رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 250538

وزیر نفت سابق: ۵ میلیارد دلار ایران در عمان بلوکه است

ساعت 24- وزیر سابق وزارت نفت گفت: دولت نباید از دایره پاسخ‌گویی خارج شود و روحانی باید در قبال تحقق ۱۱۰ وعده اقتصادی داده شده، فعالیت خود را تشریح کند.

رستم قاسمی در جمع گروهی از اصولگرایان استان کرمان با تشریح اهداف تشکیل قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) اظهار کرد: زمانی که جنگ تمام شد، همان عده مسبب جنگ تمایل به همکاری در بازسازی ایران داشتند اما امام خمینی (ره) بر روی «ما می‌توانیم» تأکید داشتند و همین ریل باور موجب شد تا در حوزه سازندگی خود را باور داشته باشیم و این موضوع نمونه‌ای از موارد به وجود آمدن قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) است.


وی بیان داشت: بیش از ۱۰۰ سد بعد از احداث سد کرخه توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) ساخته شد و بسیاری طرح‌های بزرگ در کشور بودند که تفاهم‌نامه‌ای هم در رابطه همان طرح‌ها با خارجی‌ها منعقد شده بود اما با مسؤولان وقت صحبت شد که ما می‌توانیم بسیاری از این طرح‌ها را شروع کرده و به سرانجام برسانیم و چنین شد.

قاسمی با تشریح شرایط تحریم در دولت دهم ابراز داشت: تحریم‌ها فلج‌کننده و در تاریخ بی‌سابقه بود، نظر آمریکا و غربی‌ها بر این بود که ایران باید در برابر این تحریم‌ها تسلیم شود، ابزارهای لازم را هم فراهم کرده بودند، اوایل تحریم هم کارهای اجرایی و ارتباطی در حوزه پول و نفت و موارد دیگر به سختی پیش می‌رفت، غربی‌ها به همین دلیل منتظر فروپاشی اقتصاد ایران بودند.

وزیر سابق نفت بیان داشت: در همان زمان به نوعی و به گفته برخی مسأله شعب ابی‌طالب اتفاق افتاده بود، جلسه‌ای با حضور مقام معظم رهبری تشکیل شد و من هم در آن جلسه گزارش دادم که رهبری بر عبور از تحریم و خودباوری همواره تأکید داشتند.

فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) گفت: در همان شرایط تحریم که بنده مسؤول بودم، میلیاردها تومان پول فروش نفت را وارد ایران کردیم، دولت فعلی هم مهر تایید بر این موضوع گذاشته است اما باید از این دولت پرسید شما توانستید چه مقدار پول در شرایط سخت وارد کشور کنید، ۵ میلیارد دلاری را هم که بر اساس توافق لوزان به ایران دادند در کشور عمان بلوکه است.

قاسمی با تشریح شرایط اقتصادی ایران و فروش نفت در زمان تحریم و در دولت دهم خاطرنشان کرد: شرایط عادی نبود، اما طی دو سال ده‌ها میلیارد دلار نفت به روش‌های مختلف فروخته شد و به غیر از ۱۲ میلیارد دلار همه پول‌ها وارد ایران شدف با یک دیپلماسی بسیار مؤثری از تحریم عبور کردیم و خود رئیس جمهور قبلی آمریکا اعلام کرد، تحریم‌ها بر ایران اثری نداشت.

قاسمی تصریح کرد: بسیاری از خارجی‌ها به باهوشی ایرانی‌ها اعتقاد دارند و ما باید خود را باور کنیم و به سه مرحله اساسی از جمله دوران جنگ، بازسازی کشور و تحریم‌ها برخورد کرده‌ایم که بر خودباوری تأثیر بسیار مطلوبی گذاشته است.

وی با بیان اینکه غربی‌ها معتقدند با اقتصاد می‌توان دنیا را کنترل کرد، متذکر شد: بعد از جنگ اقتصاد کشور باید بر روی اقتصاد خودباوری قرار می‌گرفت و دوران سازندگی آغاز شد.

نهمین وزیر نفت ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پاسخ‌گویی مسؤولان به مردم در قبال فعالیت‌های انجام شده است، تأکید کرد: دولت فعلی آمار دهد و بگوید که در اقتصاد ایران چه تغییری رخ داده است و مردم هم سؤال کنند.

وی افزود: اقتصاد کشور نیازمند یک کار بنیادی است و اقتصاد باید به اقتصاد دانش‌محور تبدیل شود و در غیر این صورت اتفاقات ناگواری در اقتصاد کشور رخ می‌دهد و امروز گفتمان اصلی کشور باید گفتمان اقتصادی باشد، چراکه نزدیک به ۷۰ درصد مردم دغدغه اقتصادی دارند.

وزیر سابق نفت با بیان اینکه کتابی با عنوان بازاریابی سیاسی اصولگرایی در دست تألیف دارد، ادامه داد: در دوران مختلف گفتمان‌هایی شکل گرفت در سال ۸۴ رئیس جمهور قبل احمدی‌نژاد عدالت اجتماعی را دال گفتمان خود انتخاب کرد و رئیس جمهور روحانی تعامل با دنیا را دال مرکزی گفتمان خود انتخاب کرد.

وی تصریح کرد: امروز بسیاری از مشکلات اجتماعی از جمله طلاق، ازدواج و مسائل فرهنگی به اقتصاد متصل است، پاسخ مطالبات مردم شعار نیست و باید با واقعیت وارد صحنه شد و دولت باید پاسخ‌گو باشد.

فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) بیان داشت: نباید دولت مستقر از دایره پاسخ‌گویی خارج شود و دولت و شخص رئیس جمهور باید در قبال ۱۱۰ وعده اقتصادی که به مردم داده‌اند، فعالت خود را تشریح کنند.

وزیر سابق نفت با بیان اینکه نیروهای انقلاب باید تلاش کنند تا زیر چتر واحد قرار گیرند و با انسجام اختلاف سلیقه‌ها را کنار بگذارند، گفت: قدرت منطقه‌ای ایران در دنیا زبانزد است و باید گفت تفکر «ما می‌توانیم» توانسته ایران را به این جایگاه برساند.

وی با بیان اینکه باید معضلات کشور شناسایی و برای آنها پاسخ ارائه شود، ادامه داد: حدود ۸ تا ۹ هزار از ۱۸ تا ۲۰ هزار نفری که طی سال کشته می‌شوند، مربوط به حوادث رانندگی بوده و این موضوع از مشکلات مردم است.

قاسمی تصریح کرد: میلیون‌ها نفر فقیر در کشور ایران وجود دارد که رفع مشکلات اقتصادی این مردم نیازمند راه‌حل است و توانمندسازی آنان نیاز به برنامه و توجه واقعی دارد، این با درآمد دولت از حامل‌های انرژی قابل برطرف شدن است، نیروهای انقلاب در رابطه رفع فقر و خانه‌دار شدن محرومان برنامه مدون دارند.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها