رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 289905

دخل و خرج نمایندگان چقدر است؟/ از حقوق نه میلیونی نمایندگان تا حمایت‎‎های میلیاردی اسپانسرها

ساعت24-عبدالرضا هاشم‎زایی نماینده مردم تهران از هزینه‎های نمایندگان و میزان حقوق‎های دریافتی آنان گفت.

او که در دور دوم مجلس با هزینه 30 هزار تومان نماینده مجلس شده بود در این دوره از هزینه 20 میلیونی برای نمایندگی گفت.

وقتی نماینده می‌شوید چه امکانات و دارایی‌هایی در اختیار شما به‌عنوان نماینده قرار می‌گیرد؟

دفتر و دستک اداری است و هزینه ایاب و ذهاب.

حقوقی که نماینده مجلس در مجلس دهم دریافت می‌کند چقدر است؟

پنج‌ میلیون بوده که قرار بوده که یکی، دو‌ میلیون اضافه بشود که من نمی‌دانم اضافه شده است یا نه.

آقای هاشم‌زایی یعنی نمی‌دانید که اضافه شده یا نه؟!

راستش من بازنشسته هستم و حقوق بازنشستگی می‌گیرم [و دقت نکردم که حقوق نمایندگی زیاد شده است یا نه].

مجلس ماشین در اختیار شما قرار می‌دهد؟

چند گزینه است؛ اگر با «موتوپول» رفت‌وآمد کنید خب «موتوپول» به دنبال شما می‌آید و راننده می‌آورد و می‌برد، ماشین در اختیار شما نیست؛ ولی اگر می‌خواهید خودتان ماشین داشته باشید باید ماشین را بخرید، هزینه‌اش را خودتان بدهید و مجلس فقط پول راننده را می‌دهد.

هزینه‌ای که مجلس برای راننده می‌پردازد چقدر است؟

کل هزینه‌ای که مجلس برای ماشین و راننده پرداخت می‌کند چهار‌ میلیون است

یعنی درواقع مجلس ماهانه چهار‌ میلیون برای مسائل حمل‌ونقل به نمایندگان پرداخت می‌کند.

اولا نماینده ساعت کاری مشخصی ندارد؛ برای مثال الان ساعت هفت است و من [تازه] از مجلس بیرون آمده‌ام و یک جلسه دیگر دارم، پس راننده باید همیشه در اختیار باشد. حداقل باید به این راننده سه‌ میلیون یا سه و خرده‌ای [حقوق] بدهید. هزینه‌های ماشین هم که خیلی بیشتر از این می‌شود.

پس حقوق نماینده حدود پنج‌ میلیون تومان است و چهار‌ میلیون هم که به‌خاطر ماشین و راننده به نمایندگان پرداخت می‌شود و هزینه دفتر... .

باز هم به‌عنوان نماینده مردم تهران گله‌مند نیستم ولی به‌نظر من شهرستانی‌ها کم می‌آورند. به نظر من هزینه‌های مالی یک نماینده اصلا از یک بخشدار کم‌تر نیست؛ اما امکانات در اختیار بخشدار گاهی بیش از یک نماینده است. بخشدار، خانه در اختیارش است، ماشین در اختیارش است، دفتر در اختیارش است، وسیله در اختیارش است و... .

برای نماینده‌های شهرستان که دائم باید در رفت‌وآمد باشند، برای این ایاب و ذهاب آیا پولی از جانب مجلس پرداخت می‌شود؟

خبر ندارم، اما بعید می‌دانم پولی پرداخته شود.

پس شما می‌توانید با حقوق نمایندگی در تهران اموراتتان را بگذرانید؟

بله، نماینده مجلس قاعدتا یک‌سری هزینه‌های جانبی هم دارد.

هزینه دفتر برای نمایندگان تهران چقدر است؟

١٠ میلیون اول دادیم، بعد نمی‌دانم سه‌ میلیون دادیم، آن هزینه را شما رها کنید! اکثر نمایندگان تهران به‌غیر از آن یک دفتر دارند و هزینه‌های آن بالاست.

نمایندگان حول‌وحوش ۲۰۰، ۳۰۰ تا ۵۰۰‌ میلیون در شهرهای مختلف هزینه می‌کنند، حتی ربط زیادی هم به شهر بزرگ و کوچک ندارد...

ما نماینده‌ای داریم که در یک شهر کوچک حدود یک‌میلیارد هزینه کرده است. ولی می‌دانم که اسپانسر داشته، طرفدارانش پول جمع کرده‌اند و الی آخر.

نماینده‌ای که ماهانه پنج‌ میلیون تومان پول می‌گیرد چه دلیلی دارد که خودش، افراد دیگر یا اسپانسرها بخواهند از او حمایت کنند؟

دوره دومی که من نماینده بودم، انقلاب تازه به وقوع پیوسته بود. ما یک حساب باز کردیم و ۳۷‌ هزار تومان پول جمع شد، آن موقع، یعنی ۳۲، ۳۳ سال قبل؛ یکی ٥٠٠ تومان ریخته بود یکی‌ هزار تومان و بالاخره ۳۷‌ هزار تومان برای تبلیغات من در آن دوره جمع شد. تقریبا ۳۰‌ هزار تومان آن خرج تبلیغات شد. تا رسید به امسال که نماینده تهران شدم. قرار شد نفری ٥٠ میلیون تومان به ستاد کل کمک بکنیم؛ که برای کل نمایندگان [لیست امید] بود. خب من که پول نداشتم.

البته بخشی از آن پول را دادم. یعنی ٢٠ میلیون.

‌ آقای هاشم‌زایی خساست به خرج دادید؟

نه در ذهن من بود که با توجه به سوابقی که من دارم نباید به اندازه یک نماینده صفر‌کیلومتر هزینه پرداخت کنم. تازه باید یک چیزی بدهند که می‌خواهم نماینده شوم. عادت کرده بودم که به من هفت تومان داده بودند و نماینده مجلس شده بودم. عیبی ندارد که ما شفاف صحبت می‌کنیم.

دوست ما که وضعش خیلی خوب بود، فهمید که من باید ٢٠ میلیون پرداخت کنم، از طرف من این ٢٠ میلیون را به حساب ستاد کل ریخت.

یعنی ٢٠ میلیون را شما پرداخت نکردید و دوست یا فامیلتان پرداخت کرد؟

بله. آن کسی که ٢٠ میلیون تومان را ریخته با من فامیل بوده و [انتظار] نداشته که من ١٠ ‌برابر به او کمک کنم. ۳۳ سال پیش هفت تومان به من دادند و نماینده شدم و الان هم یک ریال خرج نکردم و نماینده شدم و بدهکار هیچ‌کس نیستم.

برای ما تحلیل کنید آن نماینده‌ای که یک‌میلیارد خرج می‌کند تا نماینده شود، خودش هم ندارد و یک‌سری اسپانسر او می‌شوند. اینها به‌خاطر چیست؟ این اسپانسرها دنبال چه هستند؟

ببینید یک‌سری از این اسپانسرها شاید دنبال منافع مالی‌شان باشند. بالاخره نماینده است و می‌تواند دنبال کارهایشان برود و الی‌آخر. بعضی‌ها روی تعصبات [کمک می‌کنند]. این‌طور نیست که فکر کنید هرکسی که خرج می‌کند باید از آن‌ طرف هم منافع مالی‌ داشته باشد. روی تعصبات قومی یا سیاسی و جناحی و مشابه آن. این‌طور نیست که کسی یک‌میلیارد هزینه کرده باشد تا ١٠ میلیارد استفاده کند، این‌طور نیست.

بعضا شاید نیت سوءاستفاده هم وجود داشته باشد، اما این‌طور نیست که نماینده‌ای که هزینه‌ای برای تبلیغاتش کرد، فکر کنیم که یک مشت دلال این هزینه را کرده‌اند.

در موضوع شفافیت آیا امکانش هست که اموال نماینده نیز شفاف‌سازی شود، هم اموال نماینده و هم فرزندانش؟

نه، برای مجلس این‌طور نیست.

‌ برای چه افراد و سمت‌هایی این‌طوری است؟

برای وزرا. قانون است که وزرا هنگامی که رأی اعتماد از مجلس می‌گیرند، درآمد و املاک خودشان و نزدیکانشان را به قوه‌ قضائیه بدهند و موقعی هم که از وزارت رفتند، باز هم گزارش کاملی ارائه کنند. قوه‌ قضائیه است که باید بررسی کند.

‌ آقای هاشم‌زایی شما در مجلس دوم بودید، حالا در مجلس دهم، برخی از لابی‌ها گله دارند، به‌ویژه در فصل رأی‌اعتمادها، نظرتان چیست؟

هم مجلس خیلی فرق کرده و هم جامعه، آن‌موقع اگر با کسی تصادف می‌کردید، یا طرف گذشت می‌کرد یا با احترام یک شماره تلفن ردوبدل می‌شد و کسی برای یک تصادف چاقوکشی نمی‌کرد. در همین حد همه نهادها تغییر کرده‌اند.

عصرایران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها