رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 245504

کمالوندی: سوخت هسته‌ای را طی ۱۰ سال تولید میکنیم

ساعت 24- سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: برجام راه‌های بسته‌شده به روی صنعت هسته‌ای را باز کرد.

كمالوندي
style="text-align:justify">بهروز کمالوندی در کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی و برجام که عصر شنبه برگزار شد، تصریح کرد: ما در برجام توانستیم حقمان را که بر اساس اساسنامه آژانس داشتیم اما کشورهای مختلف نسبت به آن ابراز نگرانی می‌کردند، بگیریم. البته آنها هنوز بدبین هستند و می‌گویند ایران این ظرفیت را دارد که یک روز تصمیم خاص خود را بگیرد. با این حال ما این ظرفیت را در برجام حفظ کردیم.

وی با اشاره به قرارداد ایران و روسیه برای تولید سوخت با هدف تولید سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای اظهار کرد: دو سه هفته پیش در ملاقاتی که با مقامات روس داشتم، بنا شد طی ۱۰ سال در چارچوب این قرارداد تولید سوخت انجام شود؛ به این شکل که در پنج سال اول اجزای سوخت را تولید کنیم و در پنج سال دوم آن‌ را به مجمتع سوخت تبدیل کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: اینکه برخی‌ها می‌گویند ذخیره ۳۰۰ کیلو چندان ارزشی ندارد، اتفاقا ارزشمند است. ما در چارجوب برجام توانستیم این ظرفیت را حفظ کنیم که ذخیره سوخت خود را به سوخت استاندارد تبدیل کنیم. اگر این سوخت را برای سوخت نیروگاه بوشهر مطرح کنیم، می‌توانیم مجددا یک ۳۰۰ کیلوی دیگر داشته باشیم.

کمالوندی ادامه داد: ما در زمینه تولید سانتریفیوژ با ظرفیت‌های بالا، گام مهمی را با تولید IR-۸ برداشتیم. امروز در دنیا ماشین‌های سانتریفیوژ با ظرفیت‌های ۵۰، ۱۵۰ و حتی ۲۵۰ سو در حال تولید و تحقیق و توسعه است و ما با تولید ماشینی با ظرفیت ۲۴ سو گام بلندی را برداشته‌ایم.

این مقام سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: با رسیدن به برجام، کارشناسان و متخصصان ایران توانستند به جلسات فنی و آموزشی در سطح کشورهای بزرگ وارد شوند که این فضا برای بهبود روند غنی‌سازی بسیار موثر است.

وی همچنین در خصوص مرحله بازفراوری در صنعت هسته‌ای اظهار کرد: هرچند بر اساس برجام ما گفته‌ایم بازفراوری انجام نمی‌دهیم اما در حوزه‌های غیرنظامی دستمان بر اساس برجام باز است. امروز در زمینه تولید مولیبدن این موضوع مستثناست و حتی با برخی کشورهای اروپایی در حال مذاکره هستیم که تولید مولیبدن را در کشور داشته باشیم.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها