رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 141976

اوباما: بهترین کار این است که از خاورمیانه اجتناب کنیم

ساعت24-رییس‌جمهوری آمریکا در یک مصاحبه تفصیلی به بیان دیدگاه‌هایش درباره مسائل مختلف از جمله روابط آمریکا با روسیه و چین و دیگر مسائل نظیر وضعیت سوریه و لیبی پرداخت.

اوباما
باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا در یک مصاحبه تفصیلی با مجله آمریکایی آتلانتیک نسبت به وجود خطر جنگ کشورش با چین هشدار داد و در عین حال مقام‌های انگلیس را به دلیل «مفت‌خور بودن» مورد انتقاد قرار داد.


روسیه
اوباما در این مصاحبه درباره روابط واشنگتن با روسیه اظهار داشت: ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در همه نشست‌هایی که با ما داشته، به شکلی کاملا وسواسی، مودب و صریح بوده است. نشست‌هایی که ما داشتیم بسیار حالت کاری داشتند. او هیچ‌گاه مرا به مدت دو ساعت منتظر نگه نمی‌دارد در حالی که برای یکسری از مقام‌های دیگر این کار را می‌کند.

با این حال اوباما گفت که جایگاه روسیه در جهان به شکل چشم‌گیری تضعیف شده است.

وی پذیرفت که اوکراین جزو منافع اساسی روسیه محسوب می‌شود در حالی که یکی از منافع اساسی آمریکا نیست بنابراین روسیه همواره خواهد توانست تسلط خود را در این کشور حفظ کرده و ظرفیت تشدید تنش‌ها در آن را داشته باشد.

اوباما گفت: اوکراین یکی از مثال‌هایی است که ما درخصوص آن باید صراحتا منافع اساسی خود را بدانیم و آگاه باشیم که برای چه چیزی در آن می‌خواهیم بجنگیم. در پایان همواره نوعی ابهام درباره اوکراین وجود دارد.

چین
اوباما در قسمتی دیگر از این مصاحبه درباره چالش‌های روابط آمریکا با چین گفت: من به لحاظ روابط سنتی میان کشورهای بزرگ معتقدم که روابط میان آمریکا و چین یکی از حیاتی‌ترین روابط خواهند بود. با این حال اوباما مساله وجود پتانسیل جنگ با پکن در صورتی که چین به خصومت علیه همسایگانش را ادامه دهد، رد نکرد.

وی افزود: اگر چین به جهان تنها از نقطه نظر حوزه‌های نفوذ منطقه‌ای نگاه کند، بنابراین نه تنها ما در این وضعیت شاهد پتانسیلی برای جنگ با چین هستیم بلکه خودمان را در وضعیتی دشوارتر به منظور تعامل با دیگر چالش‌هایی که مطرح خواهند شد، پیدا خواهیم کرد.

انگلیس
رییس‌جمهور آمریکا در ادامه درباره روابط آمریکا با انگلیس گفت که روابط ویژه دو کشور زیر سوال رفته است.

اوباما با طعنه به مقام‌های انگلیس گفت: مفت‌خورها باعث عصبانیت من می‌شوند.

وی به دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس هشدار داد: در صورتی که لندن به تعهدش برای صرف دست کم دو درصد از تولید ناخالص داخلی در بودجه دفاعی پس از دستورالعمل ناتو پایبند نباشد، واشنگتن دیگر هیچ روابط ویژه‌ای با انگلیس نخواهد داشت.

رییس‌جمهور آمریکا به کامرون خاطرنشان کرد: شما باید سهم عادلانه خود را درزمینه بودجه دفاعی تامین کنید.

لیبی
انتقادهای اوباما از انگلیس تنها به بودجه دفاعی منحصر نشد، رییس جمهور آمریکا، نخست وزیر انگلیس را متهم کرد به اینکه در زمینه مشکلات لیبی پس از سرنگونی معمر قذافی بیش از حد حواس پرت بوده است.

وی تاکید کرد: جا برای انتقاد وجود دارد زیرا من با توجه به نزدیک بودن لیبی به اروپایی‌ها فکر می‌کردم آنها در لیبی به سرمایه‌گذاری ادامه دهند، اما دیوید کامرون از توجه به مشکلات این کشور شمال آفریقا خودداری کرد زیرا به دلیل طیفی از مسائلی دیگر، حواس پرت شد.

اوباما گفت که از نظر وی مداخله در لیبی قرار بوده یک "کمپین ضد مفت‌خوری" باشد که در آن هم‌پیمانان می‌توانند خودشان رهبر کمپین باشند و واشنگتن از پشت صحنه مدیریت کند.

رییس جمهور آمریکا افزود: شما همواره مجبور نیستید که در خط مقدم باشید. بعضی اوقات ما به دنبال به دست آوردن چیزی که می‌خواهیم، از طریق یک دستور کار مشترک هستیم. چیزی که مضحک است این است که کمپین در لیبی برای آن بود که دیگر اروپایی‌ها و کشورهای عربی کنار نایستند تا ما همه جنگ را انجام دهیم.

اوباما تاکید کرد: رخدادهای لیبی ثابت کرد که بهترین کار این است که از خاورمیانه اجتناب کنیم. ما به هیچ وجه نباید متعهد به مدیریت خاورمیانه و شمال آفریقا شویم. این یک اشتباه اساسی و بنیادین خواهد بود.

سوریه
رییس‌جمهور آمریکا درباره عدم مداخله کشورش در سوریه نیز گفت که تصمیم گرفته به رغم عبور سوریه از خط قرمز تعیین شده از سوی دولتش، از قدرت نظامی استفاده نکرده و "دستور کار واشنگتن" را کنار بگذارد.

اوباما تصریح کرد: در واشنگتن فرض بر این است که روسای جمهور باید از این دستور کار پیروی کنند. این دستور کار حاصل نظام سیاست خارجی ما است. جایی که آمریکا مستقیما تهدید می شود چنین دستور کاری موثر است،‌ اما می‌تواند تبدیل به تله‌ای شود که ما را وادار به گرفتن تصمیم‌های بد کند. در مواجهه با چالش‌های بین‌المللی مثل سوریه شما در صورتی که از دستور کار پیروی نکنید، شدیدا مورد انتقاد قرار خواهید گرفت. حتی اگر دلایل موجهی برای عدم تبعیت از آن وجود داشته باشد.

رییس جمهور آمریکا گفت که بسیار از وضعیت حال حاضر خرسند بوده و به آن افتخار می‌کند زیرا می‌تواند به جای آنکه شتاب‌زده به یک کشور دیگر به خاورمیانه حمله کند می‌تواند مکث کرده و وضعیت را ارزیابی کند.

اوباما افزود: این حقیقت که من توانستم کمی از فشارهای اضطراری و فوری فاصله گرفته و به چیزی که در راستای منافع آمریکا است فکر کنم، به ویژه نه در ارتباط با سوریه بلکه در ارتباط با کل دموکراسی کشور ما، تصمیم دشواری بود که من اتخاذ کردم و معتقدم که این در نهایت درست‌ترین تصمیم خواهد بود.

عربستان
وی همچنین در این مصاحبه از عربستان نیز انتقاد کرد.

رییس جمهور آمریکا گفت: در جهان مدرن امروزی یک کشور زمانی که نیمی از جمعیت خود را سرکوب می‌کند نمی‌تواند کارآمد باشد.

اوباما گفت: عربستانی‌ها باید خاورمیانه را با رقیب‌شان ایران تقسیم کنند. رقابت میان عربستان و ایران که منجر به دامن زدن به آشوب و جنگ‌های نیابتی در سوریه، عراق و یمن شده است، ما را ملزم می‌کند که هم به دوستانمان و ایرانی‌ها بگوییم که آنها باید به دنبال راه موثری برای تقسیم امور همسایگی و برقراری یک نوع صلح سرد باشند.

رییس جمهور آمریکا معتقد است که عربستان با دریافت حمایت کامل از واشنگتن علیه ایران به جای آنکه باعث منزوی شدن تهران شود، تنها به دامن زدن به آتش جنگ فرقه‌ای در منطقه کمک کرده است.

اوباما اضافه کرد: این رویکرد که ما به دوستانمان بگوییم که حق با شماست و ایران سرچشمه همه مشکلات است و ما از آنها برای مقابله با ایران حمایت کنیم به این معنی است که این جنگ‌های فرقه‌ای همچنان ادامه پیدا خواهد کرد و دوستان سنتی ما و شرکای ما در خلیج فارس، دیگر نخواهند توانست با اتکا به خودشان شعله‌های این جنگ‌ها را فرو نشانده و با اتکا به خودشان قاطعانه پیروز شوند. این بدان معنی است که ما دوباره مجبور خواهیم شد مداخله را شروع کرده و از قدرت نظامی برای برطرف کردن جنگ استفاده کنیم. این نه به نفع آمریکا و نه به نفع خاورمیانه خواهد بود.

ونزوئلا
رییس جمهور آمریکا همچنین گفت که در رابطه با مساله ونزوئلا نیز هرگز مداخله نظامی برای مقابله با این کشور به ذهنمان نرسیده است زیرا ونزوئلا تهدیدی علیه آمریکا نبوده است.

اوباما ادامه داد: ما از ابتدا در رابطه با ونزوئلا یک تصمیم بسیار راهبردی گرفتیم و آن این بود که به جای ضربه زدن به هوگو چاوز، گفتیم که اتفاقات ونزوئلا را نمی‌پسندیم اما این کشور تهدیدی برای آمریکا نیست.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها