رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 83446

ورود سازمان بازرسی به ماجرای سیلاب

ساعت 24-در جریان سیل اخیر در استان تهران و چند شهر شمالی، آنچه بیش از همه مورد توجه مسئولان قرار گرفت -و حتی فیلم و عکس ریزش‌های یکباره خانه‌های غیرمجاز و غیرمتعارف در شبکه‌های مجازی دست‌به‌دست شد- موضوع کم‌کاری مسئولان مرتبط با ساخت‌وساز در حریم رودخانه‌ها و روددره‌ها را یک‌بار دیگر مطرح کرد و حالا پای ارگان‌های نظارتی به‌میان آمده تا علاوه بر بررسی عملکرد دستگاه‌های مسئول، تخلفات رخ‌داده را پیگیری کنند.

ورود سازمان بازرسی به ماجرای سیلاب
معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، اعلام کرده وزارتخانه‌های نیرو و صنایع، نظارت کافی بر حریم رودخانه‌ها ندارند و در این مورد اخیر هم باید پاسخ‌گو باشند. وی با اعلام اینکه سازمان محیط‌زیست هم در تخلفات صورت‌گرفته در بستر و حریم رودخانه‌ها ورود کرده و متخلفان را به مراجع قضائی معرفی کرده است، تأکید کرده متولی اصلی این امر وزارت نیرو است. ابتکار در گفت‌وگو با ایسنا به تأثیر این ساخت‌و‌سازها در حریم رودخانه‌ها و وقوع سیل و فجایای ناشی از آن و برداشت‌ شن و ماسه از کف رودخانه‌ها اشاره کرد و در ادامه گفت: پیش از این برای برداشت این شن و ماسه از ما مجوز می‌گرفتند اما درحال‌حاضر از سازمان مجوزی نمی‌گیرند و دستگاه‌های متولی مثل وزارتخانه‌های نیرو و صنایع در بحث معدن و برداشت شن و ماسه باید نظارت کنند، اما متأسفانه نظارت کافی را ندارند و بستر رودخانه‌ها تخریب می‌شود. ابتکار موضوع تصرف حریم رودخانه‌ها و انحراف مسیر رودخانه‌ها را یکی از اتفاقات ناگواری عنوان کرد که معمولا رخ می‌دهد و در ادامه تأکید کرد: پل‌های روی رودخانه‌ها یا نخاله‌های ریخته‌شده در رودخانه‌ تخلف است و در مواقع بروز سیل از عوامل تشدید حادثه هستند اما متأسفانه مکرر اتفاق می‌افتد و منابع طبیعی، وزارت کشور و فرمانداران، وزارت نیرو و سازمان محیط زیست موظف به برخورد با این تخلفات هستند.
اما حسین طلا، نماینده مجلس شورای اسلامی، هم در گفت‌وگو با فارس از ورود مجلس به حادثه سیلاب و بررسی ضعف عملکرد آب منطقه‌ای و کوتاهی سازمان هواشناسی خبر داده است. وی تأکید کرده کوتاهی و عدم اعلام و اطلاع‌رسانی سازمان هواشناسی مثل گذشته کاملا مشهود است و متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل همین مسائل و نبود مدیریت بحران، شاهد بروز مشکلات زیادی در تهران بوده‌ایم. طلا با اشاره به اهمیت ورود شرکت آب منطقه‌ای در این حادثه، گفت: این مجموعه هم عملکرد خوبی نداشته و درعین‌حال، ستاد حوادث در استانداری نیز می‌بایستی در این زمینه ورود پیدا می‌کرد و اقدامات لازم را انجام می‌داد که در این زمینه نیز شاهد عدم حضور این ستاد در این حادثه بوده‌ایم. این نماینده مجلس از جلسه عصر روز گذشته مجمع نمایندگان تهران با استانداری، ‌فرمانداری، شهرداری تهران، هلال‌احمر، نیروی انتظامی و اورژانس تهران خبر داد و گفت: اگرچه شهرداری تهران از زمان وقوع حادثه در منطقه کن ورود پیدا کرد اما با توجه به حجم بالای کار و ساخت و سازهای غیرمجاز دراین منطقه شاهد بروز تلفات جانی و مالی بوده‌ایم و باید در این رابطه پیگیری شود.
علاوه بر موارد فوق، سازمان بازرسی کل کشور هم اعلام کرده موضوع وقوع سیل را به‌ویژه در استان تهران پیگیری خواهد کرد. ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور به ایسنا گفته است که در رابطه با ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز حاشیه رودخانه‌ها پرونده‌هایی را در کل کشور تشکیل دادیم که به همه آنها رسیدگی خواهد شد. در رابطه با سیلی که اخیرا رخ داد نیز بازرسی فوق‌العاده‌ای انجام دادیم؛ این بازرسی‌ها از بدو، قبل و بعد از حادثه انجام می‌شود تا اینکه بازرسان بدانند چه کارهایی را باید انجام دهند. وی یادآور شد: بازرسی‌ها در تهران، کرج و شمال در حال انجام است اما هنوز نتیجه مشخص نشده است، البته بستگی به این دارد که این بازرسی‌ها چقدر زمان می‌برد؛ بنابراین بعد از مشخص‌شدن نتیجه، آن را به مراجع قضائی ارجاع خواهیم کرد.
اگرچه حادثه سیل در حوزه فعالیت اعضای شورای شهر تهران نبود اما آنها در جلسه علنی روز سه‌شنبه خود مفصل به ابعاد مختلف این حادثه پرداختند و حالا محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری هم از قرار‌گرفتن موضوع حادثه سیل در استان تهران و ارائه گزارش سازمان مدیریت بحران در اولین دستور جلسه روز یکشنبه هفته آینده شورا خبر داد. وی به «شرق» گفت: بر اساس توضیحات مسئولان اجرائی تا هفته آینده گزارش مربوط به خسارت‌های جانی و مالی و تخلفات و عملکرد هر یک از ارگان‌های مسئول تکمیل خواهد شد و می‌توان نتیجه‌گیری مناسبی از این حادثه و وقایع و حواشی مرتبط با آن داشت.
محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران، تاکید کرده که سازوکاری در زمان بحران نداریم و باید برای این شرایط تدبیری اتخاذ شود. وی تأکید کرده انهار و روددره‌های تهران و حریم آن کشش آب فراوان را ندارند و همین امر مشکلات عدیده‌ای را برای شهر و شهروندان به وجود می‌آورد. همچنین عرض و طول انهار ما در سال‌های گذشته تغییر پیدا کرده است و به تبع آن شاهد مشکلاتی به دلیل این تغییرات در شهر تهران بوده و هستیم. وی تاکید کرده پوشاندن انهار در مناطق و محلات مشکلاتی را در مواقع بحران، سیل و بارندگی ایجاد می‌کند که باید به این نکات توجه شود.
روز یکشنبه (٢٨ تیرماه) در حالی که بخش زیادی از هموطنان در حال بازگشت از سفر تعطیلات عید فطر بودند، با توفان، ریزش سنگ و سیل مواجه شدند. بسیاری از این افراد مسافرانی بودند که در اثر مسدود‌شدن جاده هراز یا ازدحام خودروها در جاده‌های منتهی به تهران، در کنار جاده یا حاشیه رودخانه‌ها توقف کرده بودند و متأسفانه به دلیل عدم اطلاع‌رسانی و غافلگیری دچار حادثه شدند. طبق آخرین آمار تاکنون ١٦ نفر در استان‌های تهران و البرز کشته شده‌اند و بین ١٢ تا ٢٠ مفقودی هنوز وجود دارد. در مجموع ٢٧ استان درگیر با این حادثه، بیش از ٨٤ مصدوم تحت پوشش اورژانس قرار گرفته‌اند و خوشبختانه استان‌های شمالی به جز خسارات مالی و مصدومیت، کشته نداشته‌اند.
همچنین با توجه به تعداد قابل توجه مفقودان و احتمال پیدا‌شدن این افراد، سازمان آتش‌نشانی و مدیریت بحران عملیات جست‌وجو در مسیر ادامه رود دره کن تا جنوب تهران را تا پایان هفته ادامه می‌دهند.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها