رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 226247

آیت‌الله مکارم:خمس فقط خرج روحانیت نمی شود

ساعت 24- ‌آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: خمس فریضه‌ای است که مظلوم واقع شده و باید آنچه در توان وجود داردریال برای این واجب الهی در کفه اخلاص گذاشته شود.

این مرجع تقلید در دیدار با شورای عالی همایش بین‌المللی «خمس و تعالی فرهنگی جامعه» با اشاره به سوءاستفاده و تحریف‌ها درباره خمس، از اعضای اجرایی و علمی همایش خواست تا برای تبیین فرهنگ خمس به بیان دلایل نقلی و عقلی بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: باید علاوه بر بیان دلایل وجوب خمس اعم از آیه شریفه و روایات، به شبهات مطرح شده درباره آن نیز پاسخ داده شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان ضرورت احیای فرهنگ خمس، تصریح کرد: تبیین مصارف خمس برای مردم بهترین راهکار برای تببین فرهنگ آن است.

وی مرجع به ضرورت توسعه مدارس علمیه و تربیت مُبلغ، نشر کتب برای همه اصناف جامعه، تخصیص خمس برای مناطق محروم اشاره کرد و افزود: ازجمله کارهایی که در دفتر اینجانب و از محل وجوهات خمس برای مردم مناطق محروم انجام شده، احداث حمام، مدرسه و مسجد است.

وی تأکید کرد: این اقدامات در مناطقی که وهابیت نفوذ کرده و سرمایه‌گذاری کرده‌اند رونق بیشتری دارد.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به سایر اقدامات انجام شده از محل خمس، ادامه داد: کمک به بیماران نیازمند، کمک به ازدواج جوانان بی‌بضاعت، پرداخت قرض و بدهی بانکی وام خانه افراد کم برخوردار از دیگر مصارف خمس است. به هرحال اینها باید بیان شود که خمس فقط خرج روحانیت نمی‌شود.

این مفسر قرآن در ادامه با بیان فعالیت‌های برون مرزی از محل درآمد خمس، عنوان کرد: در حال حاضر بیش از 10 مدرسه دینی در کشورهای دیگر تأسیس شده که به تربیت مُبلغ دینی می‌پردازد. علاوه‌بر این، به طلاب شیعه درمعرض خطر در کشورهای دیگر ازجمله سوریه برای زندگی در امنیت کمک می‌شود.

آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: شخصا از محل خمس مصرف نمی‌کنم و زندگی‌ام از محل حق التالیف کتاب‌هایم می‌گذرد و از همان نیز خمس مالم را پرداخت می‌کنم.

وی تأکید کرد: استقلال حوزه‌های علمیه به خمس است، پس باید آن را تقویت کرد.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها