رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 604506

سفیر چین نگرانیهای روسیه درباره گسترش ناتو را پیش زمینه درگیری میداند

ساعت24-سفیر چین در فرانسه اعلام کرد، پکن همچنان درباره درگیری در اوکراین بی‌طرف است اما نگرانی‌های روسیه را درباره گسترش ناتو به سمت شرق و برنامه‌های ائتلاف را برای عضویت کی‌یف می‌فهمد که پیش زمینه‌ای برای درگیری محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، "لو شای" سفیر چین در فرانسه به کانال تلویزیونی ال.سی.آی گفت: ناتو برای چندین دهه است که تهدیدی علیه امنیت روسیه محسوب می‌شود. پنج دور اقدامات از سوی ناتو برای گسترش به سمت شرق یک تهدید جدی برای امنیت روسیه است.

وی افزود: این همان مساله‌ای است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از آن صحبت می‌کند. او به شدت مخالف عضویت تعدادی از کشورهای همسایه به ناتو است و اوکراین هم یکی از آنهاست.

این دیپلمات چینی در ادامه گفت: شما بر این باورید که گسترش ناتو تهدیدی علیه روسیه نیست اما وقتی نیکیتا خروشف، رهبر اسبق شوروی تصمیم گرفت تا تسلیحات اتمی در کوبا مستقر کند، واکنش جان اف.کندی، رئیس جمهوری وقت آمریکا چه بود؟

سفیر چین در فرانسه به این سوال که تا پیش از حمله روسیه به اوکراین هیچ برنامه‌ای برای عضویت این کشور به ناتو و استقرار موشک‌های ائتلاف در قلمروی اوکراین وجود نداشت، گفت: این مساله می‌توانست در آینده اتفاق بیفتد.

وی همچنین ادامه داد: اگر ائتلاف نظامی ناتو به سمت مرزهای روسیه حرکت کند، موشک‌هایش را هم در آنجا مستقر خواهد کرد. اقدامات غرب برای پایان دادن به درگیری اوکراین نیست.

وی افزود: چین همچنان درباره بحران اوکراین بی طرف است اما بر این باوریم که ارسال مداوم سلاح‌های سنگین به این کشور، یک طرف درگیری است که باعث پایان دادن به آن نمی‌شود. این مساله مانند ریختن بنزین در آتش است.

سفیر چین در پاریس همچنین گفت، پکن به روسیه سلاحی نمی‌فرستد و علیه سازش صلح آمیز این درگیری در اوکراین هم کاری نمی‌کند.

این دیپلمات چینی در ادامه خاطرنشان کرد: چندین ماه قبل، کشورهای اروپایی از انتقال تانک به اوکراین امتناع کردند اما حالا دارند این کار را انجام می‌دهند. امروز آنها از ارسال جنگنده به اوکراین سر باز می‌زنند اما شاید در ماه آتی این کار را انجام دهند. شاید هم یک روز اعضای ناتو طرف درگیری باشند.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها