رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 230932

مجید انصاری: هاشمی مردی از جنس امیرکبیر بود

ساعت 24- معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: هاشمی سردار بزرگ سازندگی و مردی ازجنس امیر کبیر بود که ایران ویران شده از جنگ را از نوع ساخت.

مجید انصاری
حجت‌الاسلام و المسلمین مجید انصاری در مراسم بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حرم مطهر حضرت شاه چراغ گفت: هنوز باور این موضوع که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در میان ما دیگرنیست دشوار است خصوصا برای من که تا عصر همان روز در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام با ایشان بودم.

وی با اشاره به حضور با نشاط پرتلاش و تاثیرگذار آقای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در آخرین جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام طی روزهای شنبه و یکشنبه گذشته از صدا و سیما درخواست کرد که صوت یا تصویر آن جلسه را برای اطلاع رسانی به مردم از نگاه آیت‌الله رفسنجانی پیرامون لزوم توسعه کشور پخش کنند.

انصاری گفت: کسانی که اخبار مهم دنیا را طی سه روز گذشته رصد کرده اند متوجه هستند که خبر درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی راس اخبار مهم و در کانون تحلیل تحلیلگران برجسته بین‌المللی قرار داشت. خبر مصیبتی که بر ملت ایران وارد شد، نه تنها ایران و منطقه بلکه جهان را لرزاند.

وی تاکید کرد:‌ علت قرار گرفتن خبر درگذشت آیت‌الله هاشمی در صدر اخبار جهان عظمت نقش و جایگاه و شخصیت این مجتهد بزرگ و سیاست ورز انقلابی است.

انصاری با اشاره به کلام الله مجید و با تاکید بر اینکه رهبران بزرگ تاریخ و پیامبران تاریخ ساز اولاعظم برای اجرای برنامه های انسان ساز و ایجاد بنیان های تاثیرگذار تاریخی نیازمند ابزاری بودند که مهمترین آن‌ها داشتن یاران و همکارانی توانا و مقاوم است ، نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را در انقلاب به مثابه نقش همین بزرگ مردان توصیف کرد.

وی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را از حواریون برجسته امام (ره) در انقلاب اسلامی بر شمرد و با ارائه تحلیلی از وقوع انقلاب اسلامی ایران در آستانه قرن بیستم به نقش تاریخی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در وقوع ، تثبیت و تداوم انقلاب پرداخت.

او گفت:‌ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در روزهای نخستین انقلاب و از سال 40 بعد از ارتحال آیت‌الله بروجردی و خصوصا از سال 42 همراه و همگام با حضرت امام (ره) بود.

انصاری در ادامه با اشاره به روند انقلاب و اقدامات آیت‌الله رفسنجانی در کنار حضرت امام (ره) گفت:‌ او یک طلبه فاضل ، مجاهد و جوان بود با دودمانی اصیل، ایمانی راسخ،‌هوشی سرشار و بصیرت و بینشی عمیق که قدرت تحلیلی بالا داشت و مهمتر از همه از شجاعت و پایداری مثال زدنی برخوردار بود.

وی تاکید کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درکنار سایر حوارین امام و انقلاب مانند شهدای محراب ، آیت‌الله مطهری، شهیدان غفاری و سعیدی و سایر علمای بزرگ آن دوران در طول 14 سال از شکل گیری و روند انقلاب تا پیروزی آن اجازه خاموش شدن شعله انقلاب را ندادند.

انصاری با اشاره به روند انقلاب اسلامی پس از بازداشت و تبعید امام (ره) تاکید کرد:‌تجلیل از بزرگان شرط قدرشناسی و ادب است اما پیش از آن نیازمند شناخت ابعاد شخصیتی بزرگان و اندیشه آنان هستیم. جوانان باید بدانند این کشور و انقلاب با چه افرادی حفظ شد و پیشرفت کرد تا آنان نیز خود را همانند این شخصیت‌ها بسازند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بسیار زود ازاین دنیا رفت، گفت:‌ باید مبانی انقلاب و عوامل پیروزی و دوام آن را به درستی برای نسل جوان تبیین کرده و به آنان منتقل کنیم و جوانان باید بدانند آیت‌الله رفسنجانی عمر خود را به مانند یک سرباز آماده باش اما در قالب یک سردار هوشیار در سنگر فرماندهی و همچنین در قالب یک مدیر لایق تمام عیار در خدمت نظام و مردم بود.

او با اشاره به تاثیرگذاری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دوران مبارزات انقلابی و زمانی که رژیم ستم شاهی او را به سربازی فرستاد و همچنین دورانی که آن مجتهد فقید را به زندان بردند گفت:‌ساواک و رژیم ستم شاهی می خواست او را بشکند اما او نشکست و حتی داغ یک آخ و التماس را بر دل عمال حکومت سابق و ساواک گذاشت.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دوران ریاست بر مجلس شورای اسلامی و تاثیر او در تدوین قانون اساسی بعد از پیروزی انقلاب به نقش تاثیرگذاری وی در زمینه زیرساختی انقلاب پرداخت و گفت:‌ شورای انقلاب در هسته اولیه متشکل از پنج نفر بود که آیت‌الله رفسنجانی یکی از این پنج نفر بودند.

او با اشاره به اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دوران جنگ ، تحریم‌ها و توطئه ها و دوران دشوار نظام اسلامی بارزترین نقش را در تثبیت و تداوم انقلاب ایفا کرد به دوران پس از رحلت حضرت امام (ره) اشاره و خاطر نشان کرد: پس از رحلت حضرت امام (ره) و آن شب غم انگیز آقای هاشمی تاکید داشتند که نباید برای یک روز هم نظام بدون رهبر و انقلاب بدون والی و کشور امام زمان (عج) بدون ولی فقیه باشد.

او با اشاره به تاثیرگذاری رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتخاب مقام معظم رهبری پس از رحلت حضرت امام به عنوان رهبر انقلاب گفت:‌ با تدبیر آیت‌الله هاشمی و مرحوم حاج احمدآقای خمینی و همراهی آیت‌الله فقید اردبیلی طوری عمل شدکه تعیین رهبری با کمترین حاشیه و مسائل و در جلسه ای دوستانه و خالصانه انجام شد به طوری که مسائل آن جلسه از تغییر یک وزیر هم حاشیه کمتری داشت.

انصاری با اشاره به اینکه هاشمی یک فرمانده اصیل محسوب می شد به جانشینی او در دوران دفاع مقدس اشاره و تاکید کرد:‌ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در زمانی که بنی صدر به دنبال آن بود که بسیج را به گارد ویژه رئیس‌جمهوری تبدیل کند بسیج را تثبیت و به سپاه پاسداران الحاق کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هیچ زمانی در برابر فشارها قد خم نکرد به تاثیرگذاری وی در دوران مسئولیت اش در مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره و تصریح کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یک تحلیلگر کامل سیاسی‌، یک شخصیت کم نظیر ، مفسر قرآن و یاری امین و مشاوری دلسوز و رفیقی شفیق برای رهبر معظم انقلاب به شمار می رفت که هیچ گاه مدار اعتدال در سیاسی بودن را از یاد نبرد.

وی ادامه داد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ایران فرو افتاده در جنگ و ویران شده از بمباران و تاسیسات از بین رفته را با درایت و هوشمندی دوباره ساخت. او مردی از جنس امیرکبیر با فکری باز ، اندیشه ای روشن و جراتی بالا بود.

انصاری با تاکید بر اینکه امروز باید با هوشیاری و بصیرت به ابعاد شخصیتی و نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در فراز و نشیب های انقلاب توجه داشت گفت:‌ پیام هاشمی پیامی بود که مردم ایران در مراسم وداع با زبان حال گفتند. اینکه همه جریان ها ، همه شخصیت ها و همه مردم با وحدت حول محور ولایت برای ساختن کشور همراه شوند.باید به خاطر داشته باشیم که دشمنان زیاد هستند و ما نیز فرصت زیادی در اختیار نداریم.

انصاری گفت: امروز مشکلات زیادی در کشور وجود دارد. بیکاری ، تولید ، ناتوانی برخی اقشار، گرانی، مسائل معیشتی و فرهنگی و ... حال اگر می خواهیم به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ادای دین کنیم اگر می خواهیم به امام (ره) ادای دین کرده باشیم و ارادت خود را به شهدا نشان دهیم راهی جز همبستگی،‌همراهی ، کمک به نظام و رهبری و دولت و قوای سه گانه نداریم.

او بر لزوم توجه به ارتقای فرهنگ دینی جامعه ایستادن در برابر توطئه های دشمنان وحفظ و وحدت و یکپارچگی حول محور امامت تاکید کرد.

مراسم بزرگداشت رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در شیراز با دعوت استاندار فارس نماینده ولی فقیه در استان و تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی در حرم مطهر شاه چراغ و با حضور گسترده تمام اقشار مردم برگزار شد.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها