رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 87396

ظریف: برخورد جامعه بین‌المللی با ایران تغییر کرده است

ساعت 24- وزیر امور خارجه متن برجام را متنی متوازن و حضور مردم در انتخابات را عامل به ثمر رسیدن این مذاکرات دانست و گفت:از روز برجام برخورد جامعه بین المللی با ایران تغییر کرده است.

ظریف: برخورد جامعه بین‌المللی با ایران تغییر کرده است
محمد جواد ظریف روز یکشنبه در نشست ویژه توافق هسته ای که توسط دیپلماسی ایرانی برگزار شد، این مطلب را بیان کرد.

ظریف با بیان این که فرصت ها مانند ابر می گذرد، اظهار داشت: فرصتی به لطف خدا و به یمن حضور مردم در انتخابات ایجاد شد، شما زمانی با این پدیده، شعاری برخورد می کنید و زمانی تحلیلی برخورد می کنید.

وی افزود: این که می گویم حضور مردم مذاکرات را به ثمر رساند و توازن ایجاد کرد، شعار نیست بلکه اگر به همه متون علمی که راجع به تحریم نوشته شده نگاه کنید هیچ کسی هدف تحریم را فشار اقتصادی بیان نمی کند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: هدف تحریم تغییر سیاست است، از این طریق که به مردم فشار وارد کرده و مردم را از حاکمیت جدا کنند و حاکمیت ناگزیر شود به خواسته وضع کنندگان تحریم گردن نهد؛ برای همین تحریم هایی که تاکنون از سوی شورای امنیت علیه کشورها وضع شده تماما به تغییر رژیم یا یک جنگ منتهی شده است.

ظریف خاطرنشان کرد: بنابراین هدف تحریم ها جدا کردن حاکمیت از مردم است به همین دلیل مردم با حضور در انتخابات نشان دادند که تحریم ها اثر ندارد و با حضور ۷۳ درصدی در پای صندوق های رای نشان دادند که می خواهند که با دولت خود از طریق صندوق رای تعامل کنند.

وی تصریح کرد: همین امر باعث شد که طرف مقابل از تحمیل اراده خود از تحریم ایران ناامید شده و به مذاکره روی آورد.

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان این که مذاکره در ظرف زمانی ۱۲ – ۱۳ ساله و نه در خلا، شکل گرفت، اظهار داشت: ما و طرف مقابل هر کدام در این مذاکرات داده هایی داشتیم. داده های طرف مقابل موفقیت نسبی در پروژه امنیتی سازی ایران بود که تبلور آن در هر قطعنامه شورای امنیت تحت فصل هفتم ابتدا با ماده ۴۰ و بعد با ماده ۴۱ شروع شد.

ظریف ادامه داد: از سوی دیگر ما از منظر علمی و فنی توانی را ذخیره کرده بودیم و مهمتر این نکته که با فشار نمی توان دیدگاهی را بر مردم ایران تحمیل کرد و این داده ما بود.

وی ضمن قدردانی از تلاش های دکتر صالحی، عراقچی و روانچی خاطرنشان کرد: متن نهایی، متن متوازنی است؛ این طور نیست که تمام خواسته های خود را به طرف مقابل تحمیل کرده باشیم، چنین چیزی توافق نیست، اسمش سند تسلیم است. از سوی دیگر طرف مقابل هم نه توانست و نه می تواند این کار را انجام دهد.

به گفته محمد جواد ظریف، ۶ قطعنامه شورای امنیت بدون یک دقیقه اجرا و برای اولین بار لغو شد و برای نخستین بار بود که موضوعی با عنوان قطعنامه موضوع مذاکره شد. اگر این ها را فرامتن نگاه کنیم با هر متنی توازن ایجاد می کند، ضمن آنکه داخل متن هم توازن قابل توجهی وجود دارد.

رییس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: حتی از نظر تناظر زمانی اقدامات هم این مساله رعایت شده است، به طوری که پرونده مرحله ای را طی می کند و در فاصله ای در شورای امنیت در یک بازه ۱۰ ساله به طور قطعی خاتمه می باید. البته در حوزه هایی محدودیت هایی روی ایران هست اما قطعنامه جدید برخلاف قطعنامه قبلی تحریم ندارد بکله محدودیت دارد.

به گفته ظریف، قطعنامه های قبلی علیه کشورمان ممنوعیت داشت و کشورها مجاز نبودند با ایران معامله کنند و یا در برنامه هسته ای ایران حضور داشته باشند اما الان کشورها تشویق شده اند در برنامه هسته ای ایران حضور داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: درموارد قبلی شاهد تحریم های شدید موشکی بودیم به طوری که حتی امکان استفاده از اقدامات قهر آمیز برای جلوگیری از دسترسی به فناوری موشکی بر اساس بند ۹ قطعنامه ۱۹۲۹ وجود داشت اما این ها تبدیل به محدودیت برای مدت مشخص شده است.

وزیر امور خارجه با بیان این که این ها توازنی است که در برجام و قطعنامه به طور نسبی وجود دارد، اظهار داشت: با زمان بندی مشخص ظرف ۱۰ سال پرونده ایران در شورا مختومه شده و از دستور کار حذف می شود و بندهای قطعنامه ۲۲۳۱ مشخص است.

ظریف تاکید کرد: نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که از روز پایان مذاکرات برخورد دنیا با ایران در موضوع هسته ای بر اساس متن برجام و قطعنامه تغییرکرده است. قطعنامه در مقدمه می گوید روز جمع بندی برجام، چون قطعنامه به اجرای کامل اشاره می کند، پرونده ایران در این مقطع عادی می شود.

وی با بیان این که شورای حکام سازمان بین المللی انرژی اتمی در سپتامبر ۲۰۰۳ وضعیت ایران را استثنایی و موضوع ایران را ضروری و ارجنت اعلام کرد، گفت: این عنوانی است مثل تهدید علیه صلح و امنیت بین الملل و قالبی می شود که خیلی چیزها در آن وجود دارد بنابراین ما وضعیت استثنایی در این ۱۲ سال داشتیم.

وزیر امور خارجه با اشاره به قطعنامه شورای امنیت علیه کشورمان اظهارداشت: با قطعنامه ۱۶۹۶ ایران داخل فصل هفت شد؛ این قطعنامه با قطعنامه ۱۳۳۷ که بعد از آن صادر شد تفاوت جدی دارد، ۱۶۹۶ مشابه قطعنامه ۵۹۸ است و پس از آن قطعنامه های ۱۷۳۷، ۱۷۳۵ و ۱۹۲۹ صادر شد که پشت بند آن تحریم ها علیه ایران بود.

ظریف یادآور شد: در قطعنامه ۱۹۲۹ می گوید با توجه به ابعاد اشاعه ای برنامه هسته ای و تاثیرات آن بر صلح و امنیت بین المللی؛ اما در قطعنامه ۲۲۳۱ تصمیم می گیرد از روزی که توافق شد در ۱۴ جولای تغییر اساسی در برخورد جامعه بین الملل با ایران وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در واقع از روز اول برجام، برنامه هسته ای ایران تهدید علیه صلح نیست و زمانی هم کل موضوع از شورای امنیت خارج می شود.

محمد جواد ظریف در سخنان پایانی خود در نشست دیپلماسی ایران در پاسخ به سوال سیروس ناصری مذاکره کننده سابق کشورمان مبنی بر این که چرا به رغم این که این توافق یک پیروزی بوده است مدام باید بر آن تاکید کنیم ما واقعا پیروز شدیم و حق داریم جشن بگیریم.

طهماسب مظاهری رییس پیشین بانک مرکزی نیز پرسید: آیا دولت برای شرایط پس از تحریم در زمینه رونق اقتصادی برنامه ای دارد؟

ظریف در پاسخ به این سوال گفت: در زمینه بحث قدرت بازدارندگی و قطعنامه شورای امنیت پیرامون موشک و اقدامات طرف مقابل باید بگویم که در یک ظرف موجود زمانی حرکت کردیم و قطعنامه ۱۹۲۹ هرگونه فعالیت در مورد موشک های بالستیک را ذیل فصل هفت که با عبارت الزام آور بود را برطرف کرده است.

وی افزود: در قطعنامه های گذشته هرگونه فعالیتی که بتواند به قابلیت حمل کلاهک هسته ای بینجامد ممنوع بود و کشورها نه تنها مجاز بودند هر اقدامی را انجام دهند بلکه موظف بودند در همه حوزه ها بدون محدودیت وارد عمل شوند اما امروزه این مساله تبدیل شد به خواسته غیر الزام آور برای کشور که می تواند در حوزه فعالیت های موشکی بالستیک فعالیت کند.

وزیر امورخارجه تصریح کرد: اگرچه هیچ موشکی توسط کشور برای کلاهک هسته ای طراحی نشده است و در موضوع برجام اختلافی که وجود دارد بین برجام و قطعنامه این است که نفی مفاد برجام تبعات دارد اما قطعنامه تبعاتی بر برجام ندارد.

اگر ایران ایستادگی نمی کرد خیلی از پایتخت ها در اختیار داعش بود
ظریف گفت: محدودیت موشکی در برجام نیست و ما همواره اعلام کردیم توان دفاعی ما بدون محدودیت ادامه خواهد داشت و تلاش برای مبارزه با تروریسم و افراطی گری در منطقه ادامه دارد و بارها به صراحت اعلام کردیم که اگر ایران در منطقه مردانه ایستادگی نمی کرد خیلی از پایتخت ها در اختیار داعش قرار داشت.

وی خاطرنشان کرد: امروز خیلی فریاد وااسلاما شنیده می شود و از سخنان آقای عراقچی این طور برمی آید که دل پری دارد که گفت بر این توافق می ایستم و این را حق ایشان می دانم.

بدترین و عجیب ترین قطعنامه های شورای امنیت درباره ایران
وزیر امورخارجه با اشاره به این که پس از توافق شرایط کشور تغییر کرده است، گفت: قطعنامه ۱۹۲۹ که از بدترین قطعنامه های شورای امنیت است چرا که من تمام عمر خود را در این کار گذاشتم و کاری به غیر از این موضوعات بلد نیستم، در عوض قطعنامه ۲۲۳۱ در نوع خود عجیب ترین قطعنامه شورای امنیت خواهد بود.

مهم ترین تضمین اجرای برجام
ظریف در پاسخ به سوال مظاهری در خصوص برنامه ریزی دولت برای شرایط پس از رفع تحریم ها نیز گفت: دولت معتقد است مهم ترین تضمین اجرای برجام در هم تنیدن مسایل اقتصادی با کشورها است که باعث می شود هیچ کشوری زیر برجام نزند و به تعهدات خود عمل کند.

وی افزود: با این طرح نوعی روابط سیاسی، فرهنگی، اقتصادی حتی در زمینه مبارزه با تروریسم ایجاد خواهد شد که برای کسی که بهانه جویی برای برهم زدن برجام داشته باشد به صرفه نباشد و در دولت و سطح وزارتخانه ها این طراحی صورت گرفته است.

ظریف در پاسخ به این که اگر بخواهیم بررسی کنیم هزینه و سود این برجام چه بوده است؟ گفت: آن چه هزینه کردیم هزینه سانتریفیوژ نبود بلکه به دنیا گفتیم که شما نمی توانید حرفی را به ما تحمیل کنید، این هزینه اقتدار ملی است.

وی افزود: امروز معادله قدرت چند وجهی شده و قدرت اقتصادی، نظامی و سیاسی دیگر مبنای قدرت نیست، بنابراین قدرت معنایی ما باعث شد تا با تحمل فشار به این دستاورد برسیم و ممکن است در این موضوع بسیاری از افراد هزینه و فایده کنند که آیا مذاکره کنندگان خوب عمل کردند یا نه اما این که بگوییم این دستاورد مذاکرات کیلوواتی چند درآمده است، عامل قدرت که همان ایستادگی بود را فراموش کرده ایم.

در دنیا ثابت شد که حذف و محروم کردن ناکارآمد است
وزیر امورخارجه ادامه داد: اگر توافق وین یا برجام موفقیت بود برای این است که در دنیا ثابت شد پارادایم حذف و محروم کردن ناکارآمد است.

ظریف اظهارداشت: بازی با حاصل جمع صفر مبنایی جز پارادایم حذف ندارد و اگر می خواهید ببریم باید یک نفر ببازد که این موضوع به جنگ ختم خواهد شد.

وی یادآور شد: وقتی به تاریخ روابط بین الملل می نگریم باید ببینیم که چند بحران بین المللی بدون جنگ حل شده است؟ اگر مبنا را به حاصل جمع صفر می گذاشتیم مساله به جنگ ختم می شد.

وزیر امورخارجه خاطرنشان کرد: به دنیا می گوییم که با روش جدید می خواهیم تعامل کنیم و مبنای گفت و گوی تمدن ها این بود که بازی برد و باخت را کنار بگذاریم چرا که بازی برد و باخت برای هیچ کسی منفعت ندارد و حتی برای بزرگ ترین قدرت جهان به ۱۱ سپتامبر ختم شد.

ظریف تصریح کرد: اصرار دارم که بگویم در این معادله همه بازیگران جز جنگ طلبان پیروز شدند و هر کسی به دنبال رسیدن به راه حل معتدل بود پیروز شد و کسانی که دنبال تنش بودند شکست خوردند.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها