رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 603515

اصغر فرهادی و پریسا بخت آور در یک قاب متفاوت

ساعت24-ایسنا نوشت: به احتمال قوی تماشاگران حرفه‌ای و منتقدان کاربلدی که به تماشای آثار جشنواره سیزدهم تئاتر فجر نشستند، با دیدن نمایش «ماشین نشین‌ها»، حضور استعدادی درخشان را در فضای هنرهای نمایشی کشورمان پیش‌بینی می‌کردند اما شاید تصور نمی‌کردند که این جوان تازه نفس دو بار جایزه اسکار را همراه با بسیاری جوایز معتبر دیگر برای سرزمین‌مان به ارمغان بیاورد.

نمایش «ماشین نشین‌ها» نوشته علی خودسیانی، یکی از نخستین آثاری است که اصغر فرهادی کارگردانی کرده است. نمایشی که فرهادیِ جوان همراه با همسرش، پریسا بخت‌آور در آن به ایفای نقش پرداختند.

این نمایش که در سیزدهمین جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفته است، روایتگر داستان مردم فقیری است که به دلیل نداشتن مسکن از ماشین‌های اسقاطی حاشیه شهر به عنوان سرپناه استفاده می‌کنند.

اصغر فرهادی که دانش‌آموخته تئاتر از دانشکده هنرهای زیباست، اجرای عمومی این نمایش را در تالار مولوی که مرکز تئاتر دانشگاهی بوده و هست، روی صحنه برد که با استقبال تماشاگران رو به رو شد. البته که فرهادی بعدتر مدیوم تصویر را برای ادامه کارش انتخاب کرد ولی همین نمایش نشان‌گر ذوق هنری و حساسیت او نسبت به مسائل اجتماعی بود.

جشنواره سیزدهم تئاتر فجر همچون دوره دوازدهم با دبیری حسین فرخی برگزار شده و نکته جالب توجه این است که فرخی علاوه بر دبیری این جشنواره، طراحی پوستر آن را نیز انجام داده است و جالب‌تر اینکه به جای یک پوستر، سه پوستر با طرح‌های گوناگون طراحی کرده است.

این دوره از جشنواره در تاریخی خارج از دهه فجر یعنی از ۱۲ تا ۲۰ اسفند سال ۷۳ برگزار شده است و شاید این تغییر تاریخ، به دلیل همزمانی دهه فجر با ماه محرم و صفر بوده است.

در این دوره از جشنواره ۷۲ اثر در بخش‌های مسابقه، جنبی، جشنواره جشنواره‌ها و خیابانی اجرا شده‌اند و به نظر می‌رسد در جشنواره سیزدهم برای اولین بار بخش خیابانی اضافه شده است.

بر اساس اطلاعاتی که تلویزیون تئاتر ایران منتشر کرده، نمایش‌هایی همچون از «آدم تا آدم» نوشته مریم ادهمی و شادی پورمهدی و کار کریم سعیدیان، «با من مثل دریا» نوشته و کار محمد جواد کاسه‌ساز، «شب» نوشته گروهی و کار مریم معترف، «کویستان» به نویسندگی و کارگردانی عبدالله کریمی، «نگار» نوشته علی نصیریان و کار امیر آتشانی، از جمله آثاری هستند که در کنار «ماشین نشین‌ها» روی صحنه رفته‌اند.

اختتامیه این دوره از جشنواره نیز همانند دوره‌های قبل در تالار وحدت برگزار شده است.

هرچند از این دوره تصاویری از تندیس و کارت دعوت‌های جشنواره بر جای مانده، ولی درباره برگزاری جلسات نقد و بررسی یا دیگر رویدادهای حاشیه‌ای اطلاعاتی در دست نیست.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها