رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 221457

زنگ خطر افزایش آلزایمر در بین ایرانیها/راه‌اندازی کلینیک حافظه در کشور

ساعت 24- رییس مرکز تحقیقات سلولی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن هشدار نسبت به روند افزایشی جمعیت سالمندان و احتمالا افزایش آمار مبتلایان به آلزایمر، از ایجاد کلینیک حافظه برای بررسی اختلالات یادگیری خبر داد.

آلزایمر.jpg
دکتر محمدتقی جغتایی با تاکید بر اینکه ایران در زمینه شیوع بیماری آلزایمر نسبت به سایر کشورهای دنیا در وضعیت بهتری قرار دارد، افزود: این امر شاید به دلیل کم بودن جمعیت سالمند کشور و همچنین حمایت‌های خانوادگی از سالمندان باشد.

وی در عین حال از احتمال افزایش بیماری آلزایمر در کشور خبر داد و دلیل آن را افزایش جمعیت سالمندان کشور دانست و ادامه داد: این زنگ خطری است که باید از آن پیشگیری شود.

جغتایی به برنامه‌های وزارت بهداشت برای جلوگیری از آلزایمر اشاره کرد و یادآور شد: در این راستا اقدام به تاسیس کلینیک‌های حافظه کردیم و به دنبال آن دوره‌های آموزشی برای روانشناسان، پزشکان، پرستاران و متخصصان توانبخشی در نظر گرفته ‌شده است.

وی به اهمیت این کلینیک‌ها اشاره و اضافه کرد: افرادی که احتمالا در معرض اختلالات یادگیری قرار می‌گیرند و منجر به بروز آلزایمر می‌شود، از طریق این کلینیک‌ها زودهنگام شناسایی شوند تا مداخله لازم برای پیشگیری از این بیماری صورت گیرد.

آلزایمر جوانی

رییس مرکز تحقیقات سلولی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به مفهوم «آلزایمر جوانی»، توضیح داد: این مفهوم مربوط به اختلالات حافظه است و نمی‌توان آن را آلزایمر نامگذاری کرد؛ چون هنوز ما علت دقیق آلزایمر را نمی‌دانیم، چرا که علل بروز آن چند جنبه‌ای است.

جغتایی، زمینه‌های موروثی و محیطی را از جمله عوامل بروز آلزایمر عنوان کرد و یادآور شد: عوامل محیطی بیشترین اثر را در بروز این بیماری دارد، از این رو از افراد خواسته می‌شود که از استرس دوری کنند، فعالیت‌های خلاقانه داشته باشند و با خانواده همراه باشند و ورزش را فراموش نکنند.

وی در خصوص مطرح شدن «آلزایمر جوانی» در برخی مقالات علمی خاطرنشان کرد: آلزایمر جوانی زمینه‌های ژنتیکی دارد.

روش‌های پیشگیری از آلزایمر

جغتایی، فراموش‌ کردن برخی از امور روزانه را فراموشی موقتی دانست که بسیاری از افراد جامعه با آن مواجه هستند و ادامه داد: برای کاهش این فراموشی و جلوگیری از آلزایمر داشتن فعالیت بدنی و تغذیه سالم می‌تواند مؤثر باشد.

وی مواد قندی و چربی را مضر دانست و اظهار کرد: در کنار آن باید ریزمغذی‌های حاوی زینک و میوه‌های حاوی آنتی اکسیدان مصرف شود.

رییس انجمن علوم اعصاب، جدول حل کردن در میانسالی را مؤثر در کاهش بروز آلزایمر دانست و تاکید کرد: حفط کردن مطلب موجب تقویت قدرت حافظه می‌شود؛ ولی مانع از جلوگیری از اختلال حافظه نخواهد شد. جلوگیری از اختلال حافظه زمانی صورت می‌گیرد که فعالیت خلاقانه که منجر به حل مساله می‌شود، انجام شود.

جغتایی خاطرنشان کرد: مطالعات نشان داده است که کتاب خواندن می‌تواند در پیشگیری از اختلالات حافظه مؤثر باشد و در مقابل تماشای تلویزیون می‌تواند عوارضی داشته باشد.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها