رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 604156

نگران مدال‌های روسیه در بازیهای آسیایی هستیم/ ۹۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه داریم

ساعت24-دبیرکل کمیته ملی المپیک درباره حضور روسیه و بلاروس در بازی‌های آسیایی گفت: اگر روسیه و بلاروس به کسب مدال ورود پیدا کنند باید نگران شویم چرا که ممکن است جایگاه ما پایین‌تر برود.

به گزارش ایسنا، جلسه فوق‌العاده هیات اجرایی کمیته ملی المپیک برگزار شد و مناف هاشمی دبیرکل و سخنگوی این توضیحاتی در مورد مصوبات این جلسه ارائه کرد.

هاشمی بیان کرد: جلسه با حضور اکثریت بود. اولین بحث ما در مورد بودجه سال ۱۴۰۲ کمیته ملی المپیک بود. نمایندگان مجلس سوال‌هایی از ما داشتند که این بودجه کافی است یا نه و در چه زمینه‌هایی قرار است هزینه شود که ما پاسخگوی نمایندگان مجلس، کمیسیون فرهنگی و حتی هیات رییسه بودیم. بودجه کمیته‌ ملی المپیک در سال قبل در سه ردیف بود که ارقام آن ناچیز بود. ردیف اصلی ۲۲۰ میلیارد تومان، متفرقه ۸۰ میلیارد تومان و بودجه عمرانی مختصر بود.

دبیرکل کمیته ملی المپیک گفت: تلاش کردیم با توجیه‌هایی که داشتیم برای بازی‌های آسیایی هانگژو و کسب سهمیه المپیک افزایش بودجه داشته باشیم. خلاصه نشست با روسای فدراسیون‌ها و نیازمندی‌ها را اعلام و سه ردیف خود را نسبتا برای سال آینده بهتر کردیم‌. در لایحه بودجه دولت ردیف اصلی ما بهتر شد. ردیف متفرقه را برای بازی‌های آسیایی و کسب سهمیه المپیک در نظر گرفتند.

بودجه کمیته رشد ۸۵ درصدی داشته است

او ادامه داد: هر چند بودجه و عددی که در نظر گرفتند کافی نیست اما برای ارتقا آن قانع شدند. جای شکرش باقی است و در مجموع رشد ۸۰-۸۵ درصدی نسبت به سال قبل داشتیم. البته این مقدار رشد، کافی نیست. توضیحاتی را به کمیسیون‌های مجلس ارائه کردیم. اگر منابعی به دست آید و پولی برسد، شاید در ردیف متفرقه افزایش بودجه خواهیم داشت تا سال آینده دچار مشکل نشویم. اگر ما در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ بهترین شرایط را داشتیم به این دلیل بود که ۵۰ میلیارد تومان اعتبار بازی‌ها بود و دلار هم زیر هزار تومان قرار داشت. تمام اعزام‌های ما و رقابت ما در مسابقات بین‌المللی بر اساس ارز است. ما دو هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم تا با رقبای بین‌المللی خود رقابت کنیم.

برای حفظ جایگاه ایران در بازی‌های آسیایی همه باید کمک کنند

دبیرکل کمیته ملی المپیک با اشاره به اینکه رشد بودجه کمیته ملی المپیک کافی نیست، تصریح کرد: بودجه رشد مختصری داشته است و کافی نیست. ما در بازی‌های آسیایی دوره‌های مختلف چهارم، پنجم و ششم شدیم. برای حفظ جایگاه باید سازمان برنامه‌ریزی بودجه، دولت و مجلس کمک کنند چون امکانات همه کشورها بیشتر است و کار برای ما سخت است و امیدوارم اصلاحات صورت گیرد. اعضای هیات اجرایی هم خیلی کمک کردند.

او درباره کمک مالی به فدراسیون‌ها نیز گفت: تا امروز به فدراسیون‌ها بیش از ۱۱۶ میلیارد تومان بودجه توزیع کرده‌ایم و این عدد و رقم ها پاسخگوی ورزش ایران نیست‌. باید امسال زیر ساخت‌های تامین مالی را درست کنیم تا سال آینده مشکلی نداشته باشیم.

نگران شمارش مدال روسیه و بلاروس هستیم

او در مورد ورود روسیه و بلاروس به بازی‌های آسیایی گفت: این تصمیم IOC و شورای المپیک است و ما نمی‌توانیم کاری کنیم. طبق اخباری که به ما رسیده این دو کشور با کاروان ۵۰۰ نفره شرکت می کنند اما در مدال ها ورود پیدا نمی‌کنند. اگر ورود پیدا کنند باید نگران شویم چرا که ممکن است جایگاه ما پایین‌تر برود. اما اگر مدال‌های آن‌ها را لحاظ نکنند، رقابت با آنها نوعی تمرین است و ورزشکاران ما تقویت می‌شوند. این اتفاق هم نکات مثبت دارد و هم منفی.

کاروان ۳۵ نفره ایران در بازی های ساحلی جهانی

هاشمی در مورد تعیین تکلیف رشته‌های اعزامی به بازی‌های ساحلی جهان در اندونزی نیز بیان کرد: برای بازی‌های ساحلی جهانی اعزام سه تیم فوتبال، کشتی و کاراته در دستور کار بود و قرار شد کاروان ۳۵ نفره باشد. قرار شد بررسی بیشتری انجام شود تا اگر رشته‌ای شرایط لازم را داشت، اعزام شود، از این رو می‌توانیم هندبال را اعزام کنیم. وضعیت رشته سه‌گانه و قایقرانی را بررسی می‌کنیم. از آنجا که هزینه‌ها را IOC می‌پردازد، سعی می‌کنیم رشته‌ای را اضافه کنیم تا رشته‌ها قبل از بازی های آسیایی هم محک بخورند.

انتخاب لوگوی کمیته ملی المپیک نهایی شد

او در طراحی مورد لوگوی کمیته ملی المپیک نیز گفت: با تلاش حوزه روابط‌عمومی و بین‌الملل به جمع‌بندی‌هایی رسیده‌ایم. پیشنهادها را از طراحان گرفتیم و از بین سه پیشنهاد نهایی، بهترین را انتخاب کردیم که پرچم ایران با پنج حلقه بود. این لوگو باید در مجمع نهایی شود. با این حال دوستان یک هفته هم فرصت خواستند تا باز هم بررسی کنند.

هاشمی در مورد تعیین تکلیف رئیس کمیسیون بین‌الملل گفت: طبق قولی که داده بودیم روسای کمیسیون‌ها را تعیین تکلیف کردیم. در کمیسیون امور بین‌الملل، عبدالله سهرابی به عنوان رییس انتخاب شد.‌ او از مدیران با سابقه وزارت امور خارجه است و دستیار ویژه وزیر امور خارجه است.

او در مورد تدوین آیین نامه برای استقبال از قهرمانان تاکید کرد: ظرف دو هفته آینده یا قبل از عید این آیین نامه را نهایی می‌کنیم. آیین‌نامه در مورد استقبال از قهرمانان است و براساس مدال و رنکینگ سطح‌بندی می کنیم تا نقش بیشتری در استقبال و بدرقه آنها داشته باشیم.

راه‌اندازی آکادمی ملی المپیک شماره ۲ در کیش یا شمال ایران

هاشمی در مورد دیگر مصوبات نشست هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک بیان کرد: بحث دیگر شاخص‌های توزیع اعتبارات برای سال آینده بود. در جلسه آخر رییس فدراسیون کشتی حضور داشت. هر جلسه یک رییس فدراسیون را دعوت می‌کنیم. توزیع اعتبارات براساس برنامه و شاخص است.

او افزود: مورد دیگر در مورد راه‌اندازی آکادمی ملی المپیک شماره دو در کیش یا شمال کشور بود. مشکلی در بحث زمین نداریم و در بحث اجرا نیاز به کمک مجلس داریم. الان والیبال، کشتی و فوتبال کمپ دارند اما حق همه رشته‌ها است که امکانات داشته باشیم. عدد و رقم‌هایی مدنظر کمیته ملی المپیک قابل مقایسه با بودجه کل کشور نیست.

اگر فدراسیون فوتبال پیشنهاد ما را قبول ندارد فرد دیگری انتخاب کند

هاشمی در مورد انتخاب سرمربی تیم فوتبال امید گفت: تاکنون دو بار صحبت کرده‌ایم و شاید صلاح ندانند بیشتر صحبت کنم. امیدوارم هر چه سریع‌تر کادرفنی و سرپرست را تعیین کنند چون زمان زیادی نداریم. بعد از دوبار گفت‌وگو با رسانه‌ها، مجددا جلسه‌ای را با فدراسیون فوتبال داشتیم، گزینه پیشنهادی خودمان را برای سرپرستی مطرح کردیم. خواهش می‌کنم دیگر از سمت فدراسیون فوتبال پیگیر این مساله باشید. اگر پیشنهاد رییس کمیته ملی المپیک را قبول ندارند، اشکالی ندارد؛ فرد دیگری را انتخاب کنند اما هر چه زودتر کار را شروع کنند و با برنامه کار را جلو ببرند.

بودجه کمیته ملی المپیک در حد یک فدراسیون آسیایی هم نیست

او در مورد میزان کمک به بازی‌های آسیایی هانگژو گفت: برای بازی‌های آسیایی و کسب سهمیه المپیک ۲۰۰ میلیارد تومان اضافه کرده‌اند و کل بودجه ۵۱۰ میلیارد تومان شده است. نمی‌توان این بودجه را با یک فدراسیون در آسیا مقایسه کرد. ما می‌خواهیم در دنیا رقابت کنیم، بحث حمایت از ورزشکاران، پرداخت پاداش و بحث مهاجرت وجود دارد و اگر ورزشکاران را جذب نکنیم مشکلات بعدی به وجود می آید. برخی رشته‌های ما در المپیک جایگاهی دارند. امسال و سال آینده باید هزینه کنیم.

۹۰۰ میلیارد کسری بودجه داریم

او پاسخ به این پرسش که آیا تفکیک بودجه کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش صورت گرفته است یا خیر؟ گفت: تفکیک بودجه صورت گرفته است اما طبق اطلاعات من، هر دو بودجه کافی نیست. اگر با ارز نیمایی حساب کنیم، نیاز ما بیش از هزار میلیارد تومان بودجه است و اگر با ارز ۴۲ هزار تومانی حساب کنیم، نیاز بودجه‌ای ما دو هزار میلیارد تومان است. در حال حاضر با ارز نیمایی هم حساب کنیم بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان کسری داریم.

کمیسیون ورزشکاران هنوز فردی را برای ریاست معرفی نکرده است

هاشمی در مورد در پاسخ به این پرسش که وضعیت انتخاب رئیس کمیسیون ورزشکاران به کجا رسیده است؟ تاکید کرد: آقای سجاد گنج‌زاده استعفا داده است و باید خود کمیسیون تصمیم بگیرد. هنوز نفر جدیدی معرفی نکردند و در حال بررسی هستند. شاید بخواهند خود گنج‌زاده بماند. خبری که دارم در همین سطح است و ما سعی می‌کنیم دخالتی نکنیم اما کنارشان هستیم.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها