رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 604499

نماینده پارلمان عراق: برخی احزاب مانع حل و فصل مشکلات بغداد و اربیل میشوند

ساعت24-یک نماینده کُرد در پارلمان عراق در سخنانی برخی احزاب سیاسی این کشور را به سنگ‌اندازی در مسیر حل و فصل مشکلات میان بغداد و اربیل متهم کرده و گفت که این طرف‌ها نمی‌خواهند این پرونده بسته شود.

به گزارش ایسنا، عبدالسلام برواری، نماینده پارلمان عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک در این باره اظهار کرد: اقلیم روند تحویل درآمدهای نفتی به دولت عراق را انکار نمی‌کند، چراکه این درآمدها برای کشور است، اما در مقابل دولت نیز باید به تعهداتش در قبال اقلیم کردستان عراق عمل کند.

وی افزود: در واقع برخی احزاب مانع از توافق دو طرف برای حل مسائل باقی مانده می‌شوند چراکه در صورت دستیابی به توافق نهایی، دولت عراق باید میلیاردها دلار به اقلیم پرداخت کند و این همان چیزی است که این طرف‌ها نمی‌خواهد. کسانی که دارای مواضع تندرو هستند و کسانی که در مسیر دستیابی به راه حل سنگ‌اندازی می‌کنند، کسانی نیستند که در دولت عراق با آنها مذاکره می‌شود.

این نماینده عراقی گفت: اطلاعیه اخیر دولت در بغداد از سوی یکی از کارمندان اداره نظارت مالی صادر شده است، اما قطعا پشت آن کسانی هستند که نمی‌خواهند توافق به نتیجه برسد و این اطلاعیه در روزنامه رسمی به عنوان موضع رسمی دولت عراق منتشر شد.

برواری ادامه داد: برخی در رسانه‌ها، کنفرانس‌ها و همایش‌ها و مناسبت‌های دیگر صحبت می‌کنند. آنها برخی از موضوعاتی را که مد نظرشان است، تبلیغ می‌کنند و دولت به خوبی می‌داند چه کسی پشت آنها ایستاده است، این احزاب در عراق نسبت به دولت رسمی قدرت بیشتری دارند و دولت فقط یک نمای بیرونی از طرف‌هایی است که آن را به سر کار آورده‌اند و این طرف‌ها می‌توانند هر لحظه آن را حذف کنند.

این اظهارات پس از آن بیان شد که دیوان نظارت مالی عراق دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت اقلیم کردستان این کشور را موظف به واگذاری تمامی تولیدات نفتی خود کرده است. طبق این بیانیه، بغداد دولت اقلیم کردستان عراق را متعهد کرده است که از طریق وزارت نفت و دیوان نظارت، در همه قراردادهای نفتی که با اقلیم کردستان به امضا رسیده‌اند، تجدیدنظر کند.

دیوان نظارت مالی عراق در ادامه آورده است: سهم اقلیم کردستان از بودجه کل به طریقی تعیین می‌شود که ضامن احقاق حقوق شهروندان استان‌های اقلیم و پرداخت به موقع آن باشد.

روابط اربیل و بغداد از سال ۲۰۰۳ شاهد اختلافات مداوم بر سر پرونده‌های متعددی بوده است که مهمترین آنها صادرات نفت از اقلیم کردستان عراق، درآمدهای حاصل از واردات گذرگاه‌های مرزی اقلیم، سهم اقلیم کردستان در بودجه عراق و همچنین "مناطق مورد مناقشه" میان آنها هستند.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها