رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 187157

بیمه آسیا طبق قانون خسارت دیدگان را سرگردان می کند

ساعت24- با افزایش قیمت خودرو در حال حاضر میزان حداکثر خسارت تعیین شده برای بیمه شخص ثالث در برخی شرایط خسارت زیان دیدگان را تامین نمی کند و طبق مقرارات قانون شخص ثالث خسارت دیدگان باید از راه های دیگری خسارت خود را تامین کنند.

بیمه شخص ثالث
اگر در یک تصادف چند خودرو خسارت دیده باشند و میزان خسارت تعیین شده در بیمه شخص ثالث شخص مقصر خسارت همه خسارت دیدگان را تامین نکند سقف خسارت تعیین شده بین خسارت دیگان تقسیم می شود و بقیه خسارت یا از طرف مقصر باید تامین شود و یا در صورت داشتن بیمه بدنه از طریق بیمه بدنه.

به گزارش ساعت 24 علاوه براین در هنگام بروز تصادف هایی که در آن چند خسارت دیده وجود دارد باید همه طرفین رضایت داده و میزان خسارت دریافتی را تایید کنند و اگر کسی اعتراض داشته باشد خسارت تا رفع شکایت یک طرف به هیچ یک از طرفین پرداخت نمی شود.

در واقع بیمه شخص ثالث تنها برای یک خودرو خسارت دیده طراحی شده و هیچ پیش بینی از طرف شرکت های بیمه و یا قانون برای حل معضلاتی که در تصادف های چند خسارته بوجود می آید نشده است.

برای مثال در تصادف یک اتوبوس شرکت واحد با دو خودرو شخصی که چند هفته پیش رخداده خسارت محدودی وراد شده بیمه شرکت واحد که از شرکت بیمه آسیا خریداری شده پوشش کامل و نامحدود خسارت ندارد.حد اکثر پوشش بیمه شش میلیون و سیصد و سی هزار تومان است.این خسارت در مجموع زیان دو خودرو را تامین نمی کند.خسارت حداکثر در واقع تنها خسارت مالی یک خودرو را تامین می کند بخصوص اگر خسارت شدید باشد. به این ترتیب خسارت دیدگان امکان تامین خسارت مالی را از بیمه شخص ثالث ندارند.

وقتی به شرکت واحد اعتراض می کنید که چرا بیمه کامل با پوشش حد اکثر نکرده اید می گوید بیمه حد اکثر کرده است،چیزی که در قانون پیش بینی شده است. در گفت و گو با مسئولان بیمه مرکزی آن ها اعلام کردند که هر گونه معطلی در پرداخت خسارت و تامین خسارت و فقدان پوشش کامل بیمه در هنگام بروز حوادث از سوی نهاد های دولتی و عمومی مانند شرکت واحد طبق قانون است و هیچ تخلفی صورت نمی گیرد و خسارت دیدگان راهی ندارند جز صبر و تحمل و ...

علاوه براین صاحبان خودرو می توانند بیمه بدنه خریداری کنند و در صورت بروز خسارت و عدم تامین هزینه کافی بقیه خسارت مورد نیاز را از بیمه بدنه تامین کنند. در واقع همه افراد باید برای تامین خسارت خود از شخص متخلف بیمه های متعدد و کامل خریداری کنند تا در صورت زیان دیدن از خودرو هایی که پوشش بیمه ای کافی ندارند بتوانند خودرو خویش را تعمیر و باز سازی کنند. این در واقع شامل خسارت ناشی از افت قیمت خودرو به دلیل تصاف رخداده نیز نمی شود چرا که هیج بیمه ای در کشور این خسارت را تامین نمی کند و این خسارت نیزا باید از سوی شخص مقصر پرداخت شود.

صنعت بیمه ای که پاسخ به نیاز های نمی دهد

این روند نشان می دهد که صنعت بیمه در چه شرایطی است و هیچ بیمه گذاری نباید به این امید که یک بیمه شخص ثالث خریداری کرده و یا از سوی مسئولان محل کارش مانند شرکت واحد بیمه شخص ثالث خریداری شده با خیالت راحت به رانندگی بپر دازد بلکه باید خودش برای حوادث احتمالی در اندیشه باشد. وی باید و یا خودش بیمه های لازم را خریداری کند ویا کسانی که در آینده قرار است با وی تصادف کنند بیمه های لازم را داشته باشند. دارندگان خودرو های شخصی باید به این امر امیدوار نباشند که همه خودرو ها بیمه شخص ثالث اجباری دارند. بلکه باید خودشان با خرید بیمه های متعدد ضمن کاهش مشکلات و معطلی در جریان وقوع حوادث و تامین خسارت مشکلات کمتری را به خود تحمیل کنند. این امر به معنی خرید بیمه های متعدد و با هزینه های مختلف است.

این درحالی است که در سال های اخیر تعداد شرکت های بیمه در کشور به شکل سرسام آوری افزایش یافته و باید با رقابت میان شرکت های بیمه خدمات بهتری به خریداران بیمه ارایه شود اما متاسفانه خدمات بیمه ها بهتر نشده و بدتر نیز شده است.البته افزایش قیمت خودرو و تورم در این زمینه نقش اساسی دارد که بدون شک باید در نظر گرفته شود.

در حال حاضر تعرفه های بیمه های شخص ثالث نیز افزایش یافته است اما از بهبود و تنوع خدمات و تامین آرامش و آسایش و چتر حمایتی که همواره به عنوان تبلیغات در بیمه ها مورد استفاده قرار می گیرد اثری نیست. چتری که همه نقاط لازم را نمی پوشاند و همه افرادی که در پی خرید خدمات بیمه ای هستند باید پیش از وقوع حادثه خود با خرید تعداد بیشماری بیمه در هر سو یعنی چه به عنوان مقصر و چه به عنوان خسارت دیده مشکلات ناشی از هر حادثه ای را برای خود هموار کند در غیر این صورت باید در انتظار برخورد قانونی از سوی شرکت های بیمه باشند که حد اکثر می توانند حد اقل خسارت واردشده را تامین کنند و خسارت دیده باید خود از طریق مراجع قانونی پیگیر در یافت خسارت از مقصر باشد. در واقع این زمانی است که حسارت ها درحدی باشد که امکان تامین مالی باشد. و فرد مقصر و زیان دیده مقداری پول از بیمه دریافت کنند و بعد پیگیر بقیه خسارت باشند در زمانی که یک طرف دعوا خودرو های میلیاردی باشد هیچ بیمه ای نمی تواند خسارت خودرو را تامین کند و فرد مقصر باید زندگی خویش را بفروشد و حتمان به زندان برود تا خسارت های ناشی از یک تصادف و رویداد را تامین کند.

در همین زمینه معاون مالی شرکت واحد اتوبوس رانی در باره مشکلات این شرکت و فقدان تسهیلات از سوی شرکت های بیمه می گوید:شرکت واحد بابت بیمه سالانه هر دستگاه اتوبوس بین چهل تا چهل و هشت میلیون ریال پرداخت می کنیم افزود:به این ترتیب حق بیمه اتوبوس های تهران سالانه بیش از سیصد میلیارد ریال و روزنانه بالغ بر یک میلیارد ریال است. وی با بیان اینکه میزان بیمه اتوبوس های شرکت واحد بابت جبران خسارت های فوت و نقص عضو تا سقف دویست و پنجاه و سه میلیون تومان نقص عضو راننده تا سقف یکصد و نود میلیون تومان است تاکید کرد میزان خسارت مالی در هر حادثه راننندگی نیز 63 میلیون ریال پیش بینی شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه با واگذاری ناوگان به بخش خصوصی از یک سو و برگزاری دوره های آموزشی ویژه رانندگان اتوبوس در چند سال اخیر شاهد کاهش حوادث رانندگی بوده ایم اظهار کرد:به واسطه این موضوع صدمات جانی و خسارت های مالی ناشی از تصادف اتوبوس های این شرکت به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه متاسفانه هیچ گونه تسهیلاتی از جانب دولت و بیمه مرکزی ایران برای بیمه اتوبوس های شرکت واحد در نظر گرفته نمی شود تصریح کرد:حداقل انتظار مان از مسئولان مربوطه این است که در خصوص بیمه یک اتوبوس که روزانه تا دو هزار مسافر خدمات رسانی می کند با یک خودرو شخصی تک سرنشین تفاوت قائل شوند. معاون مالی شرکت واحد اتوبوسرانی پایتخت در پایان با تاکید براینکه ناوگان اتوبوسرانی تهران با وجود همه ناملایمات و محدودیت های که با آن روبرو است روزانه چهارو نیم میلیون مسافر را جابجا می کند خاطرنشان کرد: رسانه ها می توانند این مطالبه به حق را به شرکت های بیمه منتقل کنند تا در هزینه خدمات خود به خودروهای عمومی که وظیفه آن ها خدمت رسانی شبانه روزی به شهروندان است تسهیلاتی قائل شده و به مسئولیت اجتماعی خود در مقابل شهر و شهروندان عمل نمایند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها