رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 603733

روایت آماری خبرگزاری دولت / توئیتریها برای کدام اعدامی، «بیشترین توئیت» را زدند؟ + نمودار

ساعت24-ایرنا نوشت: بررسی تولیدمحتوای مربوط به اعدام چهار فرد مربوط به اغتشاش‌های اخیر نشان می‌دهد محسن شکاری با ۴ میلیون، بیشترین و محمد حسینی با ۲۲۰ هزار، کمترین واکنش را در توئیتر فارسی به خود اختصاص داده‌اند.

div class="item-body">

اعدام چهار تن از عوامل اغتشاش‌های اخیر در آذر و دی‌ماه ۱۴۰۱، واکنش‌هایی در فضای مجازی به خصوص توئیتر و اینستاگرام فارسی به همراه داشت.

گراف زیر، حجم تولیدمحتوای توئیتری این چهار محکوم به اعدام را در قالب یک نمودار میله‌ای مورد مقایسه قرار داده؛ محسن شکاری نخستین اعدام‌شده، بیشترین حجم و سیدمحمد حسینی کمترین حجم محتوا را به خود اختصاص داده است.

توئیتری‌ها در مورد کدام اعدامی اغتشاشات بیشتر توئیت زدند؟

مقایسه فراوانی اسامی اعدام‌شدگان در توئیتر فارسی

در ادامه این گزارش، کلیدواژهای مربوط به «محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی» در سامانه پایشگر جست‌وجو و اطلاعات مربوط به آنها شامل میزان و روند تولیدمحتوا، هشتگ‌های پرتکرار، فعال‌ترین کاربران و همچنین پرلایک‌ترین توئیت‌های مربوط به هریک به طور جداگانه استخراج و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است:

۱. محسن شکاری
وی به‌عنوان یکی از لیدرهای اغتشاشات، سوم مهرماه با استفاده از سلاح سرد، اقدام به بستن خیابان ستارخان کرده و همچنین یکی از مأموران حافظ امنیت را با قمه مجروح کرده بود که همان روز دستگیر شد. دادگاه رسیدگی به اتهام‌های شکاری که از ۱۰ آبان‌ آغاز شده بود، تا ۲۹ آبان ادامه یافت و در نهایت حکم بدوی پرونده، براساس مستندات متقن پرونده و اظهارات شاهدان حاضر در صحنه، صادر و براساس آن، وی به اتهام محاربه، به مجازات اعدام محکوم شد.

براساس شواهد و اسناد موجود در پرونده، «کشیدن سلاح به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم»، «جرح عمدی با سلاح سرد به مأمور حافظ امنیت هنگام انجام وظیفه» و «مسدودکردن خیابان ستارخان تهران و اخلال در نظم و امنیت جامعه» از جمله دلایلی بوده‌ که دادگاه انقلاب تهران با بررسی آنها، حکم به اعدام داده‌است.

شکاری نخستین فردی بود که در جریان ناآرامی و اغتشاش‌های شهریورماه ۱۴۰۱ محکوم به اعدام شد و حکم او در ۱۷ آذرماه اجرایی شد. اجرا شدن حکم محسن شکاری به عنوان نخستین اعدامی، بیشترین حجم واکنش‌ها را در فضای مجازی از جمله تلگرام، توئیتر و اینستاگرام برانگیخت به‌گونه‌ای که در سه روز نخست این اتفاق، سه میلیون توئیت زده شد و در بازه زمانی ۱۵ آذر تا ۲۰ دی، نزدیک به ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار توئیت از سوی ۲۸۵ هزار کاربر منتشر شد.

نرخ مشارکت بالای این موج توئیتری به خوبی از سازماندهی‌شدن آن و حضور بدافزارها و ربات‌ها حکایت دارد؛ با این وجود، اعدام شکاری باعث جلب توجه طیف‌های مختلف کاربران در توئیتر و اینستاگرام شد که عمده این حضور انتقادی و اعتراضی بوده؛ نرخ مشارکت این موج ۱۶.۴ و متوسط لایک برای هر توئیت ۶۲ لایک محاسبه شده است.

اعدام محسن شکاری علاوه بر اینکه به عنوان نخستین اعدامی، محل واکنش توئیتری‌ها شد در ارتباط با برخی مسائل حقوق بشری اسلامی از جمله قصاص، به فضایی برای جدل و بحث کاربران تبدیل شد و از همین رو، تولید محتوای توئیتری شکاری با اختلاف، از دیگر اعدام‌شدگان افزون‌تر شده است.

توئیتری‌ها در مورد کدام اعدامی اغتشاشات بیشتر توئیت زدند؟

روند انتشار این توئیت‌ها نشان می‌دهد بیشترین حجم تولید محتوا به روزهای منتهی به اجرای حکم اعدام یعنی ۱۶ و ۱۷ آذرماه مربوط می‌شود. نکته مهم آنکه،‌ بیشتر این محتوا، ریتوئیت بوده که حضور ربات‌ها و کاربران غیرعادی را آشکار می‌کند؛ از سوی دیگر، حجم تولید محتوا به طور مشخصی از ۲۶ آذرماه کم و در روزهای میانی دی‌ماه به صفر رسیده است.

توئیتری‌ها در مورد کدام اعدامی اغتشاشات بیشتر توئیت زدند؟


فعال‌ترین رسانه‌ها و کاربران منتشرکننده تگ و هشتگ محسن شکاری در این بخش نشان داده شده‌اند؛ انتشار حدود ۳ هزار توئیت از سوی سه کاربر نخست این گراف یعنی «مرصاد، کتلت و میستر میسترو» شائبه حضور ربات‌بودن این اکانت‌ها را به شدت تقویت می‌کند زیرا این حجم از تولید محتوا از سوی یک کاربر عادی و روزمره‌نویس منطقی به نظر نمی‌رسد.

مرصاد، کاربری است که شاخصه اصلی پروفایلش، فعالیت زیاد آن است و در دیگر فاکتورها از جمله جذب فالوئر و لایک هیچ موفقیتی نداشته؛ این کاربر که از دی‌ماه ۱۳۹۶ عضو توئیتر شده هیچ دنبال‌کننده‌ای ندارد!

کتلت، دیگر کاربر ناشناس و جعلی این موج توئیتری است که وی نیز هیچ شاخصه‌ خاصی در فعالیت توئیتری خود به جز فعالیت فراوان دیده نمی‌شود. این کاربر که از شهریورماه ۱۴۰۰ به عضویت توئیتر درآمده فقط ۷۴ دنبال‌کننده دارد!

میستر میسترو، به عنوان سومین اکانت فعال این موج توئیتری، کاربری جدیدالورود در این پلتفمر محسوب می‌شود که از مهرماه امسال عضو توئیتر شده و به جز فعالیت زیاد، هیچ شاخصه دیگری در پروفایلش قابل مشاهده نیست. او در مجموع، ۱۲ فالوئر و ۱۰ فالوئینگ دارد!

توئیتری‌ها در مورد کدام اعدامی اغتشاشات بیشتر توئیت زدند؟

هشتگ‌های پرتکرار محتوای مربوط به محسن شکاری که از میان ۴ میلیون و ۷۰۰ توئیت استخراج شده‌، در گراف ابرنمای زیر نشان داده شده‌اند؛ هشتگ محسن شکاری و مهسا امینی برجسته‌ترین و پرتکرارترین هشتگ این موج توئیتری بوده است.
به جز این هشتگ‌ها، اسامی دیگر بازداشتی‌ها و محکومان به اعدام نیز در کنار هشتگ محسن شکاری ترند شده بودند. هشتگ‌های انگلیسی محسن شکاری و مهسا امینی و همچنبن برخی هشتگ‌های اعتراضی براندازان در این روزها از جمله اعتراض‌های سراسری و opiran از دیگر هشتگ‌های پرتکرار موج توئیتری محسن شکاری بوده است.

توئیتری‌ها در مورد کدام اعدامی اغتشاشات بیشتر توئیت زدند؟


پرلایک‌ترین توئیت مربوط به موج محسن شکاری در توئیتر در آذر و دی‌ماه ۱۴۰۱ به توئیت علی کریمی با ۱۴۳ هزار لایک مربوط می‌شود. کریمی در این توئیت دنبال‌کنندگان خود را دعوت به اتحاد و اعتراض برای جلوگیری از اعدام‌های بیشتر کرده است.

توئیتری‌ها در مورد کدام اعدامی اغتشاشات بیشتر توئیت زدند؟


۲. مجیدرضا رهنورد
مجیدرضا رهنورد پایین‌ده، فرزند محمدجواد که در اقدام تروریستی ۲۶ آبان‌ماه ۱۴۰۱، دو نیروی حافظ امنیت را به شهادت رساند و ۴ نفر دیگر را مجروح کرد، صبح ۲۱ آذرماه ۱۴۰۱ در مشهد و در ملاعام اعدام شد. رهنورد در جریان حمله خود، چهار فرد دیگر که در مسیرش بودند را نیز مجروح کرد و از محل حادثه گریخت. به گفته یکی از شاهدان عینی در دادگاه که صحنه این جنایت را از نزدیک دیده بود، در روز حادثه پس از آنکه متهم،۲ تن از نیروهای حافظ امنیت را به شهادت رساند، در حال فرار هر فرد دیگری را که سر راهش قرار داشت با چاقو می‌زد و سپس متواری شد.
اتفاقات آن روز به میزانی فضای منطقه را دچار ترس کرده بود که مردم، همه دچار وحشت شده، ترسیده بودند و مغازه‌دارها از ترس و وحشت به وجود آمده توسط متهم، فروشگاه‌های خود را تعطیل کردند.

دومین حجم تولیدمحتوای توئیتری‌ها به دومین فرد اعدام‌شده یعنی مجیدرضا رهنورد مربوط می‌شود تا نشان دهد اولویت اعدام‌شدگان در تولیدمحتوای توئیتری آنها تاثیر برجسته‌ای داشته است. در بازه یادشده یعنی ۱۵ آذر تا ۲۰ دی‌ماه، ۲ میلیون و ۴۲۵ توئیت در باره رهنورد از سوی ۲۱۱ هزار کاربر منتشر شده که نرخ مشارکت ۱۱.۴ را برای این موضوع نشان می‌دهد و به روشنی سازماندهی این موج توئیتری و شائبه حضور ربات‌ها را در این موضوع تقویت می‌کند.

متوسط لایک، ۴۱ بدست آمده که برای ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار توئیت میزان ناچیزی به نظر می‌رسد. این میزان لایک برای محتوای چند میلیونی، گواه وجود توئیت‌های بدون لایک، پاک‌شده و ریتوئیت‌های بسیار زیاد از سوی افراد ناشناس و کم فالوئر است.

توئیتری‌ها در مورد کدام اعدامی اغتشاشات بیشتر توئیت زدند؟

روند انتشار توئیت‌های رهنورد نیز به وجود اوج تولیدمحتوا در روزهای منتهی به اعدام وی یعنی ۲۱ آذرماه مربوط بوده است. در روز ۱۹ آذر که خبر محکومیت اعدام وی منتشر شد بیش از ۱.۵ میلیون توئیت منتشر شد اما به شدت در روزهای بعد از حجم این محتوا کاسته شد به‌گونه‌ای که در دی‌ماه میزان تولیدمحتوای مرتبط با رهنورد تقریبا به صفر رسید.

نزدیک‌بودن گراف مشکی به آبی در نمودار زیر، گواه این نکته است که بیشترین حجم از محتوای کل این موج توئیتری به محتوای بازنشری یا رتوئیت‌ها مرتبط بوده و این روند از ابتدا تا انتهای موج تداوم داشته است. بالا بودن حجم ریتوئیت‌ها نیز به طور کلی شائبه حضور و فعالیت زیاد رباتیک اکانت‌ها را تقویت می‌کند زیرا فعالیت اصلی ربات‌ها در توئیتر ریتوئیت توئیت‌های مشخص و تعیین‌ شده است.

توئیتری‌ها در مورد کدام اعدامی اغتشاشات بیشتر توئیت زدند؟

واکاوی فعال‌ترین رسانه‌های انتشاردهنده محتوای رهنورد در توئیتر نشان می‌دهد سه حساب توئیتری «کتلت، دکودیسم و مرسده» که دو تای آنها جزو فعالان محتوای محسن شکاری نیز بوده‌اند، بیش از ۲ هزار توئیت، ریتوئیت و ریپلای منتشر کردند که برای یک حساب توئیتری فعال و روزمره‌نویس، این میزان تولیدمحتوا منطقی به نظر نمی‌رسد و شائبه فعالیت رباتیک آن‌ها افزایش می‌یابد.

درباره کاربر کتلت در موج محسن شکاری توضیح داده شد اما دکودیسم اکانتی با ۸۲ دنبال‌کننده است که از مهر ۱۳۹۸ عضو توئیتر شده و در زمینه فعالیتش فقط می‌توان به فعالیت بالای وی در انتشار مطالب بازنشری اشاره کرد. مرسده کاربر منسوب به سلطنت‌طلبان که از دی‌ماه ۹۶ عضو توئیتر شده، هیچ فالوئری در این بستر ندارد! بازنشر محتوای دیگر کاربران، تنها فعالیت موثر وی در این پلتفرم بوده است!

توئیتری‌ها در مورد کدام اعدامی اغتشاشات بیشتر توئیت زدند؟


در بررسی هشتگ‌های پرتکرار این موج نیز که از میان ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار توئیت استخراج شده، هشتگ مجیدرضا رهنورد و مهسا امینی در صدر هشتگ‌های پرتکرار قابل مشاهده هستند. در اینجا نیز اسامی بازداشت‌شدگان و محکومان به فارسی و انگلیسی هشتگ و ترند شده‌اند و برخی هشتگ‌های اعتراضی همچون اعتصاب‌های سراسری، iranreveloution که هشتگ پرکاربرد براندازان بوده، در این محتوا برجسته و پرتکرار شده است.

توئیتری‌ها در مورد کدام اعدامی اغتشاشات بیشتر توئیت زدند؟


پرلایک‌ترین توئیت مربوط به تگ و هشتگ مجیدرضا رهنورد به توئیت گلشیفته فراهانی با ۷۱ هزار لایک مربوط است. فعالیت گلشیفته فراهانی در دوران ناآرامی‌های اخیر در حساب توئیتری و صفحه اینستاگرامش به یکباره افزایش قابل توجهی پیدا کرد و علاوه بر تولیدمحتوای روزانه، موفق به جذب لایک و ریتوئیت‌های فراوان نیز شد.
فراهانی در این موج نیز مانند علی کریمی در موج محسن شکاری، دنبال‌کنندگان خود را دعوت به حمایت و اعتراض کرده و سکوت را در این مقطع حمایت از ظلم دانسته است!

توئیتری‌ها در مورد کدام اعدامی اغتشاشات بیشتر توئیت زدند؟

۳. محمد مهدی کرمی
«محمدمهدی کرمی» و «سیدمحمد حسینی» عوامل اصلی جنایتی که به شهادت مظلومانه سید روح‌الله عجمیان منجر شدند صبح ۱۷ دی‌ماه ۱۴۰۱ به دار مجازات آویخته شدند.
براساس گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، ۱۲ آبان‌ماه تعدادی از اغتشاشگران در اطراف آرامستان بهشت سکینه و کمالشهر کرج به بهانه شرکت در مراسم چهلم یکی از جانباختگان اغتشاش‌ها، با ایجاد ناآرامی و ریختن سنگ و چوب و نخاله‌های ساختمانی، اقدام به بستن آزادراه کرج ـ قزوین و اختلال در عبور و مرور خودروها، تخریب اموال عمومی و خصوصی و ضرب و جرح مأموران کردند.در حوادث آن روز، «سید روح‌الله عجمیان» یکی از حافظان امنیت مظلومانه به شهادت رسید.

کرمی و حسینی سومین و چهارمین محکومانی بودند که حکم اعدام آنها در ۱۷ دی‌ماه اجرایی شد و واکنش به اعدام‌شان در توئیتر و اینستاگرام بازتاب داشت. نکته جالب اینجا بود که پخش اعترافات و مصاحبه تلویزیونی خانواده کرمی باعث شد حجم تولیدمحتوای پیرامون وی در توئیتر بیشتر باشد و اعدامش بازتاب قابل توجه‌تری پیدا کند.
۷۸۸ هزار توئیت در بازه حدود یک ماهه از سوی ۱۴۴ هزار کاربر منتشر شد که این حجم از محتوا نزدیک ۲ میلیون و ۴۶۸ هزار لایک دریافت کردند. نرخ مشارکت در این موج ۵.۴ و متوسط لایک ۳.۱ عدد بدست آمده است. نرخ مشارکت به نسبت پایین این موج، از غیرسازماندهی بودن و عمومیت بیشتر آن حکایت دارد؛ آن هم در حالی که متوسط لایک پایین این محتوا، بیانگر حجم زیاد محتوای بازنشری، محتوای حذف‌شده و توئیت‌های بی‌شمار بدون لایک است.

توئیتری‌ها در مورد کدام اعدامی اغتشاشات بیشتر توئیت زدند؟

روند انتشار محتوا در بازه مذبور، روندی نوسانی را نشان می‌دهد که در ۲۶ آذر ماه اوج گرفته و بعد از یک دوره نزول حداکثری، به یکباره در زمان منتهی به اجرای شدن حکم اعدام یعنی ۱۷ دی ماه به بیشترین میزان خود یعنی حدود ۴۰۰ هزار توئیت، ریتوئیت و ریپلای رسیده است. محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی در پی اتفاقاتی که در جریان چهلم حدیث نجفی در کرج اتفاق افتاد، دستگیر شدند و افزایش حجم تولیدمحتوا در اواخر آذر ماه بدین دلیل بوده است.

مشاهده نوار مشکی و آبی نزدیک به هم در گراف زیر به روشنی به نزدیکی حجم محتوای کل به محتوای بازنشری دلالت دارد به عبارتی روشن‌تر، کاربران این موج توئیتری نیز بیش از انتشار محتوای تولیدی به محتوای بازنشری رغبت داشتند و افزایش بیش از اندازه محتوای بازنشری در چنین موج‌هایی حضور ربات‌ها را تقویت می‌کند.

توئیتری‌ها در مورد کدام اعدامی اغتشاشات بیشتر توئیت زدند؟

در نمودار میله‌ای مقایسه فعال‌ترین رسانه‌های این موج نیز شاهد فعالیت اکانت ناشناس« ماف ۸۴۸۴۶۳۵» و «ام شوپل» هستیم که اولی در حدود ۱۱۰۰ توئیت و دومی در حدود ۷۰۰ توئیت منتشر کرده است. حجم بالای فعالیت اکانت‌ها به این شکل، معمولا از حمایت غیرعادی و شائبه فعالیت رباتیک این حساب‌های توئیتری حکایت دارد زیرا اکانت‌های روزمره‌نویس با شناسه‌های کاربری مشخص‌تر و همچنین فعالیت بسیار کمتری در توئیتر حضور دارند.

ام شوپل نام کاربری است که دومین حساب توئیتری فعال در موج توئیتری محمدمهدی کرمی بوده؛ این کاربر که دی‌ماه ۱۴۰۰ عضو توئیتر شده فقط ۶۵ فالوئر دارد و چشمگیرترین فعالیتش انتشار محتوای دیگر کاربران بوده و در زمینه جذب فالوئر و لایک هیچ توفیق خاصی نداشته است.

اختاپوس با شناسه کاربری a_setting_el با ۴۸۸ توئیت، سومین عضو فعال این موج بوده که از خردادماه ۱۴۰۱ عضو توئیتر شده با این حال فقط ۱۵ دنبال‌کننده دارد!

توئیتری‌ها در مورد کدام اعدامی اغتشاشات بیشتر توئیت زدند؟

بررسی هشتگ‌های پرتکرار این موج نیز بیانگر پرتکرار بودن هشتگ محمدمهدی کرمی و مهساامینی است. نام دیگر محکومان و بازداشت‌شدگان از جمله مجیدرضا رهنورد، محمد حسینی، محسن شکاری، محمد قبادلو و محسن هاشم‌زهی از دیگر هشتگ‌های برجسته این موج بوده‌اند. نام‌های انگلیسی این افراد و هشتگ‌های اعتراضی همچون «نه به اعدام و فراخوان ۱۸ دی» نیز در کنار این هشتگ‌ها، ترند شده‌ بودند.

توئیتری‌ها در مورد کدام اعدامی اغتشاشات بیشتر توئیت زدند؟

توئیت «سینا ولی‌الله» فعال رسانه‌ای برانداز با ۴۲ هزار لایک، پرلایک‌ترین توئیت مرتبط با این موج بوده؛ وی در این توئیت به بازنشر بخشی از گفت‌وگوی مهدی کرمی با پدرش پرداخته که جرم نسبت داده به خودش را انکار کرده است!

توئیتری‌ها در مورد کدام اعدامی اغتشاشات بیشتر توئیت زدند؟

۴. سیدمحمد حسینی
حسینی فرزند سید حسن متهم ردیف دوم پرونده شهید عجمیان است؛ فردی که با چاقو ضرباتی به شهید وارد کرد. وی همچنین به صراحت در دادگاه اعلام کرد: چاقوی خود را دو مرتبه و به عمق دو بند انگشت، به بدن شهید عجمیان فشار دادم و در مرتبه سوم کمی به داخل بدن وی وارد کردم. در رابطه با اقدام جنایتکارانه محکوم حسینی در روز حادثه، دیگر متهمان پرونده نیز به صراحت وی را به عنوان فردی معرفی کردند که به شهید چاقو زد و با توجه به اینکه سیدمحمد حسینی در آن روز پیراهن قرمز به تن داشته حتی پیش از شناسایی و بازداشت، سایر متهمانی که قبل از وی بازداشت شدند همگی اظهار داشتند کسی که لباس قرمز داشته چند ضربه چاقو به شهید زده است.

وی در جلسه دادگاه، اقداماتش در زمان شهادت شهید عجمیان را تشریح کرد و گفت: من از آخرین نفراتی بودم که به بالای سر شهید عجمیان آمدم، افرادی به شهید توهین می‌کردند و به وی لگد می‌زدند.

چهارمین اعدامی اتفاقات شهریورماه، چهارمین رتبه را در تولیدمحتوای توئیتری‌ها به خود اختصاص داده است با این توضیح که نداشتن مصاحبه‌های تلویزیونی مرتبط با سیدمحمد حسینی، باعث شده نسبت به محمدمهدی کرمی محتوای کمتری از وی منتشر شود.
در مجموع ۲۲۱ هزار توئیت از سوی ۷۸ هزار کاربر در این مدت درباره حسینی منتشر شده که ۷۴۱ هزار لایک دریافت کردند. نرخ مشارکت ۲.۸ و متوسط لایک ۹.۵ نشان می‌دهد که محتوای مربوط به سید محمد حسینی نسبت به دیگر اعدام‌شدگان از عمومیت بیشتری برخوردار بوده و حجم کاربران نسبت به تولیدمحتوا بیشتر بوده است.

توئیتری‌ها در مورد کدام اعدامی اغتشاشات بیشتر توئیت زدند؟

روند انتشار تولیدمحتوای موج توئیتری سیدمحمد حسینی مشابهت زیادی با روند انتشار تولیدمحتوای محمدمهدی کرمی داشته؛ به این شکل که کلیت آن و فراز و فرودهای هر دو یکسان و فقط حجم محتوای سیدمحمد حسینی نسبت به محمدمهدی کرمی کمتر بوده است.

در این گراف نیز از مشابهت محتوای بازنشری به کل محتوا می‌توان نتیجه گرفت بیشترین حجم محتوای توئیتری‌ها در این موج نیز محتوای بازنشری و مربوط به ریتوئیت‌ها بوده است.

توئیتری‌ها در مورد کدام اعدامی اغتشاشات بیشتر توئیت زدند؟

فعال‌ترین رسانه‌های موج توئیتری محمد حسینی از فعالیت قابل توجه اکانت‌های نانشناسی چون «ماج جمو، ایمپرو و گبر سیگنال» حکایت دارد که همگی حساب‌های توئیتری ناشناس بودند که بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ توئیت در این بازه منتشر کردند. ناشناس بودن این حساب‌ها و فعالیت زیاد آنها شائبه فعالیت غیرعادی و رباتیک آنها را بیش از هرچیز تقویت کرده است.

گبر سینگنال، که با حدود ۵۰۰ توئیت از جمله فعالان موج توئیتری سیدمحمد حسنی بوده از دیگر حساب‌های توئیتری تازه ورود به این بستر بوده که از مهر ۱۴۰۱ عضو این پلتفرم و از آن زمان تا به حال فقط ۴۹ دنبال‌کننده جذب کرده است. وی که در بیوی(معرفی) خود از هشتگ مهسا امینی استفاده کرده، خود را خونخواه کشته‌شدگان ناآرامی‌های شهریور و مهرماه ایران نامیده است!

توئیتری‌ها در مورد کدام اعدامی اغتشاشات بیشتر توئیت زدند؟

واکاوی هشتگ‌های پرتکرار این محتوا که مربوط به بیش از ۲۰۰ هزار توئیت نشری و بازنشری بوده، نام محمد حسینی و محمدمهدی کرمی را به عنوان برجسته‌ترین هشتگ‌ها آشکار می‌سازد. نام‌های دیگر محکومان و زندانیان سیاسی به فارسی و انگلیسی از دیگر هشتگ‌های پرتکرار مرتبط با این موضوع در توئیتر فارسی بوده است.

توئیتری‌ها در مورد کدام اعدامی اغتشاشات بیشتر توئیت زدند؟


پرلایک‌ترین توئیت موج سیدمحمد حسینی به توئیت رضا پهلوی با ۶۲ هزار لایک مربوط می‌شود که از جمله فعالان مجازی دوران ناآرامی‌ها بوده؛ وی در این توئیت، اعدام محمد حسینی و محمدمهدی کرمی را قتل نامیده و هوادارانش را به
مبارزه برای براندازی نظام دعوت کرده است!

توئیتری‌ها در مورد کدام اعدامی اغتشاشات بیشتر توئیت زدند؟

جمع‌بندی
۱. داده‌کاوی از بررسی محتوای توئیتری مربوط به اعدام‌شدگان نشان می‌دهد اولویت زمانی اعدام‌شدگان تاثیر مهم و مستقیمی در حجم محتوای مربوط به کاربران توئیتر داشته است به ‌گونه‌ای که محسن شکاری با ۴ میلیون ۷۰۰ بیشترین حجم توئیتری را به خود اختصاص داده و بعد از آن مجیدرضا رهنورد با ۲ میلیون ۴۰۰، محمدمهدی کرمی با ۷۸۰ هزار و سیدمحمد حسینی با ۲۲۰ هزار توئیت، ریتوئیت و ریپلای قرار دارند.

۲.بررسی روند انتشار محتوای این چهار فرد اعدامی نشان می‌دهد بیشترین حجم تولیدمحتوای توئیتری در روزهای منتهی به اجرای حکم اعدام منتشرشده و هرچه زمان گذشته حجم تولید محتوا به طور آشکاری کاهش یافته است.

۳. واکاوی ابرکلمات هشتگ‌های پرتکرار نشان می‌دهد که هشتگ مهسا امینی در کنار نام ۴ فرد اعدام‌شده به عنوان پرتکرارترین هشتگ به کار رفته توئیتری‌ها بوده است به ‌گونه‌ای که برخی کارشناسان مجازی مدعی هستند هشتگ مهسا امینی همچنان اسم رمز معترضان و براندازان مجازی است و بالا نگه‌داشتن حجم عددی این هشتگ برای این طیف اهمیت زیادی دارد.

۴. تحلیل فعال‌ترین رسانه‌ها و کاربران هر ۴ فرد اعدام‌شده به روشنی از فعالیت اکانت‌های فعالی حکایت دارد که به دلیل حجم بسیار بالای تولیدمحتوا، ناشناس و بی‌هویت بودن حساب کاربری و همچنین فاصله زمانی توئیت‌های آنها(هیستوگرام زمانی) شائبه ربات بودن این اکانت‌های فعال به شدت تائید و تقویت می‌شود به‌گونه‌ای که می‌توان ادعای بالابودن حجم بالای محتوا را به فعالیت رباتیک اینگونه اکانت‌ها نسبت داد.

۵. نرخ مشارکت بالای موج‌های توئیتری شکل گرفته از این ۴ اعدامی به طور واضح به سازماندهی بودن این اکانت‌ها و عمومی‌نبودن این موج‌ها اشاره دارد. همچنین تخصیص حجم اصلی محتوا به محتوای بازنشری نیز دلیل واضح دیگری برای افزایش فعالیت بدافزارها، اکانت‌های غیرعادی و ربات‌ها محسوب می‌شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها