رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 603633

کریمی قدوسی؛ رکورددار دریافت «تکذیبیه» / «مصونیت آهنین»، سنگر عضو جنجالی «پایداری»

ساعت24-جواد کریمی قدوسی هر از گاهی، ادعاهایی را در رسانه ها مطرح می کند و بعد از تکذیب یا رد آن ادعاها و اتهام ها، برای مدتی سکوت می کند. حالا این نماینده جبهه پایداری بر طبل مصاحبه های جنجالی خود زده و مدعی دستگیری یکی از وزرای دولت روحانی شده است.

خبرآنلاین: آن‌ها که خدمت سربازی را گذرانده اند، می دانند، طبل بزرگ در گروه موزیک ارتش های جهان، نقش هماهنگ کننده برای رژه نظامی برعهده دارد. زمانی که طبل نواخته می شود، به اصطلاح «دامب بزرگ» زیر پای چپ، محکم نواخته می شود. دامب بزرگ حالا حکایت ادعاهای جواد کریمی قدوسی است که هر زمان مصاحبه ای جنجالی را تدارک می بیند، ادعاهایش رسانه های داخلی را در وضعیت دفاع یا حمله قرار داده و از این طریق به ویژه عده ای را در موافقت و مخالفت با صحبت هایش که اغلب تکذیب می شود، به ویژه در شبکه های اجتماعی، به صف می کند، و آتشبار حمایت و دفاع را علیه یکدیگر به کار می گیرند.

کریمی قدوسی از نمایندگان وفادار به جبهه پایداری است، در دولت روحانی بیشتر با وصف ادعاهایی شناخته می شد که صحت آن را نهادهای رسمی تایید نمی کردند اما خوراک خوبی برای جنجال رسانه ها به شمار می رفت. او که برای انتخاب شدن ابراهیم رئیسی در انتخابات۱۴۰۰ سنگ تمام گذاشت، با گذشت یکسال از عمر دولت رئیسی منتقد دولت او شد. تا آنجا که روزه سکوت شکست و انتقادات به تیم اقتصادی او را علنی کرد.

بازداشت وزیر روحانی

اگرچه انتقادات او به مرور تبدیل به همراهی شد و نتوانست آنگونه که در دولت روحانی آزادانه می توانست بر طبل انتقاد بکوبد، در دولت رئیسی با همان ضرب بکوبد. تا اینکه مدتی آرام شد و در روزهای گذشته مجددا مصاحبه هایش، او را به صدر اخبار بازگرداند.

داستان، همان روال قبلی بود؛ ادعایی کذب درباره بازداشت وزرای دولت روحانی مطرح کرد و برای مدتی به صدر اخبار بازگشت. این در حالی است که رئیس دفتر روحانی در دولت دوازدهم با تکذیب این ادعا، گفته «اگر یکی از اعضای دولت و وزرا در زندان بودند قطعا من در جریان قرار می گرفتم اما هیچ کس در زندان نیست.»

او دی ماه امسال و در حالی که فشار اروپا و امریکا به ایران برای افزایش تحریم ها بیشتر شده بود و در شرایطی که دولت رئیسی بیش از یکسال بود که کنش موثری برای رفع تحریم ها نداشت، مدعی شد «اروپایی ها و آمریکایی ها به برجام برمی گردند» ادعای نادرستی که این روزها و بعد از تحریم سپاه و درخواست تعدادی از کشورها برای خروج اروپا از برجام، بیش از پیش، میزان واقع نگری نماینده جبهه پایداری را نشان می دهد.

فانتزی هایی که رنگ توهم گرفتند

البته ادعاهای کریمی قدوسی پایان نداشت و هربار با فانتزی ها و تخیلات جالبی به مخاطب ارائه می شد. او در ادعایی دیگر درباره معاون زنان دولت دوازدهم گفته بود « «خانم مولاوردی معاون روحانی طرحی داشت و می‌خواست فاحشه‌ها را بیمه کند.» این در حالی است که او در مصاحبه ای که با واکنش افکارعمومی مواجه شد و توهین به مردم محسوب می شد، زنان معترض که در اعتراضات سراسری بعد از مهسا امینی در خیابان حضور یافته بودند «فاحشه» خواند. موضوعی که فعالان سیاسی بعد از آن گفتند او برای گفتن هر حرفی از هفت دولت آزاد است و با او برخورد قضایی و صیانتی در مجلس صورت نمی گیرد.

قدوسی در همان مصاحبه به نقل از سرلشگر فیروز آبادی گفته بود «ایشان در سال ۸۸ در کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت خاتمی در فتنه ۸۸ با فرمانده ناتو دیدار داشت و از آن‌ها خواستند کار ما در داخل که جلو رفت شما وارد شوید.» طنز جذابی که با هر بار خواندن مصاحبه های کریمی قدوسی، می توان از مرور فانتزی هایش، بیش از پیش به سوء استفاده جریان های سیاسی از او، برای آنچه نمی توانند از جانب خود، رسما بیان نمایند و کریمی قدوسی، شجاعانه مواضع آنها را تکرار می کند، پی برد.

هزینه های انتقاد به رئیسی بیشتر از روحانی است

حملات کریمی قدوسی به دولت روحانی ادامه داشت تا او مردادماه امسال و بعد از افزایش گرانی ها، تلاش کرد انتقاد کوچکی به تیم اقتصادی رئیسی و شخص محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور به عمل بیاورد. انتقادی که نه تنها تحمل نشد، بلکه کریمی قدوسی بعد از پاک کردن توئیت خود، توئیت دیگری در حمایت از محمدمخبر منتشر کرد.

او در توئیت اول خود نوشته بود «رییس جمهور محترم تاکید دارم بنابر مشاهدات عمومی جناب مخبر از توانایی لازم برای این جایگاه برخوردار نیست؛ ایشان برای حفظ فردایش هزینه ' میکند و از قدرت مدیریت راهبردی تهی دست است و توانایی اقناع جامعه را ندارد. ماندن ایشان برای یک' ساعت هم ضرر است.»

او بلافاصله در توئیت دوم با رویکرد مثبت نوشت «معاون اول ریاست جمهوری جناب آقای مخبر؛ در آخرین جلسه هیئت دولت، رئیس جمهور به جنابعالی و وزراء محترم فرمودند به مردم گزارش بدهید و اقدامات موثر دولت را تشریح کنید.»

موضوعی که نشان می دهد هزینه های انتقاد در دولت روحانی به مراتب کمتر از هزینه های انتقاد به دولت رئیسی است و آقای کریمی قدوسی، کمتر از هر زمانی و حتی بعد از رسیدن دلار به ۴۵هزار تومان، اراده ای برای انتقاد به عملکرد دولت سیزدهم ندارند.

ادعاهای بزرگ: از اطلاعات سپاه تا حسن روحانی، ظریف، خاتمی، هاشمی، خاشقچی و فخری زاده

مرور ادعاهای کریمی قدوسی نشان می دهد این نماینده مجلس دست کم تا سال۱۴۰۰، ۱۸ ادعای بزرگ در مصاحبه های جنجالی خود بیان کرده که هر کدام از آن‌ها با تکذیبیه ای مواجه شده است. ادعاهای کریمی قدوسی شامل اطلاعات سپاه هم شده و او وقتی مدعی «نشان دادن شنود تلفنی مکالمه یکی از مقامات عالی کشور با مامور MI۶ (سرویس امنیتی و اطلاعاتی انگلستان) به وی» شده بود، گفته هایش از سوی سردار رمضان شریف مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تکذیب شد.

در زیر جنجالی‌ترین ادعاهای کریمی قدوسی به همراه تکذیبیه های آن که در رسانه ها بازتاب داشته، مرور شده است.

۱- تکذیب ادعا درباره دستگیری جاسوس در تیم مذاکره‌کننده از سوی وزارت امور خارجه.

۲- تکذیب ادعا مبنی بر «اعلام برائت انصاری از فتنه» از سوی محمدرضا خباز.

۳- تکذیب ادعای «سخنان هاشمی‌رفسنجانی علیه دولت» به نقل از قدرت‌الله علیخانی.

۴- تکذیب ادعا درباره تقلید صدای حسین فریدون و فریب معاون زنان و خانواده رئیس‌جمهور از سوی روابط‌عمومی معاونت زنان و خانواده.

۵- تکذیب ادعا درباره جعلی‌بودن طرح سه‌فوریتی توقف مذاکرات هسته‌ای از سوی نمایندگان مجلس.

۶- تکذیب ادعا درباره رأی دیوان محاسبات در انفصال از خدمت وزیر اقتصاد و سخنگوی دولت از سوی دادستان دیوان محاسبات.

۷- تکذیب ادعا درباره توافقات هفت‌گانه ایران و آمریکا از سوی وزارت خارجه در اسفند ۹۵ که در آن وزارت خارجه ادعای او را بی‌اساس، مضحک و نمونه دیگری از افتراهای کذب همیشگی شخص ایشان خواند.

۸- تکذیب‌ ادعا درباره نامه‌نگاری جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، با وزیر امور خارجه آمریکا از سوی روابط‌عمومی وزارت خارجه در اسفند ۹۵ که جواد ظریف در پاسخ به این اظهارات گفت: «صددرصد دروغ است. نه نامه، نه پیام، نه تلفن، نه ایمیل، نه پیامک، نه پیغام و نه «پسغام»؛ فقط خیال‌بافی»

۹- تکذیب ادعا درباره احترام کاوه مدنی به ملکه انگلیس هنگام گرفتن دکترا و اینکه باید برای گرفتن دکترا در انگلیس به ملکه ادای احترام می‌کرد؛ درحالی‌که مدنی از آمریکا دکترا گرفته است.

۱۰- تکذیب ادعا درباره شرکت نفت در دوره زنگنه که با حضور زنگنه در مجلس به ادعاهای او پاسخ داده شد.

۱۱- تکذیب ادعا درباره نقل‌قولی از ظریف در توییتر.

۱۲- تکذیب ادعا درباره ارتباط حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، با MI۶ از سوی سپاه. سردار شریف، سخنگوی سپاه، همان زمان گفته بود این ادعا کذب محض بوده و اظهاراتی از این نوع از سوی این شخص مسبوق ‌به ‌سابقه است! حتی سخنگوی سپاه اعلام کرده بود «بدیهی است حق پیگیری این ادعا و این‌گونه نقل‌قول‌ها برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محفوظ خواهد بود».

۱۳-تکذیب ادعا درباره بازداشت افرادی در نهاد ریاست‌جمهوری به اتهام ارتباط با کانال آمدنیوز.

۱۴- تکذیب ادعا درباره انتصاب جلیل رحیمی به‌عنوان سفیر ایران در افغانستان.

۱۵- تکذیب ادعا درباره وجود ۸۰ مدیر و مسئول دوتابعیتی در دستگاه‌های اجرائی.

۱۶-تکذیب ادعا درباره ملاقات فخری‌زاده با آمانو.

۱۷-تکذیب ادعا درباره گفت‌وگوی مداخله‌جویانه سفیر انگلستان با کمال خرازی.

۱۸-تکذیب ادعا درخصوص ارتباط فامیلی نامزد عدنان خاشقجی با بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت دولت دوازدهم. همسر این میلیاردر عربستانی در واقع دختر پری زنگنه است که خود یکی از هنرمندان مشهور و صاحب‌نام موسیقی ایران است. این خانواده اصالتی کاشانی دارند در حالی که بیژن زنگنه اهل کرمانشاه است.

صلاحیتی که علیرغم تکذیبیه های فراوان هم تایید می شود

در تحلیل رفتار کریمی قدوسی از یک منظر باید او را «بولتن ناطق» جریان های سیاسی دانست که با ارائه اطلاعات دستکاری شده، زمینه ساز انجام مصاحبه های پرحاشیه ای می شود که ادعاهایش بعدا افشا می شود. کریمی قدوسی از آن گروه شبه دلسوزان است که با سادگی در سیاست، داده های دریافتی را بررسی و صحت سنجی نمی کند و زمانی که ادعاهایش مورد تکذیب قرار می گیرد و آشکار می شود، بیشترین صدمه به اعتبار سیاسی خود وارد می کند.

این روزها با دیدن هر اظهارنظری از کریمی قدوسی باید به دیده تردید نگاه کرد و فرصت داد تا گفته او تکذیب یا تایید شود. چه آنکه تاکنون غالب نظرات او تکذیب شده است. این در حالی است که با وجود همه این ادعاهای کریمی‌قدوسی، او از شورای نگهبان برای چهار دوره حضور در مجلس تأیید صلاحیت گرفت و مشخص نیست چگونه یک نماینده مجلس می تواند با ادعاهای تکذیب شده در رسانه ها و با وجود حجمی از شکایات طرح شده، برای حضور در نهاد قانونگذاری کشور، تایید صلاحیت می‌شود.موضوعی که به‌نظر می رسد وابستگی او به جبهه پایداری، برای او در بین جریان های سیاسی ایجاد مصونیت کرده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها