رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 126370

تولید برق در ایران بیشتر در دست بخش خصوصی است

ساعت24- وزیر نیرو گفت: درحال حاضر 85 درصد از کل ظرفیت نیروگاه‌های کشور به نیروگاه‌های حرارتی اختصاص دارد که این رقم به نوبه خود عدد بزرگی است.

حمید چیت‌چیان
حمید چیت‌چیان در مراسم اختتامیه ششمین کنفرانس نیروگاه‌های حرارتی کشور با بیان اینکه در حال حاضر بخش برق متمرکز بر تولید در نیروگاه های حرارتی است اظهار کرد:‌ بررسی ها نشان می دهد که تا 50 سال آینده نیز همچنان نیروگاه‌های حرارتی مهم ترین منبع تولید برق در جهان هستند.

وی با بیان اینکه برگزاری چنین کنفرانس‌هایی نشان از اهمیت بالای این مساله دارد گفت: یک نبوغ در این صنعت ایجاد شده و ما می توانیم نسبت به ارتقا این صنعت امیدوار باشیم.

وزیر نیرو در خصوص وضعیت فعلی نیروگاه‌های حرارتی گفت: در حال حاضر ظرفیت نصب شده کل نیروگاه‌ها بیش از 73 هزار و 740 مگاوات است که از این میزان 60 هزار و 95 مگاوات مربوط به نیروگاه های گازی سیکل ترکیبی و بخاری می شود.

چیت چیان با بیان اینکه 1101 مگاوات نیز نیروگاه های دیزلی در کشور وجود دارد اظهار کرد: حدود 85 درصد از کل ظرفیت نیروگاه‌های کشور به نیروگاه‌های حرارتی اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه بیش از 60 درصد نیروگاه های حرارتی متعلق به بخش خصوصی است تاکید کرد: تولید برق بیش از آنکه توسط دولت صورت بگیرد در اختیار بخش خصوصی قرار دارد.

وی درخصوص برنامه های آینده وزارت نیرو برای ارتقا صنعت برق گفت: طی 10 سال آینده باید 47 تا 50 هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شود که 26 هزار مگاوات آن در برنامه ششم جذب شده و قرار بر این است که در سال آینده فعالیت آن آغاز شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه در حال حاضر متوسط راندمان نیروگاه‌های کشور 37 درصد است گفت: تا پایان برنامه ششم توسعه باید این رقم به 41 درصد برسد.

وی از بهره برداری از 4 هزار و 700 مگاوات ظرفیت جدید در انرژی تجدیدپذیر در برنامه ششم توسعه خبر داد و افزود: هر سال باید در کشور حدود 4 هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار کنیم و از آن جایی که ساخت هر نیروگاه سه سال طول می کشد، یعنی در هر لحظه باید 12 هزار مگاوات نیروگاه در دست احداث داشته باشیم.

به گفته وی هم اکنون می توانیم بیش از 90 درصد کل نیاز صنعت برق کشور را در داخل تولید کنیم و این در حالی است که در سراسر دنیا تنها کشورهای ژاپن، چین، ایتالیا، آلمان، فرانسه و آمریکا قادر به انجام این کار هستند.

وزیر نیرو با بیان اینکه ایران هفتمین کشوری است که در جهان می تواند بیشتر نیاز صنعت برق خود را به تجهیزات در داخل کشور تولید و تامین کند تاکید کرد: در حال حاضر صنعت برق از یک رشد و بالندگی خوبی برخودار است.

وی افزود: صنعت نیروگاهی ایران باید متوجه این مساله باشد که در شرایط امروز دنیا بدون رقابت پذیری امکان توسعه وجود ندارد ون اگر صنعتی بخواهد با مکانیزم هایی مثل حمایت دولتی شرایط انحصاری ایجاد کند و در این شرایط رشد کند به مرور زمان هزینه‌های داخلی‌اش بالا می رود.

به گفته وی با کاهش کارآیی و دیگر مشکلات، عدم بهره وری حاصل این شرکت‌ها می شود لذا صنعت نیروگاهی ایران باید متوجه این مساله باشد و همواره خود را در سطح رقابت پذیری جهانی نگه دارد.

وزیر نیرو ادامه داد:‌ اگر صنعتی امروز موفق است هیچ تضمینی برای آن وجود ندارد که این صنعت تا ابد موفق بماند مگر اینکه همواره خود را در شرایط رقابت پذیری نگه دارد.

به گفته وی براساس بررسی هایی که وزارت نیرو انجام داده با توجه به قیمت های پایین انرژی های فسیلی در شرایط فعلی اگر از توربین کلاس F استفاده کنیم تمام سرمایه گذاری انجام شده از محل صرفه جویی گاز طبیعی باز می گردد.

وی ادامه داد:‌ در صنعت نیروگاهی باید از توربین های کلاس E عبور کرده و به توربین های کلاس F‌و بالاتر وارد شویم.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها