک برخی از کشورهای دیگر توانسته اند این راهبرد را ادامه دهند. کره شمالی کالیی برای صادرات به دیگر کشورها ندارد و کالایی هم از کشورهای دیگر وارد نمی کند. این گونه شده است که کره شمالی منزوی است و تنها به موشکهای ویران کننده خود افتخار می کند. برخی از افراد درایران تمایل دارند ایران را همانند کره شمالی کنند .

سامسونگ

یک فیلسوف روشن بین دهه ها پیش تصریح کرده بود اگر کشوری نتواند با کشورهای دیگر تجارت کند و کشتی- کشتی کالا داد وستد کند عاقبت کارش به شلیک توپ وموشک می رسد. کره شمالی در جنوب شرق آسیا نمونه اعلای این دسته ازکشورهای دنیای امروز است. یک خانواده چندین دهه است یک ملت را برده وار مدیریت می کنند و با استفاده از زور وقدرت و کمک برخی از کشورهای دیگر توانسته اند این راهبرد را ادامه دهند. کره شمالی کالیی برای صادرات به دیگر کشورها ندارد و کالایی هم از کشورهای دیگر وارد نمی کند. این گونه شده است که کره شمالی منزوی است و تنها به موشکهای ویران کننده خود افتخار می کند. برخی از افراد درایران تمایل دارند ایران را همانند کره شمالی کنند .

شوربختانه بخشی از قدرت واقعی نیز در اختیارهمین افراد است و تصورشان این است که ایران را می توان به شبه جزیره ای امن تبدیل کرد و بدون دادو ستد با دیگر کشورها آن را اداره کرد.برخی از این افراد و احزاب اما پیچیده ترند و با استفاده از قدرتی که دراختیار دارند راه های داد وستد با شرکتها و کشورهای گوناگون را تنگ و تاریک می کنند و از این راه به رانت ها و درآمدهای شگفت انگیز دسترسی پیدا می کنند. به طور مثالمی توان حدس زد برای این افراد و گروه ها بودن شرکتهایی از کره جنوبی معتبری مثل سامسونگ یا ال جی یا شرکتهای بزرگ نفت وگاز وپتروشیمی در بازار نفت ایران یک رخداد نامساعد وبرهم زننده منفعت بلند مدت آنها است و به همین دلیل سنگ و صخره دربرابر ورود این شرکت قرار داده اند. . این اندیشه جزیره ساز وخطرناک هیچ بیمی از اینکه رفتار و گفتارشان آسیب های پرشمار به ایرانیان وارد می کندبه خود راه نداده و حالا دراین روزهای سخت به جایی رسیده ایم که رییس جمهور کره جنوبی نیز با کشورهای حاشیه خلیج فارس دوستی های خود را عمیق تر کرده و علیه ایران حرف می زند. واقعیت این است که کشورهای جهان به ویژه مدیران واداره کنندگان آنها جز به افزایش منافع مادی شهروندانشان به چیز دیگری فکرنمی کنند و تجارت و دادوستد تنهاراه برای سودبردن و صلح است وبرای کره جنوبی ایران تنها هنگامی یک شکشور دوست است که بتوان با آن تجارت کرد. کشوری که تجربه نشان داده است ایرانیان هرگز به این اندیشه ها دل نمی بنددو راه بزرگ شدن و نیرومند شدن اقتصاد را درگسترش داد و ستد بادنیای آزاد می دانند . راه جدا شدن کسب و کار ایرانیان از دیر باز تاریخ این سرزمین تا همین امروز دادوستد دانش و کالا وهنر بادنیای بزرگ است و هرایرانی دلسوز به این مرز و بوم این را نیک می داند و درهمین مسیر رفتارمی کند. نمی توان به این امید که روزی استکبار جهانی را شکست بدهیم با همه کشورهای دیگر قطع رابطه کنیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها