رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 289740

احتمال رایزنی فرانسه و 5+1 درباره توافق مکمل برجام و برنامه موشکی ایران

ساعت24-فرانسه روز چهارشنبه از احتمال رایزنی با اعضای ۱+۵ برای رسیدن به یک توافق مکمل «برجام» که برنامه موشکی ایران را هم شامل می‌شود، خبر داد.

ایران و فرانسه
style="text-align:justify"> فرانسه روز چهارشنبه از احتمال رایزنی با اعضای ۱+۵ برای مذاکره درباره یک توافق مکمل «برجام» که برنامه موشکی ایران را هم شامل می‌شود، خبر داد.

«آگنس روماتت اسپاین»، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز چهارشنبه در کنفرانس خبری گفت: «رئیس‌جمهور [امانوئل ماکرون] روز ۲۹ آگوست خاطرنشان کرد که توافق وین را می‌توان با همکاری برای دوران پس از سال ۲۰۲۵ و همکاری‌های ضروری درباره استفاده [ایران] از موشک‌های بالستیک تکمیل کرد.»

وی در ادامه گفت: «این همکاری می‌تواند موضوع رایزنی‌های آتی با شریکان ما باشد.»

ایران و گروه ۱+۵ سال ۲۰۱۵ در شهر وین، پایتخت اتریش به توافقی برای حل و فصل یک دهه تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران دست پیدا کردند. این توافق قرار است در ازای اقدام ایران برای محدود کردن بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای خود، تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور را کاهش دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفت گزارش بعد از اجرایی شدن این توافق هسته‌ای پایبندی ایران به مفاد آن را تأیید کرده است، اما کارشکنی‌های دولت آمریکا باعث شده تهران هنوز از مزایای اقتصادی وعده‌داده شده در این توافق برخوردار نشود.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا از زمان ورود به کاخ سفید بارها از «برجام» به عنوان یک «توافق بد» یاد کرده و تهدید کرده از آن خارج خواهد شد. وی همچنین در اجلاس گروه ۲۰ در اقدامی که نقض آشکار دست‌کم یکی از بندهای این توافق هسته‌ای است سران کشورها را به دوری از بازار ایران ترغیب کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشته اظهارات مقام‌های فرانسه در شرایطی مطرح شده‌اند که تهدیدهای ترامپ به خروج از توافق هسته‌ای نگرانی در پاریس را به همراه داشته است.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: «توافق وین درباره برنامه هسته‌ای ایران برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و منع اشاعه ضروری است. هیچ جایگزین معتبری ندارد.»

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها