رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 604611

بادامچیان: اوایل انقلاب، عده‌ای «چادر اجباری» را مطرح کردند اما امام نفی کرد / امثال «اکبر گنجی»، وقتی از جبهه برمیگشتند به لباس مردم «تیغ» میکشیدند

ساعت24-دبیرکل حزب موتلفه گفت: اوایل انقلاب عده‌ای بحث حجاب اجباری را مطرح کردند که امام (ره) آن را نفی کرد. بعد امثال اکبر گنجی که الان فراری شده، وقتی از جبهه برمی‌گشتند به لباس مردم تیغ می‌کشیدند. سال‌ها بعد همین دوستان بعد از اینکه رای آوردند، نشان دادند که نه مطابق خواست مردم و نه خواست نظام و نه قانون نمی‌توانند کار کنند.

زیباترین دیدارِ اعضای حزب مربوط به دیدار آخر مجموعه ما با حضرت امام‌ (ره) بود. با مرحوم سید احمدآقا ناهار می‌خوردیم که آقا سیداحمد گفتند امام (ره) شنیدند شما اینجا هستید و مایل هستند شما را ببینند. ما هم از خدا خواسته به اینجا آمدیم؛ امام (ره) در ایوان روی صندلی نشسته بودند و ما هم پایین ایستاده بودیم. همه‌مان جمع بودیم؛ عسگر اولادی، لاجوردی (خدا رحمت‌شان کند)، آقای محسن رفیق‌دوست، آقای توکلی بینام و ... .

امام ما را که دیدند سرحال آمدند. رفقای گذشته بودند دیگر. فرمودند که «من شماها را می‌شناسم. از اول شماها را می‌شناختم. شما برای خدا کار می‌کردید. الان هم برای خدا کار می‌کنید. خدا می‌داند من وقتی در بورسای بودم، در شبانه‌روز برای شما دعا می‌کردم. وقتی که نماز شب می‌خواندم به شما دعا می‌کردم. من در نجف هم که بودم در حرم مولا امیرالمؤمنین (ع) به شما دعا می‌کردم. و من الان هم هروقت در موضع استجابت دعا باشم، به شماها دعا می‌کنم. من در نماز شبم به شما دعا می‌کنم». بعد فرمودند که «می‌خواهند بین شما اختلاف بیندازند. البته شما اختلاف نمی‌کنید ولی باید مراقب باشید. اینها برنامه دارند؛ صریح هم می‌گویند که ما این برنامه‌ها را برای بعد از فلانی گذاشته‌ایم. هیچ کاری نمی‌توانند بکنند. اما شما باید مراقب باشید».

شما نمی‌دانید من آن موقع چه حالی داشتم. وقتی امام (ره) می‌فرمود که من در بورسای به شما دعا می‌کردم، یاد شکنجه‌های مهیب سال ۴۳ و ۴۴ در قزل قلعه و ساواک افتادم. دیدم ما آنجا گرفتار شکنجه بودیم و امام خمینی (ره) به ما دعا می‌کردند. بعد به دوستان گفتم این صحبت‌های امام، غزل خداحافظی بود. امام دارد تدارک آن طرف را می‌بیند. در صورتی که هنوز صحبتی از کسالت و اینها نبود. ولی گفتم شما باید خیلی حواستان جمع باشد.

وقتی نهضت امام (ره) آغاز شد من به جلسات نهضت آزادی می‌رفتم که مرحوم شهید درخشان هم مسئول آن بود و افرادی مانند آقای فارسی هم در آن شرکت می‌کردند. وقتی امام فرمودند «شما که برای خدا کار می‌کنید، با هم کار کنید»، ما به فرموده ایشان و برگرفته از این سخن ایشان، هیئت مؤتلفه را تشکیل دادیم و شهید عراقی هم پیشنهاد داد که نام این هیئت را هم برگرفته از فرمایش امام (ره)، مؤتلفه اسلامی بگذاریم.

نهضت‌آزادی‌ها درخواست کردند که با مؤتلفه ائتلاف کنیم. ما از حضرت امام اجازه گرفتیم؛ ایشان فرمودند «شما به اینها کاری نداشته باشید. اینها شما را به راه‌های دیگر می‌برند. شما خودتان باشید». به همین علت من گفتم که دیگر به این جلسات نمی‌آیم. گفتند امام که نگفته نروید. گفتم این حرف امام یعنی یک ریگی در کفش اینها هست و من هم راهم طولانی است و نمی‌توانم کفش ریگ‌دار بپوشم. خیلی هم اصرار کردند ولی من دیگر نرفتم.

خانمی که به اسم «ژینا» اینجا آوردند، این طعمه و حاصل یک برنامه دو ساله بود. طراحی هم طراحی بسیار گسترده‌ای بود. به طوری که حضرت آقا گفتند من در دلم به این طراحی تحسین گفتم! ولی این طراحی در برابر اسلام، در برابر امامت و ولایت فقیه، در برابر هوشمندی ملت که با اغتشاشگرها همراهی نکردند، شکست خورد. اوایل عده‌ای همراهی کردند چون تصور می‌کردند مطالبه درستی در میان است. اما بعد اغتشاشگرها مجبور شدند ناسزا بگویند و مردم را بُکشند و داعش‌وار هم بکُشند اما مردم صف‌شان را از آنها جدا کردند.

بعد از پیروزی انقلاب، صحبت‌هایی مطرح بود که چادر اجباری شود و اعلام شد چادر اجباری است. مدتی بعد وقتی آقای ناطق ‌نوری رئیس مجلس بود، اکبر گنجی که الان فراری شده با عده‌ای دیگر، به لباس برخی‌ها تیغ می‌کشید. اینها می‌رفتند جبهه و وقتی از جبهه برمی‌گشتند، در تهران این کارها را می‌کردند. امام از طریق آقای اشراقی که داماد ایشان بود، این موضوع را نفی کردند. کمااینکه آقای خامنه‌ای هم همین را می‌فرمایند. بنابراین سیاست نظام و رهبری روشن است.

در کشورمان گستره عقاید و تفکرات مختلف داریم و چون نظام مردمسالار داریم، به اینها میدان داده می‌شود. رهبر انقلاب در نمازجمعه می‌فرماید «شما اگر مرا قبول ندارید و نظام را هم قبول ندارید ولی در انتخابات شرکت کنید و از رأی خود استفاده کنید»؛ ولی در مقابل از قول مرحوم صابری معروف به گل‌آقا شایعه می‌کنند «می‌نویسند خاتمی، می‌خوانند ناطق». بعد دیدند که نه؛ نوشتند خاتمی و خاتمی هم درآمد. حضرت آقا هم همان شب با اینکه هنوز شورای نگهبان انتخابات را تأیید نکرده بود، فرمودند «این ستاره درخشانی است».

ولی این دوستان بعد از اینکه رأی آوردند، چه کردند؟ به تدریج نشان دادند که نه مطابق خواست مردم و نه خواست نظام و نه قانون اساسی نمی‌توانند کاری انجام دهند. دو دوره هم ریاست جمهوری‌شان ادامه پیدا کرد و بعد هم منزوی شدند. حتی رسیدند به اینجا که در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی حرف از اصلاح‌طلب اعتدالی زدند. این یعنی نفی اصلاح‌طلب افراطی. اما این در جامعه به دلیل مدارایی که در سطح کلان نظام هست، خیلی مطرح نمی‌شود. برای اینکه نمی‌خواهند جامعه را تحت فشار قرار دهند.

در بین بانوان انواع پوشش‌ها وجود دارد؛ از خانم نقاب زده هست تا کسی که پوشش کمتری دارد؛ مانند اینکه در کشور از مسلمان و مسیحی گرفته تا ارمنی، آشوری، درویش و شیطان‌پرست دارند زندگی می‌کنند. آیا درست است که بگوییم چون توحید و اسلام را قبول ندارد به او کوپن ندهیم؟ غذا ندهیم یا یارانه ندهیم؟

یک موقع است که ما توقع داریم تیپی که مورد نظر ما هست در کشور حاکم شود. همین بحث که باید چادر اجباری شود؛ می‌گوییم چادر اجباری نیست، چادر اختیاری است. ولی اگر می‌خواهی مسلمان باشی، حجاب ضروری اسلام است و حجاب برترش هم چادر است. از آن طرف عده‌ای می‌گویند که باید بی‌حجابی باشد و کسی هم از حجاب حرفی نزند. من اگر دلم خواست برهنه هم به خیابان بروم، آزاد باشم. خب اگر اینطور شود که هرج و مرج و نظم اجتماعی مخدوش می‌شود. فلاسفه اجتماعی و مسئولان سیاسی تأکید دارند که امنیت اجتماعی وابسته به نظم است و نظم با قانون اجرا می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهیم کار کنیم باید به قانون و نظم پایبند باشیم.

اتفاقاً همیشه یکی از تذکرات من در محضر شورای محترم نگهبان این است که شما به اقناع مردم توجه نمی‌کنید. وقتی هم که آقای لاریجانی رد صلاحیت شد، به شورای محترم نگهبان تذکر دادم و چیزی که به عقلم رسید را گفتم. اما من به شورای نگهبان تحمیل نمی‌کنم و بیرون هم از این حرف‌ها نمی‌زنم. آقای لاریجانی هم که نامه نوشتند، قبل از اینکه منتشر کنند، محبت کردند و برای من هم فرستادند. چون ما به آقای لاریجانی علاقه‌مندیم.

من معتقدم شورای نگهبان یک مداراگری دارد که مطالب افراد را پخش نمی‌کند. هیچ وقت نمی‌گوید دلیل رد صلاحیت افراد چیست؟ من معتقدم اگر کسی اصرار دارد که علت رد صلاحیتش را بگوید، شورای نگهبان این را اعلام کند یا بدهد دست خود افراد که خودشان اعلام کنند.

اکنون در برجام، ما آمریکا را مغلوب کردیم. اما در زمینه اقتصاد نه. دولت در بخش زیربنای اقتصاد خوب عمل کرده است اما در بحث معیشت مردم، نه. دولت باید تیم اقتصادی‌اش را تغییر دهد. سال گذشته به آقای رئیسی نوشتم که فلان وزیر شما فرد خوبی است اما نه قادر است مشکل اقتصاد را حل کند و نه می‌تواند عزم مردمی را برای کمک به اقتصاد جزم کند. آقای رئیسی باید در بخش مدیریت و سیاست‌گذاری معیشت مردم تجدید نظر کند.

ما اکنون نیازمند «تحول» هستیم. در گام اول انقلاب، کاملاً زیرسازی‌ها انجام شده است. کثرت جوانان علاقه‌مند به کشور و ملت و خوش‌فکر و تحصیل‌کرده یک پدیده شگرفی است و این را می‌گویم که نسل جوان امروز انقلاب از نسل جوان دوره ما قوی‌تر است. در حالی که استکبار جوسازی می‌کند تا همه فکر کنند دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌های از انقلاب فاصله گرفته‌اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها