رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 244639

تشخیص سرطان درسیگاری ها با یک آزمایش

ساعت 24- محققان متوجه شدند که با یک نمونه برداری ساده از بینی افراد سیگاری می توان سرطان ریه را در این افراد تشخیص داد.

به گزارش پایگاه اینترنتی اکسپرس، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون می گویند: با استفاده از یک سواب (گوش پاک کن) برای یک نمونه برداری ساده می توان احتمال ابتلا به سرطان ریه را در افراد سیگاری تشخیص داد.

به گفته این محققان، سیگار کشیدن به سلول های جداره دو سوراخ بینی که در بویایی دخالت دارند، آسیب می زند.


آنها متوجه شدند که با تشخیص این تغییرات می توان بدون نیاز به نمونه برداری ها گران قیمت و خطرناک، پیش بینی کرد که آیا بیماران به سرطان بالقوه کشنده ریه مبتلا هستند یا خیر.


معمولا در مراحل ابتدایی سرطان ریه هیچ علامت و یا نشانه ای از این بیماری وجود ندارد؛ اما در مراحله پیشرفته علائمی شامل سرفه مداوم، تنگی نفس، احساس خستگی یا ضعف و بالا آوردن خلط بروز می کند.


معمولا برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه قرار دارند، تصویربرداری از قفسه سینه با اشعه ایکس تجویز می شود اما در این اسکن ها اغلب تفاوت میان تومورهای بدخیم و خوش خیم تشخیص داده نمی شود.
اما محققان در این مطالعه جدید متوجه شدند که برخی نشانگرها در بینی می توانند احتمال بدخیمی یک تومور ریه را نشان دهد.


دکتر مارک لنبورگ که در این مطالعه همکاری داشت، گفت: یافته های ما به وضوح وجود یک حوزه آسیب مرتبط با سرطان را در راه های هوایی نشان می دهد، که در بافت اپیتلیوم بینی نیز قابل اندازه گیری است.
اپیتلیوم غشایی از بافت سلولی است که در این مورد در حفره بینی قرار دارد و از آن محافظت می کند.


وی افزود: ما متوجه شدیم که بیان ژن بینی مستقل از عوامل خطرساز استاندارد، حاوی اطلاعاتی درباره وجود سرطان است که نشان می دهد بیان ژن های اپیتلیال بینی می تواند به تشخیص سرطان ریه کمک کند.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها