رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 611456

زنگ خطر رخدادهای پاکستان برای ایران

ساعت 24 - کشورپاکستان در سال 1947 تاسیس شده و تاکنون تمامی 29 نفرنخست وزیر این کشور نتوانسته اند دوران خود را به صورت کامل تمام کرده و هر یک با اتفاقاتی نظیر ترور، کودتا یا برکناری ساقط شده اند. اما قضیه عمران خان کمی متفاوت تر از بقیه است.

او حدود هشت ماه قبل از ترور جان سالم به در برد؛ امری که انگشت اتهام آن را مستقیماً به سوی شهباز شریف نخست وزیر و ژنرال عاصم منیر فرمانده ارتش دراز کرد. بعد از این ماجرا چند هفته قبل نیز شاهد بودیم، حکم بازداشت او به اتهام سوء استفاده مالی به وسیله موسسه خیریه تراست قادر صادر شد. به محض بازداشت عمران خان طرفداران وی در شهرهای مختلف به خیابان ها ریخته و حمایتی بی سابقه از او به عمل آوردند؛ حتی کار به جایی کشید که همزمان با کشته و زخمی شدن بیش از 1700 نفر و بازداشت هزاران نفر، مقر ارتش در راولپندی که یکی از مهترین پادگان های ارتش این کشور محسوب می شود نیز توسط مردم به آتش کشیده شد. در این میان هر چند که با آزادی موقت عمران خان اعتراضات فروکش کرده و یک دادگاه پاکستانی نیز حکم آزادی وی را تا 18 خرداد تمدید کرده، اما این وضعیت در پاکستان مانند یک آتش زیر خاکستر است؛ چرا که اکنون تحولات این کشور به گونه ای رقم خورده که با توجه به حمایتی که عمران خان از سوی مردم، برخی گروه های سیاسی و حتی بعضی از نظامیان دارد، جدال مستقیم وی با عاصم منیر تنها یک برنده داشته و دیگری از صحنه محو خواهد شد. به همین خاطر از هم اکنون دولت شهباز شریف با همدستی عاصم منیر 140 پرونده کیفری دیگر نیز برای عمران خان تدارک دیده و برخی کارشناسان معتقدند که او دوباره بازداشت خواهد شد.

از طرف دیگر با توجه به میزان محبوبیتی که عمران خان به دست آورده و گفته می شود که طبق نظرسنجی ها بیش از 60 درصد خواهان بازگشت وی هستند، او به انتخابات زودهنگام پارلمانی چشم دوخته و از هم اکنون نیز ایالت پنجاب را پشت سر خود دارد. از این رو به احتمال زیاد و با توجه به نقش ویژه ای که ارتش در ساختار سیاسی پاکستان دارد، این کشور یا به سمت یک کودتا دوباره گام برداشته و یا اینکه دچار فروپاشی می شود. فروپاشی که علاوه بر بحران سیاسی فعلی، بحران اقتصادی و بحران امنیتی (به واسطه درگیری دولت اسلام آباد با تحریک طالبان) تکمیل کننده مثلث بحران این کشور خواهد بود. از این رو اگر از قضیه کودتای احتمالی ارتش که بگذریم، موضوع فروپاشی در این کشور بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که هر چند پاکستان یک دولت ورشکسته محسوب می شود، اما در عین حال یک قدرت اتمی و بازیگر ژئوپلیتیکی مهم و تاثیرگذار در منطقه است. در نتیجه مسیر فروپاشی این کشور برای ایران این تهدید را در پی دارد که همزمان با از کنترل خارج شدن مرزهای شرقی، طالبان در افغانستان نیز بی محاباتر از گذشته عمل خواهد کرد. در سمت شرق نیز موضوع درگیری هند و پاکستان به خصوص در منطقه کشمیر می تواند آغازی بر روند درگیری های دوباره باشد. برای چینی ها نیز وضعیت فعلی پاکستان غیر قابل تحمل است، چرا که میلیاردها دلار سرمایه گذاری آنها در این کشور اکنون به مویی در میان هرج و مرج کامل سیاسی یا کودتا بند است. بنابراین به نظر می رسد که وضعیت کنونی پاکستان آتش زیر خاکستری است که در صورت شعله ور شدن، کل منطقه شبه قاره هند را با چالشی بی سابقه و بزرگ مواجه خواهد کرد.

محمدرضا ستاری - روزنامه جهان صنعت

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها