رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 298740

درتحلیل سردبیر ساعت 24 مطرح شد

احتمال فساد در مبارزه بافساد

ساعت24-بستن روزنه‌های فساد به‌صورت کارشناسانه و برپایه دانش روز و دستاوردهای کشورهای کامیاب در مبارزه با این مقوله خبیث از خواسته‌های اصیل همه شهروندان در همه سرزمین‌هاست.

5412654
ایرانیان نیز از شهروندانی هستند که شاید بیش از سایر شهروندان از نهادهای حکومتی می‌خواهند روزنه‌های اقدام به فساد افراد و احزاب و گروه‌های ذی‌نفوذ را از سرچشمه ببندند تا آسایش خیال در این کشور پدیدار شود. شوربختانه باید با صراحت گفت راه‌های مبارزه با فساد در ایران به بیراهه رفته است و در مبارزه با فساد نیز احتمال وقوع فساد به خوبی نزد تیزبین‌های ایرانی دیده می‌شود. واقعیت تلخ این است که شهروندان این مرز و بوم به دلایل گوناگون اخبار و گزارش‌های مبارزه با فساد را به دلیل اینکه به بیراهه می‌روند را چندان جدی نمی‌گیرند و با تردید و دودلی به هر دستگیری نگاه کرده و بی‌اعتمادی را در حرف‌ها و داوری‌هایشان می‌توان شنید.

این تردید تاریخی ایرانیان به مدیران نهادهای عمومی، دلایل گوناگون دارد که یکی از مهم‌ترین آنها رفتارهای سیاسی مدیران درگیر با این مقوله است به این معنی که شهروندان ایرانی پس از هر دستگیری و بازداشت فردی به اتهام فساد اقتصادی این احساس را دارند که شاید این دستگیری به مبارزات سیاسی- جناحیارتباط دارد. استیلای دیدگاه‌ها و خواسته‌های سیاسی بر منطق و عقلانیت اقتصادی و فرهنگی در مبارزه با فساد اقتصادی از ضعف‌های موجود است. واقعیت این است که مبارزه سیاسی برای کسب قدرت در جامعه ایرانی فاقد شفافیت، کارآمدی و عقلانیت سیاسی است.

این وضعیت موجب شده است که احزاب و گروه‌های درگیر در مبارزه برای کسب قدرت در وضعیتی تاسف‌برانگیز قرار گرفته و به جای ارائه برنامه‌های مفید، مدون و از پیش اندیشیده شده برای جلب آرای شهروندان، عموما بر نقاط ضعف حریف متمرکز شوند. در مسیر چنین مبارزه‌ای که افشاگری نسبت به اقدام‌های فسادآمیز رقیب در دستور کار قرار می‌گیرد، دقت در بحث‌های مرتبط با این موضوع نشان می‌دهد که درست در اوج مبارزات انتخاباتی برای کسب صندلی‌های مجلس یا کرسی ریاست‌جمهوری است که مبارزه با فساد اقتصادی اوج می‌گیرد و پس از پایان مبارزات، به سردی می‌گراید و خاموش می‌شود تا روزی که قرار است یک گروه رقیب سیاسی، گروه دیگر را از میدان بیرون کند. دستگیری فرد یا افرادی به اتهام فساد بدون اطلاع‌رسانی دقیق از سوی نهادی که اقدام به دستگیری کرده است، این شبهه که شاید پای تسویه‌حساب سیاسی در میان است را در میان مردم به ویژه علاقه‌مندان به اقتصاد سیاسی دامن می‌زند.

این شبهه اگر پدیدار شود، معنایش این است که فساد در مبارزه با فساد نیز احتمال وقوع دارد. برای اینکه اعتماد شهروندان به نهادهای مسوول مبارزه با فساد مخدوش نشود، می‌توان انتظار داشت که دلایل بازداشت متهمان با شفافیت و در کمترین زمان ممکن به اطلاع افکار عمومی برسد. اگر قرار باشد احتمال فساد در مبارزه با فساد به حداقل برسد، می‌توان انتظار داشت که رسانه‌های گروهی از هر گروه و جناح سیاسی بدون تبعیض در جریان قرار گیرند و راه ایجاد شبهه سیاسی بودن مسدود شود. وقتی فردی خارج از دولت باشد و نتواند از امکانات دولت برای ارتکاب به عمل فساد استفاده کند و در همان حال بازداشت شود نیز شهروندان با تردید به این داستان نگاه می‌کنند و احتمال می‌دهند که فساد در مبارزه با فساد رخ داده است. تردیدی نیست که ایرانیان همانند همه شهروندان جهانی از مبارزه با فساد استقبال می‌کنند و خرسند می‌شوند و البته با چشم‌هایی باز همه رفتارهای مبارزه با فساد را بررسی می‌کنند تا مبارزه با هدف سیاسی را از مبارزه با هدف پاک کردن جامعه تشخیص دهند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها