رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 196486

فلاحت پیشه: در بررسی قرارداد FATF به خود تحریمی کمک نکنیم

ساعت24-یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت پرهیز از نگاه سیاسی به قرارداد FATF گفت که نباید در بررسی این قرارداد به خود تحریمی کمک کنیم.

57304627.jpg
style="text-align: justify;">حشمت الله فلاحت پیشه با بیان این که قرارداد FATF باید در مجلس به تصویب برسد، گفت: ما در بررسی این قرارداد باید اقتضای اصلی را که منافع ملی جمهوری اسلامی ایران است در نظر بگیریم. به هر حال ما دشمنان زیادی داریم که سیاست‌های مختلف دشمنی علیه کشورمان به ویژه تحریم را هم به کار گرفته‌اند لذا باید به گونه‌ای عمل کنیم که این موضوع کمکی به خود تحریمی نباشد.

وی افزود: اقتضای دومی که در بررسی قرارداد FATF باید در نظر گفته شود عمق استراتژیک مجموعه‌ای است. چون ایران مناسباتی با کشورها و گروه هایی در منطقه دارد که معتقدیم استراتژی مبتنی بر ثبات را در پیش می‌گیرند و راهکارهای سیاسی‌شان اصالت و حقانیت بیشتری از سایرین دارد.

نماینده مقام اسلام آباد غرب و دالاهو ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در شرایط کنونی کشوری است که در قالب شاخص‌های مختلف قدرت دنیا جزو 20 قدرت اصلی دنیای امروز به حساب می‌آید. طبیعا در دنیای امروز مناسبات بین المللی یک واقعیت انکار ناپذیر است و ایران هم باید در عرصه بین المللی مناسبات خود را پیش برد. بخشی از این مناسبات در قالب مناسباتی شکل می گیرد که کشورها شکل می دهند و FATF یکی از این مناسبات است. جمهوری اسلامی ایران باید در این شرایط به گونه ای عمل کند که دست کشور در عرصه بین المللی بسته نشود.

فلاحت پیشه با تاکید بر این که باید حتما نگاه کارشناسی به موضوع FATF شکل بگیرد نه نگاه سیاسی یادآور شد: صرف مخالفت با دولت نباید باعث مخالفت با FATF شود؛ بلکه نگاه باید یک نگاه کارشناسی شود، لازمه کار هم این است که موضوع در قالب لایحه دولت به مجلس ارائه شود و مجلس وظیفه خود را در این رابطه انجام می دهد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره دغدغه های منتقدان درباره FATF نیز گفت: من به نظر دولت اعتماد دارم ولی واقعیتی که در دنیا وجود دارد وصل کردن همه کنوانسیون‌ها و مقررات بین‌المللی به تصمیمات نهادهای اثر گذار در عرصه بین المللی مثل شورای امنیت سازمان ملل متحد است. ما می‌بینیم دستگاه های مختلف مثل دستگاه های بین المللی، نهادهای بین المللی و پولی و حتی یکسری سازمان ها و اتحادهای مقامی وصل شدند به مجموعه تصمیم گیری به عنوان شورای امنیت سازمان ملل متحد و مشکل آنجان شکل می گیرد که تصمیماتی در شورای امنیت اتخاذ می شود و باید این تصمیمات را در FATF اجرا کرد.

وی ادامه داد: ایران کشوری است که به شکل ناعادلانه از شورای امنیت سازمان ملل زخم خورده و دغدغه اصلی به خاطر ارتباطی است که FATF و تعهدات ناشی از آن با یکسری مقرره‌ها و تصمیمات ناعادلانه بین المللی مثل شورای امنیت سازمان ملل پیدا می کند که این دغدغه ایجاد می کند ولی باید موضوع را به گونه ای مورد بررسی قرار داد که در نهایت دغدغه ای در این رابطه نداشته باشیم.

این نماینده مجلس با اشاره به اظهارات برخی نمایندگان مبنی بر پذیرش مشروط FATF نیز گفت: برخی نمایندگان از دولت می خواهند اجرای FATF را به عدم اجرای برخی بندها مشروط کنند اما این کار در شرایطی امکان پذیر است که این قرارداد شرط پذیر باشد. روز به روز تعداد قراردادهای شرط پذیر در دنیای امروز کمتر می شود زیرا بیشتر در قالب تحمیل اقتدار آمیز غربی شکل می گیرند و لذا روز به روز شرط پذیر آنها از بین می‌رود. اگر FATF از جمله همین قراردادها باشد مجلس تنها می‌تواند یا این قرارداد را رد کند یا بپذیرد. لذا باید متن اصلی قرارداد به مجلس بیاید و بعد بررسی‌ها در این باره انجام شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها