رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 202447

نکاتی در مورد سکوبندی آزمایشگاهی

سکوبندی آزمایشگاهی در تعریف به معنای استفاده از کالا هایی برای کمک به انجام آزمایش های مختلف در محیط آزمایشگاهی است که بتوانند در همان حین نسبت به مشکلات محیط کار آزمایشگاهی از خود استقامت نشان دهند . احتمال این وجود دارد که آزمایشگاه ها چندین قطعه ی گوناگون برای استفاده در سکوبندی آزمایشگاهی در اختیار داشته باشند که به منظور پشتیبانی از عملکرد های متفاوت استفاده می شوند .

dir="RTL">

شکل های مختلف لوازم به کار برده شده در بحث سکوبندی آزمایشگاهی:

میز های آزمایشگاهی

میز های آزمایشگاهی که در هر آزمایشگاه هایی به چشم می خورند قسمت مهمی از هر آزمایشگاه محسوب می شوند . این میز های طویل شکل دهنده ی سکوبندی آزمایشگاهی هستند که روی آن اکثر آزمایش ها انجام می شود . به دنبال انجام آزمایش ها روی آن ها ، باید توجه داشت از موادی در ساخت این میز ها استفاده شود که روکش گذاری آن ها با مواد شیمیایی ویژه ای باشد که نسبت به فرسایش و خوردگی از خود مقاومت نشان دهند . در صورت رخ دادن آتش سوزی در محیط آزمایشگاه این مواد باید مقاوم به شعله های آتش باشند .

کابینت های عمومی

بر خلاف کابینت های حقوقی ، این کابینت ها برای حفظ و نگه داری تجهیزات عمومی آزمایشگاهی به کار گرفته می شوند که از آن ها در طول آزمایش ها استفاده می شود . برخی از کابینت های عمومی ممکن است ترجیحا ارتفاع کمی داشته باشند و در نتیجه در بحث میز های آزمایشگاهی استفاده شوند .

کابینت های شیمیایی

همان طور که می توان از نام آن ها حدس زد ، کابینت های شیمیایی به منظور نگه داری مواد شیمیایی خطرناک ، خورنده و فراری به کار گرفته می شوند که در محیط باز نمی توان از آن ها نگهداری کرد به علت خطری که برای محیط دارند . کابینت های شیمیایی طراحی خاصی دارند تا بتوانند مطابق با نیاز های آزمایشگاهی وفق داده شوند . به عنوان نمونه ، کابینت شیمیایی بایستی توانایی جلوگیری از خوردگی های شیمیایی در کابینت را داشته باشد و نسبت به فرسایش و خوردگی و آتش از خود مقاومت نشان دهد . آن ها می توانند طبقه هایی برای نگه داری امن مواد شیمیایی داشته باشند تا این کار به صورت منظمی انجام گیرد .

سطوح کاری مواد

گزینش موادی که روی سکوبندی آزمایشگاهی قرار می گیرند به شکل خاصی بستگی به نوع پیش نیاز های آزمایش ( موادی که باید بررسی شوند ، مواد شیمیایی ، شیوه های کاری و قوانین ) دارد . به عنوان نمونه در محیط های آزمایشگاهی که بایستی نکات بهداشتی بسیار رعایت شود ( نظیر آزمایشگاه های آسیب شناسی ، آزمایشگاه کیفی بررسی غذا ) معمولا برای ماده ی سکوبندی آزمایشگاهی از فولاد ضد زنگ استفاده می شود . با آن که در مقابل در آزمایشگاه های دارای بار مکانیکی و شیمیایی بالا ، سرامیک صنعتی به شکل موثری استفاده می شود .

انواع مختلف سکوهای آزمایشگاهی:

سکوی یکطرفه

ابعاد: ساخت این سکو متغیر و مطابق با سفارش کارفرما است ولی معمولا ارتفاع ۸۵ تا ۹۰ سانتی متر و عرض ۶۰ تا ۸۰ سانتی متر مد نظر گرفته می شود .

اسکلت: از جنس پروفیل فولادی با ابعاد گوناگون نظیر ۳۰×۳۰ و ۵۰×۳۰ میلی متر و به شکل کلاف شده و پیش ساخته که امکان اتصال کلاف ها توسط پیچ مهره M10 وجود دارد . هم چنین در بخش پایینی پروفیل های کلاف شده پیچ رگلاژ M12 به کار گرفته خواهد شد . بایستی اشاره داشت که پوشش پروفیل های ساخته شده با رنگ الکترواستاتیک صورت می گیرد .

بدنه و درب ها: معمولا جنس آن ها از MDF با روکش های ملامینه ، فرمیکا و یا HPL است . با این وجود در برخی از موارد به سفارش کارفرما بدنه ها از جنس استیل یا ورق روغنی نیز ساخته می شوند .

رویه: در ساخت آن معمولا از اپوکسی رزین ، سنگ گرانیت ، سرامیک ضد اسید ، استیل ، فرمیکا و یا HPL استفاده می شود .

سکوی دو طرفه

ابعاد : ساخت این سکو معمولا با عرض ۱۲۰ تا ۱۶۰ سانتی متر و ارتفاع ۸۵ تا ۹۰ سانتی متر صورت می گیرد . تمامی ویژگی ها مشابه با سکوی یک طرفه است .

اسکلت: از جنس پروفیل فولادی با ابعاد گوناگون نظیر ۳۰×۳۰ و ۵۰×۳۰ میلی متر و به شکل سنگین یا سبک کلاف شده و پیش ساخته که امکان اتصال کلاف ها با پیچ مهره M10 وجود دارد . هم چنین در بخش پایینی پروفیل های کلاف شده پیچ رگلاژ M12 به کار گرفته خواهد شد . بایستی اشاره داشت که پوشش دادن پروفیل های ساخته شده با رنگ الکترواستاتیک انجام می شود .

بدنه و درب ها : معمولا جنس آن از MDF با روکش های ملامینه ، فرمیکا و یا HPL است . البته در برخی از موارد اگر کارفرما سفارش کند بدنه ها از جنس استیل یا ورق روغنی ساخته خواهند شد .

رویه : برای ساخت آن اپوکسی رزین ، سنگ گرانیت ، سرامیک ضد اسید ، استیل ، فرمیکا و یا HPL استفاده می شود .

قفسه دیواری

ابعاد : ساخت این قفسه ها معمولا در ارتفاع ۶۰ سانتی متر ، طول ۹۰ سانتی متر و عمق ۳۰ سانتی متر انجام می شود .

بدنه : معمولا جنس آن از MDF با روکش های ملامینه ، فرمیکا و یا HPL است .

درب ها : از جنس شیشه یا MDF است و گاهی اوقات از ترکیب هر دو نیز استفاده می شود .

شلف وسط و کناری

ابعاد : این شلف ها در میز های وسط معمولا با ارتفاع ۷۰ سانتی متر، عرض ۳۰ سانتی متر و طول متغیر ( با توجه به طول میز) ، روی میز به شکل ۲ طبقه و در میز های کنار با ابعاد گوناگون به شکل دیواری و یا پایه دار ساخته می شود .

اسکلت: از جنس پروفیل سبک ۲۰×۲۰ میلی متری با پوشش رنگ الکترواستاتیک است .

بدنه : معمولا جنس آن از MDF با روکش های ملامینه ، فرمیکا و یا HPL است .

پیش نیاز های سکوبندی آزمایشگاهی که یکی از تجهیزات آزمایشگاهی است موارد زیر را در بر می گیرد :

  • تاسیسات الکتریکی
  • تاسیسات مکانیکی
  • یراق آلات
  • تاسیسات الکتریکی

شامل انواع پریزها و کلیدهای مخصوص آزمایشگاهی با مارک های گوناگونی ایرانی و خارجی و سیم‌کشی‌ های مربوطه است . تمامی سیم‌کشی ‌ها از طریق داکت‌ های قرار داده شده در سکو های آزمایشگاهی صورت می‌گیرد به نحوی که بر زیبایی فضای آزمایشگاه تاثیر نامطلوبی نگذارد .

تاسیسات مکانیکی

تمامی لوله‌کشی ‌های گوناگون همانند با لوله‌کشی آب سرد و گرم ، فاضلاب ، هوای فشرده ، گاز و سیستم خلاء طبق نیاز کارفرما در سکو های آزمایشگاهی طراحی و انجام می شود . در اجرای لوله‌کشی‌ ها مواد اولیه‌ ای نظیر لوله‌ های مسی با جوش نقره و لوله ‌های پلی ‌اتیلن استفاده می شود . مسیر عبور لوله ‌ها ، محیط پشت سکو ها و یا داکت های به کار گرفته شده در سکوبندی مورد انتخاب قرار می گیرد تا بر زیبایی ظاهری فضای آزمایشگاهی اثر نامطلوبی از خود بر جا نگذارد .

یراق آلات

یراق آلاتی که در آزمایشگاه استفاده می شود شامل مواردی نظیر انواع دستگیره‌ ها ، ریل ‌ها ، لوله‌ ها و غیره است که با توجه به نیاز و سفارش کارفرما امکان ارائه ی آن به مارک های مختلف ایرانی و خارجی وجود دارد .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها