رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 93635

ازدواج؛ اولویت هفتم جوانان ایرانی

ساعت 24- مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: براساس نظرسنجی ها، اکنون ازدواج اولویت هفتم جوانان در کشورمان است.

ازدواج؛ اولویت هفتم جوانان ایرانی
محمد اسماعیل مطلق روز یکشنبه در همایش تبیین سیاست های کلی جمعیت در راستای ارتقای نرخ باروری مبتنی بر سلامت مادر و کودک در ارومیه افزود: در این نظرسنجی که از جوانان صورت گرفته پیش از ازدواج، اولویت های دیگری نظیر اشتغال و تحصیل مطرح شده که نشانگر بی توجهی نسل جوان به تشکیل خانواده است.

وی ادامه داد: اکنون بیش از ۱۱ میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج در کشور داریم که بخش قابل توجهی از آنان درحال پشت سر گذاشتن سن مناسب ازدواج و باروری هستند.

مطلق اظهارکرد: در سال های گذشته سن ازدواج به میزان زیادی در کشور بالا رفته به طوری که این افزایش در میانگین کشوری حدود شش سال و در شهر تهران حدود ۱۰ سال بوده است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: اکنون متوسط سن ازدواج مردان به ۲۶.۷ سال و زنان به ۲۳.۴ سال رسیده است که برای رشد نرخ باروری باید حد اقل ۲ سال کاهش یابد.

مطلق از کاهش آمار ازدواج طی ۶ سال گذشته در کشور خبر داد و گفت: در سال ۹۳ افزون بر ۷۲۴ هزار فقره ازدواج در کشور ثبت شد.

وی همچنین با اشاره به کاهش نگران کننده نرخ باروری در کشور طی ۳۰ سال گذشته افزود: در سال ۹۲ متوسط نرخ باروری ایرانیان ۶.۸ برای هر زوج بود که این رقم در سال جاری به ۱.۸ رسید.

وی گفت: سالانه ۴۴۰ هزار فرصت فرزندآوری در کشور از دست می رود که از این تعداد ۴۱۰ هزار مورد به دلیل عدم ازدواج، ۱۰ هزار فرصت به علت فوت همسر و ۲۰ هزار فرصت نیز به علت طلاق است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سقط جنین را یکی دیگر از موارد مهم کاهش نرخ باروری عنوان کرد و ادامه داد: یک میلیون و ۷۳۰ هزار بارداری در سال رخ می دهد که از این تعداد یک میلیون و ۵۵۰ هزار مورد منجر به زایمان شده و نزدیک به ۱۸۰ هزار مورد با سقط خاتمه می یابد که این امر نشان از بالا بودن نرخ سقط جنین در کشور دارد.

معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این همایش علل کاهش نرخ باروری در کشور را برشمرد و اظهارکرد: مشکلات ناباروری، نبود رضایت از زندگی مشترک، مشکلات اقتصادی خانواده ها از جمله مهمترین این عوامل به شمار می رود.

محمد اسلامی افزود: جمعیت ایران در ۱۰۰ سال گذشته حدود ۹ برابر شده و از ۸.۹ میلیون نفر به نزدیک ۷۸ میلیون نفر رسیده و بررسی ها نشان می دهد که سالانه نزدیک به یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به جمعیت کشور افزوده می شود ولی این روند در سال های اخیر با سرعت کمتری بوده است.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها