رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 603832

فرار بزرگ خرده پاها از بورس

ساعت 24 - بدون چون وچرا می توان فهمید که رییس تازه بانک مرکزی می داند رفتارهای زیگزاکی وپرشمار او برای بازار ارز علاوه براینکه بازار ارز را گیج می کند دیگر بازارها را نیز دستخوش تحول وتغییرات ناگهانی می کند که پیامدهای ان ناشناس وگاه ویران کننده خواهد بود اما او کار خودرا می کند وبه رییسی وعده داه است جلوی افزایش قیمت دلاررا می گیرد.

بورس
dir="RTL" style="text-align:right">بازار سرمایه به دلیل اینکه بازاری با واکنش سریع است زودتر از دیگربازار ها به سیاست های ارزی رییس جدید واکنش نشان داد و خرده پاهای حاضر در بورس اوراق بهادار تهران تا روشن شدن این بازار دیروز 1536 میلیارد تومان سرمایه خرد از بورس خارج کردند و رکورد 16 ماهه خروج سرمایه از بورس تهران شکسته شد. فراریان از بورس اوراق بهادار تهران منابع خودرا به بازارهای دیگر برده اند وباید منتظر بازتاب این فرار بزرگ باشیم. روزنامه اعتماد نوشته است حدس زدن اینکه در شرایط تورمی کنونی این پول به کدام بازار کوچ کرده چندان سخت نیست و به نظر می‌رسد فروشندگان دیروز بازار سهام به سمت بازار ارز هجوم برده‌اند.

دلار و بورس ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند و با افزایش قیمت دلار در بازار، بورس نیز بلافاصله پس از چند ساعت واکنش هیجانی نشان می‌دهد؛ اما در نهایت تاثیر واقعی این افزایش قیمت دلار را می‌توان در صورت مالی شرکت‌ها دید. معمولا آخر هفته‌ها روز «اصلاح» شاخص‌هاست و معامله‌گران انتظار ریزشی شدن شاخص‌ها و تشکیل صف‌های فروش را دارند. اما رکوردشکنی خروج پول حقیقی از بازار دیروز که در 16 ماه گذشته بی‌سابقه بوده، این سوال را مطرح می‌کند که آیا واقعا اتفاقات دیروز واکنش بازار به دلار فرزین بود؟

تاوان بی‌انضباطی دولت

در لایحه بودجه سال آینده نرخ خوراک پتروشیمی‌ها - به عنوان صنایع بزرگ بورسی- نسبت به امسال افزایش بالایی پیدا کرده و از 5هزار تومان در هر متر مکعب گاز به 7 هزار تومان رسیده است. اتفاقی که در یک هفته گذشته تاثیر خود را بر قیمت سهام صنایع بزرگ و تشکیل صف‌های فروش گذاشته است. فردین آقابزرگی در مورد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها می‌گوید: نرخ خوراک پتروشیمی‌ها برای سال آینده حدود 40 درصد افزایش پیدا یافته است. در بودجه 1402 رقمی به ارزش 80 هزار میلیارد تومان بابت نرخ خوراک گاز شرکت‌های پتروشیمی‌ها در نظر گرفته شده که متاسفانه تاوان بی‌انضباطی مالی و نداشتن یک برنامه جامع برای کنترل حجم نقدینگی و تورم را بازار سرمایه باید بپردازد.

آقابزرگی تصریح کرد: در سال 1399 نیز به دلیل همین بی‌انضباطی‌ها، بازار سرمایه دچار حمله سنگینی شد که به یاد ماندنی هم شده و تا سالیان سال از خاطره‌ها پاک نخواهد شد. در حال حاضر هم وضعیت به همین منوال است و در حالی که به صورت شفاهی اعلام می‌شود که دولت از بازار سرمایه حمایت می‌کند اما در بودجه سود شرکت‌های پتروشیمی مجموعا 175 هزار میلیارد تومان است که 84 هزار میلیارد تومان از این میزان را دولت درنظر گرفته تا از شرکت‌های پتروشیمی بابت مابه‌التفاوت نرخ گاز دریافت کند.

روز گذشته شاخص کل با ریزش 34 هزار و 91 واحدی نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و 611 هزار و 962 واحد پایین آمد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با کاهش 292 واحدی در سطح 20 هزار و 980 واحد قرار گرفت. در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 166 نماد رشد قیمت داشتند و 498 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 25درصد بازار رشد قیمت داشتند و 75درصد بازار افت قیمت داشتند. آخر هفته سرخ بازار سهام درحالی رخ داد که ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای پنجمین روز متوالی منفی بود و هزار و 536 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. این بالاترین رقم در 16 ماه گذشته است. آخرین‌بار در 8 شهریور ماه سال گذشته بود که سهامداران خرد چیزی نزدیک به 2.2 هزار میلیارد تومان از بورس خارج کردند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها