رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 8777

سه نهاد متولی رسیدگی به کودکان مهاجر به ایران

تلاش برای رفع تبعیض از کودکان افغان

تلاش برای رفع تبعیض از کودکان افغان
style="line-height: 1.5em;">سایت خبری تحلیلی ساعت 24 - ایران یکی از مهاجر پذیر ترین کشورهای جهان است . عمده مهاجرین ساکن ایران را افغان ها تشکیل می دهند . علاوه بر شرایط کار و سکونت این عده  مسأله  مهم و قابل تأمل وضعیت کودکان آنهاست . کودکان پناهنده در سراسر جهان در معرض آسیب های جدی ازجمله محرومیت از تحصیل ، شروع به کار در سنین کودکی ، نداشتن دسترسی به ملزومات زندگی و برخوردار نبودن از بهداشت  هستند .  در ایران یک نهاد دولتی و دو نهاد بین المللی مسیول رسیدگی به وضعیت کودکان  پناهنده به ویژه افغان هستند . بنا بر تحقیقات مرکز پژوهش های مجلس این نهاد ها شامل : اداره امور ا تباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ، دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در جمهوری اسلامی ایران و صندوق کودکان سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران هستند.
 
اسکان مهاجران
اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور وظیفه رسیدگی به وضعیت اقامتی مهاجران را برعهده دارد و درکنار آن خدماتی از جمله آموزشی ، بهداشتی و فرهنگی را به آنها ارایه می کند.
در عین حال این اداره بررسی درخواست های حمایتی مهاجران را بر عهده دارد و در اسکان آنها بحث های آمایش سرزمین را رعایت می کند.
ایجاد فضای امن در تطابق با حقوق بین المللی
دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان نیزدر سال 1986 ( 1363 ) در ایران تاسیس شد و از سال 1991 ( 1370 ) با ورود پناهندگان عراقی فعالیت خود درایران را گسترش داد . در آن سال در پی جنگ در عراق پناهندگان زیادی از عراق به ایران وارد شدند که نیاز به حمایت و کمک داشتند .  همچنین در همان سال برنامه بازگشت جمعی داوطلبانه به افغانستان شروع شد که خود کمک های بیشتر کمیساریا را طلب می کرد.  در حال حاضر کمیساریا در تهران ، مشهد ، کرمان و اهواز دفتر دارد و دفاتر عملیاتی آن هم در اصفهان ، شیراز و دوغاران دایر هستند.
بیشترین تلاش کمیساریا برای ایجاد فضای امن برای پناهندگان در تطابق با حقوق بین المللی آنهاست . کمک به وضعیت معاش ، کار و تسهیل دسترسی آنها به تحصیل ، بهداشت و کمک های پزشکی اورژانسی است . در عین حال کمیساریا بر دسترسی پناهندگان به خدمات حقوقی ، مبارزه با خشونت جنسیتی و آگاهی بخشی در خصوص ایدز نظارت و فعالیت دارد.
آموزش کودکان افغان ساکن ایران
صندوق کودکان سازمان ملل ( یونیسف  ) نیز سابقه طولانی در کمک و حضور در ایران دارد . اول بار این سازمان برای مبارزه با سل به درخواست  دولت وقت ایران در سال 1950 ( 1329 ) به ایران وارد شد  ودر سال های نخست  پس از افتتاح دفتر خود بر سلامت و بهداشت کودکان متمرکز شد . پس از آن برنامه یونیسف به آموزش ، حمایت از کودکان ، دادرسی ویژه نوجوانان ، اچ آی وی ، نظارت بر پیمان نامه حقوق کودک و کاهش فقر کودکان گسترش یافت.
یونیسف بر اساس توافقنامه همکاری پایه با دولت ایران کار میکند و همکاری ها از طریق برنامه های پنج ساله عملیاتی میگردند . دوره اجرایی فعلی از 2012 شروع شده و تا 2016 ادامه دارد . این برنامه بر استفاده همه کودکان از خدمات ، کاهش فقر  و ایجاد فرصت هایی برای نوجوانان و جوانان تاکید دارد . به دلیل حضور تعداد زیادی از کودکان پناهنده افغان در ایران ، یونیسف بر بهبود وضعیت آنها هم نظارت دارد و در سایت رسمی خود یکی از اقدامات خود را " آموزش کودکان افغان " در نظر گرفته است.
یونیسف در ایران برای دستیابی به اهداف خود همکاری نزدیکی با اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور دارد و برای جلب همکاری های مردم نهاد نیز فعالیت می کند.
 
 
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها